تبیان، دستیار زندگی
سایت فرهنگی اطلاع‌رسانی تبیان همزمان با اعیاد فرخنده شعبانیه در مقاله ای دینی با عنوان «عمر شیطان نیز به سر خواهد رسید؟» به بررسی و تبیین انحراف در عرفانهای نوظهور پرداخت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عمر شیطان هم به سر خواهد رسید

شیطان

سایت فرهنگی اطلاع‌رسانی تبیان همزمان با اعیاد فرخنده شعبانیه در مقاله ای دینی با عنوان «عمر شیطان نیز به سر خواهد رسید؟» به بررسی و تبیین انحراف در عرفانهای نوظهور پرداخت.

به گزارش روابط عمومی، بخش اعتقادات شیعه موسسه فرهنگی اطلاع‌رسانی تبیان این مقاله را با محوریت موضوع قیامت منتشر کرده است.

فاطمه محمدی در این مقاله می نویسد:« یکی از موجوداتی که از دیده‏ ها پنهان است، اما دارای وجود خارجی است؛ شیطان می‏ باشد. واژه‌ی «شیطان»، از ماده «شطن» یا «یشطن» به معنای خبیث و پست و دور شدن، آمده است و به هر موجودی سرکش و متمرد اطلاق می‏ شود.اعم از، انسان، جن و یا جنبندگان دیگر.پس شیطان اسم عام(اسم جنس) است اما "ابلیس اسم خاص (علم) است که حضرت آدم را سجده نکرد واکنون نیز با لشکر و منسوبین خود انسان‏ها را وسوسه و گمراه می‏ کند.گاهی جن و شیطان، مفهوم وسیعی دارند و شامل نفس امّاره قوای واهمه، تخیل نفسانی و لذات دنیوی، ریاسات وهمیه، حشرات موذی و انسان‏های فاسد و... که لشکریان شیطان هستند؛ می‏ باشند به‌عنوان مثال، حضرت علی‏ ـ علیه السّلام ـ می‏ فرماید: از قسمت شکسته ظرف و دستگیره آن آب نخورید زیرا شیطان به روی دستگیره و قسمت شکسته ظرف می‏ نشیند. یا در جای دیگر می‏ فرماید: زیاد بن ابیه! از معاویه بترس! که او شیطان است.هدف خداوند از خلقت شیطان خلقت شیطان از آغاز، خلقت پاک و بی عیب بود و موجودی از مخلوقات خداوند بوده است. به همین دلیل سالیان دراز در صف مقربان درگاه خداوند و فرشتگان بزرگ جای گرفته بود. اگر چه از نظر آفرینش همانند آن‏ها نبود ولی با سوء استفاده از آزادی خود طغیان نموده و تکبر ورزیده و نسبت به خداوند تبارک و تعالی عصیان کرد، و پس از آن از درگاه خداوند رانده شده است. خداوند نام کسی را شیطان ننهاده است. امام رضا ـ علیه السّلام ـ در مورد نام اصلی شیطان می‏ فرماید: «نام ابلیس "حرث یا حارث" بوده چون از رحمت خدا مأیوس شده است؛ ابلیس نامیده شد.» با توجه به این، شیطان در خلقت اولیه همانند جنیان و انسان برای عبادت و رسیدن به رحمت الهی خلق شده است. اما بعد از دور شدن از رحمت الهی، مظهر گمراهی و ضلالت برای انسان‏ها شده است. انسان بین خیر و شر، سعادت و شقاوت واقع شده است که اگر این اجزاء متضاد در جهان عمل و در عالم فکر و احساس و درک متصور نباشد، هیچ وقت شقاوت و سعادت مفهوم و معنا و مصداق واقعی و حقیقی خود را نخواهد یافت و در نتیجه مشخص نمی‏ شود چه کسانی سعادتمند و به کمال رسیده‏ اند و چه کسانی نرسیده‏ اند، انسان اگر بخواهد به معنای واقعی و کامل وجود داشته باشد باید در اطراف او عوامل شقاوت و سعادت پراکنده باشند تا بدین وسیله با اختیار و انتخاب، راه سعادت، سعادتمندی خود را پیدا و در نظام احسن، وجود کامل خود را بروز و ظهور دهد و همین طور با اختیار خود راه شقاوت و بدی را بپیماید. پس در عالم تشریع (قانونگذاری) برای رسیدگی به مقامات عالیه و داشتن ارواح طیبه، وجود ملائکه و خلقت این طایفه از مخلوقات الهیّه، بی ضرر و مناسب است، همین طور خلقت شیطان و ابلیس که عاملی موثر در داشتن پلیدی و داشتن صفات خبیثه در انسانهاست، زیرا بنا به قاعده «تعرف الاشیاء بأضدادها» یعنی اشیاء با اضدادشان شناخته می‏ شوند "تا علم به بدی و پلیدی در جهان نباشد و زشتیها در اوصاف انسان ظهوری نداشته باشد؛ تحقق اوصاف حسنه، جایگاه خود را نخواهد یافت و انسان ارزش و قدر زیبایی‏ های روحی و معنوی را ندانسته و به آن دسترسی پیدا نخواهد کرد. عمر شیطان نیز پایان پذیر است در بحار از کتاب «الانوار المضیئه» ضمن حدیث مرفوعی از اسحاق بن عمار آورده که گفت: از آن حضرت پرسیدم: این‏که خداوند به شیطان تا وقت معلوم مهلت داد و در کتاب خود فرموده: «فَإِنَّکَ مِنَ المُنْظَرِینَ إِلی یَوْمِ الوَقْتِ المَعْلُومِ»؛ (سوره حجر، آیه 37) البته تو از مهلت یافتگانی تا روز هنگام معیّن. چه وقت است؟ فرمود: وقت معلوم روز قیام قائم آل محمدعلیهم السلام است، هرگاه خداوند او را برانگیزد در مسجد کوفه باشد که ابلیس با خواری و زبونی می‏ آید و می‏ گوید: ای وای از این روزگار! آن‏گاه از پیشانی‏ اش گرفته و گردنش زده می‏ شود. آن هنگام روز وقت معلوم است که مهلت او به پایان می‏ رسد. »

متن کامل این مقاله دینی در  بخش اعتقادات شیعه  قابل مشاهده است.

گزارش: سمیرا حسن

تنظیم: هومن بهلولی