تبیان، دستیار زندگی
طرح سبد کالا با وجود اینکه نامش تغییر کرده و مسوولان اصرار دارند که رسانه ها در این مورد زیاد نپردازند هنوز خبرساز است. از ابتدای سال جاری وزیر رفاه اعلام کرده که دیگر طرحی به نام سبد کالا وجود ندارد و طرح بسته های امنیت غذایی جایگزین آن شده است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دولت به کارگران سبد نمی‌دهد!


طرح سبد کالا با وجود اینکه نامش تغییر کرده و مسوولان اصرار دارند که رسانه ها در این مورد زیاد نپردازند هنوز خبرساز است. از ابتدای سال جاری وزیر رفاه اعلام کرده که دیگر طرحی به نام سبد کالا وجود ندارد و طرح بسته های امنیت غذایی جایگزین آن شده است.
سبد کالا

مشمولان این طرح نیز محدودتر از سبد کالا خواهد شد و فقط کسانی که تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی هستند این بسته ها را تحویل خواهند گرفت. البته نوبخت سخنگوی دولت در آخرین نشست خبری خود نیز تاکید کرد که هیچ طرحی به نام سبد کالا وجود ندارد و دولت به جای آن طرح "حمایت غذایی" دارد. او اعلام کرد که اعتباری با عنوان سبد کالا وجود ندارد اما اعتبار حمایت غذایی برای افرادی داریم که تحت حمایت سازمان بهزیستی و کمیته امداد هستند که رقم آن 2400 میلیارد تومان است.

با وجود تاکید مسوولان دولتی، رسانه ها هنوز طرح امنیت غذایی را با نام همان سبد کالا می شناسند و با همین عنوان خبررسانی می کنند. جدیدترین خبر در این زمینه هم ندادن سبد کالا به کارگران است و امید کم کارگران هم برای دریافت بسته حمایتی غذایی یا همان سبد کالا ناامید شد. با اعلام تصمیم قطعی دولت درباره واگذاری سبدهای کالایی در مرحله دوم، به طور مشخص کارگران و کارمندان در این مرحله از لیست دولت حذف و تنها دو گروه تحت حمایت سازمان بهزیستی و کمیته امداد بسته های امنیت غذایی را دریافت خواهند کرد. تاکید دولت در این مرحله این است که کمک ها باید به گروه هایی از اجتماع برسد که نیاز فوری به غذا دارند.

با وجود اینکه طی یک مرحله در سال گذشته دولت با تامین اعتبار گروه های زیادی از مردم از جمله کارگران را مشمول دریافت سبدهای کالای حمایتی کرد؛ اما در سال جاری و در مرحله جدید برنامه ریزی دولت در این زمینه فرق کرده است.

دولت تصمیم قطعی خود را درباره حذف گروه های مختلف اجتماعی از دریافت بسته های غذایی از مدت ها پیش تر گرفته بود، اما کارگران بر این تصور بودند که وزارت کار باید زمینه ورود آنها به لیست مشمولان دریافت کمک های دولت را در مرحله جدید فراهم کند

طی ماه های اخیر کارگران منتظر اعلام نهایی دولت درباره لیست مشمولان دریافت سبد کالا در مرحله جدید بودند، اما اخیرا وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد دولت بسته های امنیت غذایی را صرفا برای اختصاص به افراد تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی در نظر گرفته است.

پیش تر نیز برخی نمایندگان مجلس عنوان کرده بودند که دولت در بودجه سال جاری هیچگونه رقم جدیدی را برای این منظور اختصاص نداده است. همچنین عنوان شد مسئولیت واگذاری بسته های امنیت غذایی در مرحله دوم تنها به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی سپرده شده است.

این موضوع نشان می دهد که دولت تصمیم قطعی خود را درباره حذف گروه های مختلف اجتماعی از دریافت بسته های غذایی از مدت ها پیش تر گرفته بود، اما کارگران بر این تصور بودند که وزارت کار باید زمینه ورود آنها به لیست مشمولان دریافت کمک های دولت را در مرحله جدید فراهم کند.

هرچند در اینکه آیا کارگران باید مشمول دریافت سبد کالا باشند و یا خیر؟ بین نمایندگان کارگری کشور اختلاف نظرهایی وجود دارد اما اکثریت قریب به اتفاق آنها فکر می کنند درآمد کارگران با هزینه های آنها برای تامین معیشت اختلاف قابل توجهی دارد؛ از اینرو دولت باید آنها را در لیست حمایتی خود قرار می داد.

بنابراین با تصمیم جدید دولت میلیون ها کارگر از دریافت سبدهای کالایی در مرحله دوم محروم خواهند شد. همچنین مقامات دولتی تاکید کرده اند که کارمندان نیز در این مرحله در لیست دولت قرار ندارند.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور گفت: حمایت غذایی شامل کارمندان نمی شود و فقط برای قشر کم درآمد تحت پوشش نهادهای حمایتی اختصاص خواهد یافت.

پیش تر برخی مقامات کارگری کشور از نامه نگاری با وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره لزوم برنامه ریزی این وزارتخانه به منظور واگذاری بسته های کالایی به کارگران در مرحله دوم شده بودند.

همچنین وزیر صنعت، معدن و تجارت اخیرا اعلام کرده که بر اساس تصمیم هیات دولت، عرضه سبد کالا به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی واگذار شده است و در این راستا معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهوری هم روز گذشته از جایگزین شدن حمایت‌های غذایی به جای سبد کالا خبر داد.

به اعتقاد نمایندگان تشکل‌های کارگری، قرار گرفتن طبقه کارگر به عنوان قشر محروم و کم درآمد در این طرح یک الزام است چراکه اگر افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی و کمیته امداد فاقد کار و توان مالی هستند کارگران با وجود داشتن کار در شرایط دشوار معیشت به سر می‌برند و از عهده امرار معاش و تامین حداقل‌های زندگی برنمی‌آیند.

پیشتر وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جلسه 11 خرداد ماه هیات وزیران پیشنهاد کرده بود که کلیه مستمری بگیران سازمانهای حمایتی کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی مشمول دریافت بسته حمایت غذایی شوند و بر این اساس برای هر نفر در هر مرحله از توزیع 200 هزار ریال و برای هر خانوار حداکثر تا سقف یک میلیون و چهارصد هزار ریال اعتبار (معادل 140 هزار تومان) پیش‌بینی شود.

کلیه مستمری بگیران سازمانهای حمایتی کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی مشمول دریافت بسته حمایت غذایی شوند و بر این اساس برای هر نفر در هر مرحله از توزیع 200 هزار ریال و برای هر خانوار حداکثر تا سقف یک میلیون و چهارصد هزار ریال اعتبار (معادل 140 هزار تومان) پیش‌بینی شود

علیرغم تاکید بسیار گروه‌های کارگری در گنجاندن نام کارگران در لیست جامعه هدف بسته امنیت غذایی، در مرحله دوم از توزیع جامعه هدف مورد نظر دولت تنها افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره) تعریف شده است. اگر چه برخی فعالان کارگری بر این باورند که اگر حداقل‌های حقوق کارگران رعایت و حقوق پایه آنان پرداخت شود، شأن کارگران بیشتر حفظ می‌شود تا اینکه در ردیف افراد تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد قرار بگیرند اما در مقابل بسیاری از کارشناسان و فعالان کارگری با حمایت از اختصاص بسته امنیت غذایی به جامعه کارگری تاکید دارند که بیش از 70 درصد کارگران و مشمولان قانون کار جزو گروه‌های کم درآمد هستند و از این حیث باید مشمول دریافت سبد کالا و بسته امنیت غذایی شوند.

فرآوری: محسن جندقی

بخش اقتصاد تبیان


منابع : ایسنا، مهر

مطالب مرتبط:

توزیع مرحله دوم سبد کالا

کالاهای سبک درسبد کالا!

بازار سیاه سبد کالا!