تبیان، دستیار زندگی
این دردسری است که می تواند هر سفری را به کام تان تلخ کند. فرقی ندارد مسافر قطار باشید یا با اتومبیل شخصی تان سفر کنید یا حتی اتوبوس و هواپیما. در هر صورت سفر حال شما را بهم می زند!
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

وقتی سفر حال شما را بهم می زند!


این دردسری است که می تواند هر سفری را به کام تان تلخ کند. فرقی ندارد مسافر قطار باشید یا با اتومبیل شخصی تان سفر کنید یا حتی اتوبوس و هواپیما. در هر صورت سفر حال شما را بهم می زند!

بیماری حرکت

بیماری حرکت یا Motion sickness که به آن ماشین گرفتگی هم گفته می شود، یکی از بیماری‌های شایع در طول سفر است که باعث بروز ناخوشی و خاصه استفراغ می‌شود. این بیماری بر اثر حرکت‌های نامعمول ناشی از سفر با ماشین، هواپیما، قایق و قطار ایجاد می‌شود.

این حرکت های نامعمول که به صورت مداوم در طول سفر ادامه دارند، سبب برهم خوردن مایع گوش میانی و رسیدن پیام هایی به مغز می شود که طی آن فرد احساس از دست دادن تعادل، ناامنی، تهوع و استفراغ می کند.

از دیگر علائم شایعی که به واسطه آنها می توان بیماری حرکت را تشخیص داد، عرق کردن، افزایش و سرازیر شدن بزاق دهان، سردرد، احساس سرما و رنگ پریدگی است.

در موارد شدید گاه اضطراب، بوی قوی غذا یا بنزین و حتی خواندن کتاب یا نقشه نیز می تواند آغازگر بیماری حرکت باشد. این بیماری بیشتر در کودکان و همچنین زنان دیده می شود. بیشتر کودکان در بزرگسالی درمان می شوند، اما اکنون افراد بزرگسال بسیاری از بیماری حرکت در طول سفر رنج می برند. با انجام کارهای پیشگیرانه می توان علاوه بر جلوگیری از این بیماری و آسیب های آن، سفری خوش را در کنار همسفران تجربه کرد.

چطور پیشگیری کنیم؟

برخی از راهنمایی های کلی برای جلوگیری از بیماری حرکت عبارتند از:

حرکت و تکان ها را به حداقل برسانید. برای این منظور در طول سفر با ماشین بهتر است در صندلی جلو بنشینید. صندلی های جلوتر از بال در هواپیما نیز برای افراد مبتلا به این بیماری مناسب تر است. افراد نیز بیمار هنگام سوار شدن بر قایق، بهتر است در وسط آن قرار گیرند.

در طول مسیر بهتر است از هوای آزاد بهره ببرید. برای مثال در ماشین شیشه ها را پایین بیاورید. بستن چشم ها و استراحت یکی از گزینه های مناسب است. توجه داشته باشید که افراد مبتلا هرگز نباید در طول مسیر به خواندن کتاب یا نگاه کردن فیلم مشغول شوند.

برخی فکر می کنند که در هنگام بروز حالت تهوع باید چشم ها را بست اما این واکنش حالت تهوع را کاهش نمی دهد و بدترین کاری است که می توان در این مورد انجام داد

توصیه می شود در طول مسیر به هیچ وجه به سوژه های متحرک موجود در اطراف همچون دیگر ماشین های در حرکت، یا موج های دریا نگاه نکنید. بهترین توصیه جهت تماشای مناظر اطراف، خیره شدن به یک خط ثابت کمی بالاتر از افق است.

قبل از سفر و در طول مسیر از خوردن غذاهای سنگین و اجتناب کنید. خوردن غذاهای چرب و ادویه دار به افزایش مشکلات احتمالی کمک خواهد کرد.

در صورت داشتن علائم زمینه ای مانند فشار خون، قند، بیماری های مغزی و عصبی و یا افرادی که حساسیت دارویی دارند باید با پزشک خود در خصوص مصرف این دارو مشورت کنند.

اگر در اتومبیل هستید سعی کنید صاف بنشینید. با این کار شما قادر خواهید بود که مسیر حرکت خود را پیش بینی کنید و به یک نقطه خیره شوید.

برخی فکر می کنند که در هنگام بروز حالت تهوع باید چشم ها را بست اما این واکنش حالت تهوع را کاهش نمی دهد و بدترین کاری است که می توان در این مورد انجام داد.

استفاده از دارو

داروهای بسیاری جهت پیشگیری و کاهش نشانه های بیماری حرکت وجود دارد.

بیشتر این داروها پایه آرام بخشی دارند و برای همین ممکن است سبب خواب آلودگی شوند، پس در صورت مصرف آنها از قبول مسئولیت های مهمی چون رانندگی که جان دیگران را به خطر خواهد انداخت، پرهیز کنید. بر این اساس بهتر است پیش از اقدام به خرید به پزشک مراجعه کرده تا بتوانید مناسب ترین داروی متناسب با شرایط فردیتان را دریافت کنید.

پیشنهاد می شود داروهایتان را یک نصفه روز پیش از شروع سفر، آغاز کنید تا از بروز مشکلات احتمالی پیشگیری شود؛ در غیر این صورت با بروز عوارض بیماری حرکت نیز می توانید از داروهای مرتبط استفاده کنید.

فراوری: الهام مرادی

بخش گردشگری تبیان


برگرفته از: جام جم، علمولوژی