تبیان، دستیار زندگی
در ادامه پرونده ورزش و سینما مروری داریم بر حضور 5 ستاره بزرگ فوتبال ایران كه راهشان به سمت سینما كج شد، ستارگانی كه همه آن ها رنگشان سرخ است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پرسپولیسی ها آكتور سینما


در ادامه پرونده ورزش و سینما مروری داریم بر حضور 5 ستاره بزرگ فوتبال ایران كه راهشان به سمت سینما كج شد، ستارگانی كه همه آن ها رنگشان سرخ است.

پرسپولیسی ها آكتور سینما

عزیز اصلی

اگر نام او را در گوگل سرچ كنید، اولین مطلبی كه بعد از معرفی او در صفحه پكی پدیا بر صفحه مانتورتان نقش می بندد مطلبی با عنوان :« عزیز اصلی كابوس داوران» است، ستاره و كاپیتان جنجالی پرسپولیس در دهه 40 كه ردپایش در همه بازی های جنجالی پرسپولیس دیده می شود.به او حتی ركوردار سیلی در دربی ها هم داده اند. عزیز اصلی به واسطه تعصب فوق العاده اش روی سكوها طرفداران سینه چاكی داشت، به واسطه همین محبوبیت خیلی زود به سمت سینما كشیده شد و در سال 45 اولین بازی خود در سینما را تجربه كرد. این فیلم «مامور دو جانبه» نام داشت. او در همان سال در دو فیلم دیگر به نام های «خداحافظ تهران» و «بی عشق هرگز» هم بازی كرد.سال 46 همه تمركزش را معطوف به فوتبال كرد، اما یكسال بعد یعنی در سال 47 در فیلم های «كشتی نوح»، «تونل»، «پنجه آهنین» و«پلی به سوی بهشت» ایفای نقش كرد، تا تلافی یكسال غیبتش را دربیاورد. اصلی در سال 50 با بازی در فیلم «فاتحین صحرا» به كار بازیگری خود پایان داد. مرحوم خاچیکیان درباره انتخاب اصلی برای فیلمش گفته بود: «او چهره‌ای سینمایی داشت. من هم خیلی به فوتبال علاقه داشتم. زمانی که تیم رومانی به ایران آمد، تیم ایران در نیمه اول 3 یا 4 گل خورد، دروازبان ما بیاتی بود ولی نیمه دوم عزیز اصلی درون دروازه قرار گرفت. من به او پیغام دادم اگر گل نخورد از او در فیلم بعدی‌ام استفاده می‌کنم. او هم با شیرجه‌های معروفش کاری کرد که ایران در نیمه دوم گل نخورد و من هم به قولم وفا کردم و در فیلم «بی‌عشق هرگز» به او بازی دادم».

مهراب شاهرخی

عمو مهراب معروف پرسپولیسی ها، یا همان الماس سیاه سرخ های تهران. در دهه 50 ستاره های فوتبال با پیشنهادهای زیادی از طرف كارگردانان سینمای فارسی روبه رو می شدند، اما اكثر آنها پاسخشان برای حضور در سینما منفی بود. مهراب شاهرخی هم از جمله همین ستاره ها بود ، كه در نهایت به یكی از این پیشنهادها جواب مثبت داد و در سال 1355 گذرش به سینما افتاد. او در این سال جلوی دوربین یكی از كارگردانان پرطرفدار آن سال ها یعنی «فرزان دلجو» رفت. كارگردانی كه به واسطه ساخت فیلم های سیاه و غمگنانه اش حسابی در آن سال ها مشهور شده بود و بین جوان های آن دهه طرفدار داشت. دلجو كه اكثر ا نقش های اصلی فیلمش را خودش بازی می كرد، در این فیلم هم نقش اصلی كار را بر عهده گرفت و نقش مقابل خودش را به عمو محراب داد. كاراكتری به نام «اسی» كه رفیق فابریك قهرمان فیلم بود و اواسط كارهم به دلیل بیماری سرطان می‌میرد. سكانس مرگ اسی یكی از پر سوز و گدار ترین سكانس های این فیلم است. عمو محراب بعد از این فیلم دیگر دور و بر سینما آفتابی نشد.

علی پروین/ حمید استیلی

«فوتبالیست‌ها» به کارگردانی علی اکبر ثقفی، فیلمی بود که علی پروین و حمید استیلی در سال 79 در آن بازی کردند تا آنها هم حضور جلوی دوربین را تجربه کرده باشند. در این فیلم پروین نقش سرمربی تیم بچه‌های بی‌سرپرست و استیلی نقش یک مددکار و عضو افتخاری سازمان بهزیستی را بازی کردند.سلطان پرسپولیسی ها، ستاره بی چون و چرای دهه 50 و 60 فوتبال ایران. پروین در همه سال های دهه 50 كه به تنهایی عنوان جوان اول ایران را با خود یدك می كشید و پشت سر هم افتخارات داخلی و بین المللی را به كارنامه اش اضافه می كرد، با پیشنهادهای اغواكننده زیادی از طرف تهیه كننده های سینمای فارسی مواجه می شد. اما از آنجاییكه همه عشق سلطان فوتبال بود و فوتبال، هیچگاه در برابر این پیشنهادها تسلیم نشد و به فوتبالش چسبید و هیچگاه هم به طرف سینما نیامد. اما سلطان سرخ ها سرانجام در اواخر دهه هفتاد حاضر شد وارد دنیای سینما شود. او در فیلمی با نام «فوتبالیست ها» در نقش خودش جلوی دوربین رفت. تجربه ای نه چندان خوب برای سلطان. البته دیالوگ معروف او كه با همان لحن منحصر به فردش آن را ادا می كند شاید تنها نكته جالب و به یادماندنی این فیلم باشد. جایی كه پروین در حال تماشای روپایی زدن پسر نوجوان نقش اول فیلم است و در همان لحظه رو به حمید استیلی می گوید:« حمید این بچه یه چیزی میشه هواشو داشته باش»

«فوتبالیست‌ها» به کارگردانی علی اکبر ثقفی، فیلمی بود که علی پروین و حمید استیلی در سال 79 در آن بازی کردند تا آنها هم حضور جلوی دوربین را تجربه کرده باشند. در این فیلم پروین نقش سرمربی تیم بچه‌های بی‌سرپرست و استیلی نقش یک مددکار و عضو افتخاری سازمان بهزیستی را بازی کردند.

احمد رضا عابد زاده

عقاب آسیا هر چند در استادیوم های ورزشی برای خودش كیا و بیایی داشت و یك استادیوم یك نفس شعار «عقاب آسیا با ماست ، دروازه بان تیم ماست و....»برایش سر می دادند،اما یك صدم این اقبال را در سینما به دست نیاورد. درست در نیمه دوم دهه هفتاد كه فیلم های پسر و دختری رواج پیدا كرده بود و هر روز چهره ای تازه به عنوان ستاره جدید در سینما رو می شد، برخی از تهیه كنندگان به سمت ستاره های فوتبال رفتند تا تماشاگران را ه واسطه آن ها جذب فیلمشان كنند. یكی از پر پیشنهاد ترین فوتبالیست های آن سال ها احمد رضا عابدزاده بود، كه در نهایت به پیشنهاد كاظم معصومی جواب مثبت داد و حاضر به بازی در فیلمی با نام «ازدواج غیابی» شد. عابدزاده با همان روحیه یاغی گری فوتبالش پا به عرصه سینما گذاشت و همین موجب شد تا فیلم سرنوشت نافرجامی داشته باشد. درگیری های عابدزاده با كارگردان و تهیه كننده و خودسری هایش در زمان فیلمبرداری خیلی زود، «ازدواج غیابی» را وارد حاشیه كرد، تا جاییكه روند تولید فیلم به دلیل كناره گیری عابدزاده متوقف شد و در نهایت بعد از مدتی تعطیلی ، كارگردان مجبور شد بدون حضور او فیلمش را به سرانجام برساند.

دیگران

از دیگر فوتبالیست هایی که بازیگری را تجربه کرده اند می توان به این نام ها اشاره کرد؛نام هایی که البته سرخ پوش نیستند.

جواد زرینچه

جواد زرینچه کاپیتان دهه 70 استقلال هم سال 78 بود که با بازی در فیلم «مثلث آبی» نامش در ردیف فوتبالیست‌هایی قرار گرفت که روی پرده سینما رفته‌اند. در این سال فیلم «مثلث آبی» با سرمایه‌گذاری علی فتح‌الله زاده، مدیر عامل وقت استقلال جلوی دوربین رفت و زرینچه در این فیلم نقش خودش را بازی کرد.این فیلم ماجرای نوجوان علاقه‌مند به استقلال است که به او ممدآبی می‌گویند. محمد که همراه خانواده‌اش زندگی فقیرانه و نجیبی دارد در یک فروشگاه ورزشی با جواد زرینچه آشنا می‌شود و مدافع آبی‌ها که از فداکاری این نوجوان خوشش آمده سعی می‌کند به خانواده او نزدیک شود و مشکلات آنها را حل کند.

حسین یار‌یار

حسین یار‌یار یازیکن تیم فوتبال بانک ملی و برق شیراز که این روزها مدیریت تیم فوتبال هنرمندان را عهده‌دار است در سال 75 با فیلم «چووش» به کارگردانی ساموئل خاچکیان وارد سینما شد و در ادامه در فیلم‌هایی چون «مردی در آینه»، «بلوف»، «دام» و «شب روباه» به ایفای نقش پرداخت.

علی انصاریان/ علیرضا نیکبخت واحدی/ فرزادمجیدی

مجموعه‌های طنز تلویزیونی هم از حضور بازیکنان فوتبال بی‌نصیب نماند و علی انصاریان اولین فوتبالیستی بود که با بازی در این مجموعه‌ها توانایی‌هایش را در عرصه بازیگری به نمایش گذاشت. انصاریان در مجموعه 90 قسمتی «زیر آسمان شهر» که سری اول آن سال 78 از تلویزیون پخش شد، برای دقایقی به ایفای نقش پرداخت.محمد برزگر دیگر بازیکن پرسپولیس، فرزادمجیدی، هافبک آن روزهای استقلال هم دیگر فوتبالیست‌هایی بودندکه در کنار انصاریان در این مجموعه جلوی دوربین مهران غفوریان رفتند. انصاریان همچنین به همراه علیرضا نیکبخت واحدی در یکی از قسمت‌های سری دوم مجموعه «زیر آسمان شهر »که سال 80 پخش شد، هم بازی کرد و در «نقطه چین» نیز حاضر شد.

کریم باقری/ آرش برهانی

کریم باقری و آرش برهانی دیگر فوتبالیست‌هایی هستند که با پیشنهاد حسن فتحی جلوی دوربین سریال «در مسیر زاینده رود» رفتند و نقش خودشان را در این مجموعه بازی کردند که برای آزادی یک فوتبالیست محکوم به اعدام، تلاش می‌کردند. وحید شمسایی ،اسماعیل فرهادی، محمد صلصالی، فرشید طالبی، احمد جمشیدیان و مهدی جعفرپور ، دیگر فوتبالیست‌هایی بودند که در این سریال برای دقایقی بازی کردند

پژمان جمشیدی

پژمان جمشیدی آخرین فوتبالیستی است که وارد فعالیت بازیگری شده است. او با مجموعه «پژمان» به کارگردانی سروش صحت به ایفای نقش پرداخت و درخشش در این سریال که در نقش خودش ظاهر شده بود پای او را به تئاتر کشاند و در نمایش «بادی که تورا خشک کرد، مرا برد» بازی کرد.جمشیدی که در حال حاضر در جمع هنرمندان اعزامی به برزیل حضور دارد در فیلم ویدئویی «شرف خانواده فاضل» و فیلم سینمایی «آتش بس2» نیز به ایفای نقش داشته است.بهروز رهبری فر، محمد محمدی و علی موسوی دیگر بازیکنانی بودند که در «پژمان» مقابل دوربین رفتند.

مجید سبزی، غلام فتح آبادی ( به سوی افتخار )،علیرضا نیکبخت واحدی(زیر آسمان شهر) ،خداداد عزیزی( خوابم می‌آد) و

نیما نکیسا( مامان بهروز منو زد) دیگر فوتبالیست هایی اند که بازیگری را تجربه کرده اند.

فرآوری: منیژه خسروی

بخش سینما و تلویزیون تبیان


منابع: هفت صبح/ایسنا