تبیان، دستیار زندگی
مجموعه «داستان های فکری» که برای گروه سنی الف و ب مناسب است علاوه بر سرگرمی موجب تقویت توانایی های ذهنی کودکان و افزایش قدرت درک آنان از مسایل علم و فکری می شود و در برقراری روابط اجتماعی همراه با تفاهم و شکیبایی به آنان کمک می کند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

این داستان های خوشمزه!


مجموعه «داستان های فکری» که برای گروه سنی الف و ب مناسب است علاوه بر سرگرمی موجب تقویت توانایی های ذهنی کودکان و افزایش قدرت درک آنان از مسایل علم و فکری می شود و در برقراری روابط اجتماعی همراه با تفاهم و شکیبایی به آنان کمک می کند.

داستان

دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه شیراز تقریباً در بالاترین نقطه‌ی دانشگاه واقع شده، در طبقه دوم دانشکده اتاق کوچک دکتر مرتضی خسرونژاد، استاد دانشکده تربیتی و عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز است. به محض ورود به اتاق کوچک دکتر بی هیچ سوالی متوجه می شوید که دکتر حتما در زمینه ی کودکان فعال هستند. گلهای خشک چسبیده به دیواره‌ی کتابخانه و کتابهای حوزه ادبیات کودک و فلسفه برای کودکان در کتابخانه و ردیف پایان‌نامه‌هایی با موضوعات مرتبط به ادبیات کودک، نشان‌دهنده‌ی سالها مطالعه و تحقیق در این زمینه است.

دکتر خسرونژاد هم‌چنین موسس «مرکز مطالعات ادبیات کودک» در دانشگاه شیراز هم هستند.

دکتر در زمینه ادبیات کودک و فلسفه برای کودکان تألیفات متفاوتی دارند، که مخاطبش، مخاطب بزرگسال است. آثاری چون «معصومیت و تجربه» «دیگرخوانی‌های ناگزیر» و... . اما در این میان دو مجموعه کتاب که مخاطبش کودکان هستند، جلب توجه می کند. دکتر خسرو نژاد 2مجموعه برای بچه ها نوشته اند. مجموعه «قصه- بازی-شادی» که انتشارات آستان قدس رضوی درسال 1388 آن را چاپ کرده است. نویسنده در این کتاب با استفاده از افسانه های ایرانی و قصه های نو فضایی شاد و لذت آفرین برای کودکان می آفریند. قصه های این مجموعه را می توان به آسانی به نمایش تبدیل کرد، نثر زیبا و دلنشین این مجموعه کودکان را برای خواندن مشتاق می کند.

در هر کدام از این داستانها علاوه بر سرگرمی و نشاطی که ذات داستان برای بچه ها به همراه دارد به مفاهیم تفکر و مهارتهای تفکر انتقادی پرداخته شده است

مجموعه دوم؛ مجموعه «داستان های فکری» که برای گروه سنی الف و ب مناسب است علاوه بر سرگرمی موجب تقویت توانایی های ذهنی کودکان و افزایش قدرت درک آنان از مسایل علم و فکری می شود و در برقراری روابط اجتماعی همراه با تفاهم و شکیبایی به آنان کمک می کند. این مجموعه را هم «به نشر» (آستان قدس رضوی) چاپ کرده است.

نام داستانهای این مجموعه به این شرح است:

درست مثل هم

روزی که زرافه من گلو درد شد

خورشید توی آسمون و خورشید توی دل من

هم این و هم آن

ماه با من است

از همه من غول ترم

اولین بچه ای که از ترکیدن بادکنک هایش خوشحال شد

یک عکس خیلی خیلی عجیب

دنیا را دارد آب می برد

10ـ کفش های هیپا و شیپا

در هر کدام از این داستانها علاوه بر سرگرمی و نشاطی که ذات داستان برای بچه ها به همراه دارد به مفاهیم تفکر و مهارتهای تفکر انتقادی پرداخته شده است. این کتابها به همراه داستان هایشان تقویت توانایی های ذهنی تمرکز، مقایسه کردن، طبقه بندی، برگشت پذیری، آموزش مفاهیم اندازه، رنگ، شکل، تمرکز بر پویایی تغییر شکلها، آموزش مفهوم زمان، آموزش مفاهیم نسبیت چپ، راست، بالا و پایین. آموزش رنگ، اندازه و عدد، را در پی خواهند داشت.

داستان

به عنوان مثال داستان خورشید توی آسمون و خورشید توی دل من، داستان دختربچه‌است به نام غزاله که گرسنه شده و مادرش به او می‌گوید: برای خوردن ناهار باید تا ظهر صبر کند. دخترک از مادرش می پرسد که کی ظهر می شود و مادر هر دفعه به او پاسخی می دهد، پاسخ هایی چون: وقتی که از تلویزیون اذان پخش شود، زمانی که عقربه کوچک و بزرگ روی هم و به شکل ایستاده روی عدد 12 باشند، وقتی که پدر به خانه بیاید و... تا اینکه به مفهوم واقعی ظهر و آموزش زمان پرداخته می شود.

در خلاصه داستان «از همه من غول‌ترم» آمده است: خاله پیرزن نشست کنار حوض که رخت بشوید. طناب رخت را هم بست، اما یک دفعه چه غلغله‌ای بپا شد! این پرنده‌های رنگارنگ و گرسنه از کجا رسیدند؟ اما خاله پیرزن یک کم مشکل دارد؛ شما می‌توانید بهش کمک کنید؟ آخر به صف کردن این همه پرنده واقعاً سخت است.

مجموعه این کتابها با قیمت 15000 تومن توسط انتشارات به‌نشر، انتشارات آستان قدس رضوی، به فروش می‌رسد.

 مریم کمالی نژاد

بخش خانواده ایرانی تبیان


مطالب مرتبط:

برای کودکتان داستان بگویید

مادر برام قصه بگو!

مادرها و پدرها بخوانند!

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.