تبیان، دستیار زندگی
بیماری حرکت، یکی از بیماری‌های شایع در طول سفر است که سبب بروز ناخوشی و بخصوص استفراغ می‌شود. این بیماری بر اثر حرکت‌های...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

طی سفر حالتان بهم می خورد؟


بیماری حرکت، یکی از بیماری‌های شایع در طول سفر است که سبب بروز ناخوشی و بخصوص استفراغ می‌شود. این بیماری بر اثر حرکت‌های نامعمول ناشی از سفر با ماشین، هواپیما، کشتی و قطار ایجاد می‌شود.

بیماری حرکت

حرکت های نامعمول وسیله نقلیه که به صورت مداوم در طول سفر ادامه دارند، سبب برهم خوردن مایع گوش میانی و رسیدن پیام هایی به مغز می شود که طی آن فرد احساس از دست دادن تعادل و تهوع و استفراغ می کند.

از دیگر علائم شایعی که به واسطه آنها می توان بیماری حرکت را تشخیص داد، عرق کردن، افزایش بزاق دهان، سردرد، احساس سرما و رنگ پریدگی است.

در موارد شدید گاهی اضطراب، بوی تند غذا یا بنزین و حتی خواندن کتاب نیز می تواند آغازگر بیماری حرکت باشد.

این بیماری بیشتر در کودکان و همچنین زنان دیده می شود.

پیشگیری از بیماری حرکت

حرکت و تکان ها را به حداقل برسانید. برای این منظور در طول سفر با ماشین بهتر است در صندلی جلو بنشینید. صندلی های جلوتر از بال در هواپیما نیز برای افراد مبتلا به این بیماری مناسب تر است. افراد بیمار هنگام سوار شدن به قایق، بهتر است در وسط آن قرار بگیرند.

در طول مسیر بهتر است از هوای آزاد بهره ببرید. برای مثال در ماشین شیشه ها را پایین بیاورید. بستن چشم ها و استراحت یکی از گزینه های مناسب است. توجه داشته باشید که افراد مبتلا هرگز نباید در طول مسیر به خواندن کتاب یا نگاه کردن فیلم مشغول شوند.

هنگام مسافرت این افراد باید از تکان دادن سر خودداری کرده و به یک نقطه دور در بیرون از ماشین نگاه کنند.

از دیدن اشیای نزدیک در داخل خودرو، اشیایی که سریع حرکت می کنند خودداری کنند.

قبل از سفر و در طول مسیر از خوردن غذاهای سنگین و اجتناب کنید. خوردن غذاهای چرب و ادویه دار به افزایش مشکلات احتمالی کمک خواهد کرد.

مسافرانی که به ترس از پرواز دچار هستند، به هیچ وجه نباید از پنجره به بیرون نگاه کنند و بهتر است در تمام طول سفر، کرکره ها را بسته نگه دارند

استفاده از دارو

داروهای بسیاری جهت پیشگیری و کاهش نشانه های بیماری حرکت وجود دارد.

بیشتر این داروها پایه آرام بخشی دارند و برای همین ممکن است سبب خواب آلودگی شوند، پس در صورت مصرف آنها از قبول مسئولیت های مهمی چون رانندگی که جان دیگران را به خطر خواهد انداخت، پرهیز کنید. بر این اساس بهتر است پیش از اقدام به خرید به پزشک مراجعه کرده تا بتوانید مناسب ترین داروی متناسب با شرایط فردیتان را دریافت کنید.

افرادی که با خودرو مسافرت می کنند و دچار این بیماری هستند، می توانند یک ربع قبل از مسافرت اگر دچار بیماری زمینه ای نیستند از قرص دیمن هیدرینات استفاده کنند که نشانه های این بیماری که تهوع، استفراغ و سرگیجه را تخفیف می دهد و مانند آنتی هیستامین عمل می کند.

افراد در صورت داشتن علائم زمینه ای مانند فشار خون، قند، بیماری های مغزی و عصبی و یا افرادی که حساسیت دارویی دارند، باید با پزشک درباره مصرف این دارو مشورت کنند.

مشکلات سفر با هواپیما

برخی از افرادی که از سیستم حمل و نقل هوایی بهره می برند، در طول پرواز دچار «حال به هم خوردگی» و آشوب می شوند. برخی از این مسافران مضطرب سعی می کنند با خوردن داروهای آرام بخش در طول سفر خود را آرام نگه دارند، غافل از این که این درمان ها خود عاملی جهت افزایش اضطرابشان خواهد بود.

هواپیما

«درمان شناختی» یکی از بهترین روشی درمانی پایه است. طی این روش، روانشناس سعی می کند با تحلیل فرد مضطرب به ریشه های ترس وی از پرواز پی برده و در جهت رفع آنها اقدام کند.

در روشی دیگر به نام vivo فرد در موقعیت مشابه با پرواز قرار گرفته، رفتارهایش تجزیه و تحلیل شده و سپس درمان هایی متناسب با موقعیت مذکور برای وی تجویز می شود.

جدا از درمان های روان شناختی که سعی در حل مشکل به صورت ریشه ای می کنند، مسافرانی که دچار ترس از پرواز هستند، می توانند پیش از سفر و در طول آن با انجام چند روش درمانی طبیعی، به کم کردن اضطراب و افزایش آرامش خود بپردازند.

پیش از سفر استفاده از دمنوش های گیاهی که آرام بخش و تسکین دهنده است، می تواند در کم کردن میزان اضطراب شخص موثر باشد.

مسافرانی که به ترس از پرواز دچار هستند، به هیچ وجه نباید از پنجره به بیرون نگاه کنند و بهتر است در تمام طول سفر، کرکره ها را بسته نگه دارند.

پرهیز از نوشیدنی های کافئین دار از دیگر نکته های مهم درباره مسافران مضطرب است، زیرا کافئین ضربان قلب را بالا می برد و دگرگونی حال فرد بیمار را سرعت می بخشد.

اگر پرواز بعد از وعده های غذایی است بهتر است فرد مضطرب به خوردن غذاهایی بپردازد که در آرام نگه داشتن وی در طول سفر کمک کند و در عین حال انرژی مورد نیاز وی را تامین کند.

شیر، دانه کنجد، گوشت بوقلمون، کاهو و منابع غذایی کربوهیدرات دار در صورت نداشتن آلرژی های غذایی می توانند گزینه های مناسبی باشند.

بهره گیری از تکنیک های صحیح تنفس در طول پرواز و هنگام بروز استرس می تواند تا حد زیادی از فشار وارده بر قلب کاسته و به آرام شدن مسافر مضطرب کمک کند.

در جریان قرار دادن خدمه پرواز درباره ترس از پرواز مهم ترین کاری است که هر مسافر مضطربی باید انجام دهد. اگر در ابتدای خرید بلیت یا هنگام صدور کارت پرواز، خدمه آگاه شوند، این امکان را خواهند داشت تا صندلی های مناسب تری را که به مهمانداران نزدیک تر است در اختیار این دسته از مسافران قرار دهند.

فرآوری: نیره ولدخانی

بخش سلامت تبیان


منابع:

جام جم - هستی یزدان پناه

باشگاه خبرنگاران

مطالب مرتبط:

بیماری حركت، خاطره بد سفر

هنگام سفر دچار ماشین گرفتگی می‌شوید؟

آیا تهوع برای بدن ضرر دارد؟

ماشین گرفتگی در کودکان

ماشین‌گرفتگی در طی مسافرت

16 راه کاهش مشکل دریازدگی

ارتفاع‌زدگی یا بیماری ارتفاع

جلوگیری از عوارض مسافرت هوایی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.