تبیان، دستیار زندگی
مسابقه ی فتومیکروگراف از این مدرسه جزء برترین مسابقه های این دوره از جشنواره شد. شیوا حاجی موسایی، شیرین شعله ور، زینب فهیمی نجم و پارمیس عابدیان پژوهشگران عزیزی هستند که این پروژه را با راهنمایی سرکار خانم خدیجه شریف نیا انجام داده اند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دستاورد برتر متوسطه 2 پروفسور حسابی

در نهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

میکروسکوپ

پژوهشگران جوان متوسطه 2 پروفسور حسابی به مدیریت سرکار خانم فاطمه كردی در نهمین دوره جشنواره پروژه‌های دانش آموزی تبیان حضور داشتند.

مسابقه ی فتومیکروگراف از این مدرسه جزء برترین مسابقه های این دوره از جشنواره شد. شیوا حاجی موسایی، شیرین شعله ور، زینب فهیمی نجم و پارمیس عابدیان پژوهشگران عزیزی هستند که این پروژه را با راهنمایی سرکار خانم خدیجه شریف نیا انجام داده اند. در زیر خلاصه ای از این پژوهش ارایه می گردد.

مواد لازم برای آزمایش:

میكروسكوپ، رنگ های حیاتی مانند متیل بلو. قرمز خنثی. سبز ژانوس بروم متیل و رنگ ساختاری (10گرم قرمز خنثی و 15گرم متیل بلو رقیق شده و مقداری آب که در صورت غلیظ بودن رنگ اضافه می كنیم)

لوله آزمایشگاه شیشه ساعت برای آسانی كار با رنگ و قطره چكان

نكته 1: رنگ ها نباید دارای ناخالصی باشند (منظور از ناخالصی این است كه پودر رنگ به صورت كامل در آب حل شود و ته نشین نباشد.

نكته 2: رنگ ابتكاری ما فقط بر روی سلول پوششی دهان عمل می كند.

در ابتدا باید به نكاتی كه برای كار با میكروسكوپ لازم است دقت كنیم:

1) قبل از كار با میكروسكوپ باید لنز های آن را با لنز کلینر پاك كنیم.

2) در صورت استفاده از لنز 100  آن را به روغن زایلول آغشته می كنیم و در پایان حتماً آن را پاك می كنیم.

3) برای دیدن نمونه (چیزی كه زیر میكروسكوپ قرار می دهیم)، اسلاید را روی پایین ترین درجه ممكن و كم ترین لنز (10) قرار می دهیم.

حالا كار را شروع می كنیم. در ابتدا نمونه پارانشیم گوجه را رنگ آمیزی می كنیم، لازم به ذكر است كه گوجه نیازی به رنگ آمیزی ندارد، چون دارای كلروپلاست است با این حال ما این كار را انجام دادیم.

ضمنا باید بگویم زمان زیادی نسبت به نمونه های دیگه دارد و ما این نمونه را با متیل بلو رنگ آمیزی كردیم. متیل بلو سلول را می كشد. باید پارانشیم گوجه را از درون گوجه برداشت و یك لایه نازك از آن را بر می داریم و بر روی لام قرار می دهیم بعد لامل را بدون این كه حباب بگیرد بر روی آن قرار می دهیم و از كنار لامل رنگ را با قطره چكان می ریزیم تا به درون آن نفوذ كند و سلول رنگ آمیزی می شود. بعد از آن كه نفوذ كرد می گذاریم زیر میكروسكوپ و می توانیم با لنزهای مختلف نگاه كنیم به همین سادگی و به همین خوشمزگی

پیاز

نمونه بعد پوسته ی داخلی پیاز است كه باید از داخل پیاز بدون این كه بر روی هم بیفتدبیرون بكشیم. خب حالا چطوری این کار را انجام دهیم؟

خیلی ساده است ابتدا پوست پیاز را می كنیم و سپس یك برش مربعی بر روی پیاز ایجاد می كنیم و وقتی مربع را به بیرون می آوریم اون پوسته بیرون می آید و بدون این كه روی هم بیفتد روی لام قرار داده و مقداری آب یا آب مقطر می ریزیم. دوباره لامل را بدون این كه حباب بگیرد قرار داده و سپس رنگ را به صورت دفعه ی پیش قرار می دهیم و دوباره صبر می كنیم و دوباره می گذاریم زیر میكروسكوپ.

نمونه ی بعدی نشاسته است كه از پودر آن استفاده كردیم كه به شكل دونه ی انار است. این نمونه چند وجهی است. مقدار خیلی كمی بر روی لامل قرار می دهیم. به همراه مقداری بسیار كمی آب و لامل را دوباره قرار می دهیم و رنگ را مثل قبل قرار می دهیم.

و اما آیا تا به حال سلول پوششی دهان دیده اید؟ همیشه در مخاط دهان ما، سلول ها به صورت آزاد در مخاط قرار دارد كه در بخش های مختلف متفاوت است. حالا ما روی لپ را بررسی کردیم كه با وسیله ای چوب پنبه ای از سطح داخلی لپ در دهان نمونه را بر می داریم و می گذاریم روی لام و آب می ریزیم و لامل را قرار می دهیم و رنگ را از كنار با قطره چكان اضافه می کنیم و بعد از رنگ گرفتن قرار می دهیم زیر میكروسكوپ حالا شما سلول پوششی دهان را می بینید.

نكته! لامل را اگر بدون دست زدن به آن از بالا پرتش كنیم حباب نمی گیرد و یادتان باشد که هم لام و لامل باید تمیز باشند در غیر این صورت به جای سلول، اثر انگشت تان را  می بینید.

مطالب مرتبط:

قوانین مسابقات فتو میکروگراف

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان - تهیه سارا خرّمی نژاد

تنظیم: نسرین صادقی