تبیان، دستیار زندگی
در اختلال آپنه خواب، تنفس به طور مکرر در طول خواب قطع شده و مجددا شروع می شود. قطع تنفس به دلیل بسته شدن راه عبور هوا در حلق...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قطع و وصل شدن نفس کودک در خواب


در اختلال آپنه خواب، تنفس به طور مکرر در طول خواب قطع شده و مجددا شروع می شود. قطع تنفس به دلیل بسته شدن راه عبور هوا در حلق رخ می دهد. قطع تنفس ممکن است برای مدت 10 تا 30 ثانیه طول بکشد و باعث نرسیدن اکسیژن به مغز گردد.

آپنه خواب کودک

آیا کودک شما در خواب خروپف می کند؟ آیا کودک شما سایر نشانه های اختلال خواب را از خودش نشان می دهد مثل قطع شدن نفس کودک برای چند ثانیه در خواب و بعد وصل شدن آن، لگد زدن در خواب، چرخیدن زیاد در رختخواب، نفس کشیدن از راه دهان در خواب، عرق کردن در خواب (به دلیل فشار آوردن برای نفس کشیدن).

همه این نشانه ها و مخصوصا خروپف کردن در خواب، از علائم احتمالی آپنه خواب هستند که در بین کودکان شایع است.

نام آپنه از لغت یونانی apnea گرفته شده است.

آپنه خواب دو نوع است: آپنه خواب انسدادی و آپنه خواب مرکزی.

آپنه خواب انسدادی زمانی رخ می دهد که ماهیچه های حلق شل هستند و آپنه خواب مرکزی زمانی اتفاق می افتد که مغز شما نمی تواند به ماهیچه هایی که تنفس را کنترل می کنند پیام بفرستد.

بر اساس بررسی ها گفته می شود که یک تا چهار درصد کودکان دچار مشکل آپنه خواب هستند که سن بیشتر آن ها 2 تا 8 سال است.

محققان بیان می کنند درمان نکردن مشکلات خواب در کودکان مثل آپنه خواب، باعث ایجاد عوارض شدید و دائمی در آن ها می شود.

وجود آپنه خواب برای مدت زمان طولانی و عدم درمان آن، همانطور که در بالا بیان شد اثرات مضری روی سلامتی جسمی و ذهنی کودک شما دارد

بررسی ها نشان داده اند که 25 درصد کودکان مبتلا به اختلال کمبود توجه و بیش فعالی (ADHD)، دچار علائم آپنه خواب انسدادی هستند و در بیشتر موارد مشکلات یادگیری و رفتاری آن ها به دلیل داشتن خواب منقطع (قطع و وصل شدن خواب) برای مدت زمان طولانی است.

شب ادراری، راه رفتن در خواب، کندی رشد بدنی و ذهنی، مشکلات هورمونی و متابولیکی و حتی عدم موفقیت و پیشرفت در کارها می تواند مربوط به مشکل آپنه خواب کودک باشد.

برخی تحقیقات، تاثیر نفس کشیدن بد در حین خواب را بر روی اعمال مدیریتی مغز نشان داده اند، اعمالی مانند انعطاف پذیری شناختی، خودکنترلی، برنامه ریزی کردن، سازماندهی کردن و خودتنظیمی احساسات و انگیزش ها.

مطالعات متعددی، ارتباط محکم بین اختلالات خواب در کودکان و چاقی دوران کودکی را نشان داده اند.

یکی از محققان می گوید یک خواب کافی و بدون مشکل، به اندازه یک برنامه غذایی مناسب و ورزش در جلوگیری از چاقی کودکان مهم است.

یک متخصص ماهر پیدا کنید

اگر فکر می کنید کودکتان دچار آپنه خواب است، بایستی او را نزد پزشک اطفالی ببرید که در زمینه اختلالات خواب تخصص و مهارت کافی را دارد. او به شما کمک می کند تا هر چه زودتر کودک خود را درمان کنید.

توجه داشته باشید که وجود آپنه خواب برای مدت زمان طولانی و عدم درمان آن، همانطور که در بالا بیان شد اثرات مضری روی سلامتی جسمی و ذهنی کودک شما دارد. پس هر چه زودتر برای درمان او اقدام کنید.

راه تشخیص آپنه خواب در کودک

همانند بزرگسالان، پلی سومنوگرافی تنها وسیله برای تشخیص قطعی و ارزیابی شدت آپنه خواب انسدادی در کودکان است.

چه موقع درمان کنیم؟

معمولا توصیه های قابل قبولی در مورد زمان شروع درمان آپنه خواب در کودکان وجود ندارد.

بر خلاف افراد بزرگسال، کودکان به ندرت دچار حوادث ناشی از آپنه خواب انسدادی می شوند.

در نتیجه بیشتر متخصصان خواب کودکان، شاخص آپنه (AI) بیشتر از یک و یا شاخص هیپوپنه آپنه (AHI) برابر 5/1 را غیرطبیعی در نظر می گیرند و در بیشتر موارد، کودک دارای شاخص آپنه بیشتر از 5 بایستی درمان شود.

شاخص آپنه یا AI فقط شامل حوادث تنفسی است که در اثر فقدان جریان هوا در راه های تنفسی رخ می دهند و شامل هیپوپنه و حوادث تنفسی که در اثر کاهش جریان هوا رخ می دهند، نیست.

مواردی که AHI از 5 تا 10 است (آپنه خواب انسدادی خفیف تا متوسط) و یا در یک بچه 12 ساله و یا کوچک تر بیشتر از 10 است (نشان دهنده آپنه خواب انسدادی متوسط تا شدید در کودکان)، تصمیم گیری برای درمان معمولا درست است.

اگر AHI کودک بین 1 تا 5 باشد، چگونگی اقدام برای درمان، زیاد معلوم نیست.

مطالعات بیان می کنند مشکلات رفتاری در کودکانی که خروپف می کنند، همسو با مشکلاتی هستند که در کودکان مبتلا به آپنه خواب انسدادی وجود دارد.

ارزیابی عوامل خطر ابتلا به آپنه خواب برای تعیین درمان به صرفه مفید هستند.

در مطلب بعدی راه درمان کودکان مبتلا به آپنه خواب را خواهیم گفت.

 آیلار آرزوگران

بخش سلامت تبیان


مطالب مرتبط:

11 باور درست و غلط درباره آپنه خواب

پوکی‌استخوان در کمین مبتلایان به «آپنه‌خواب»

وقتی تنفس در خواب قطع و وصل شود

قدر خواب شب را بدانید

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.