تبیان، دستیار زندگی
دیگه دیر شده و باید بچه دار شویم اما همسرم هیچ هدف خاصی در زندگی ندارد و فقط روزگار می گذراند.....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

یک همسر باری به هر جهت


دیگه دیر شده و باید بچه دار شویم اما همسرم هیچ هدف خاصی در زندگی ندارد و فقط روزگار می گذراند.....


پرسش

نزدیک به یک سال از ازدواج من با همسرم می گذرد.  رابطه خوبی داریم.همسرم کار آزاد دارد و از آنجا که درآمد خوبی دارد از همان قبل از ازدواج از من خواست تا کار نکنم و در منزل باشم. من هم استقبال کردم.

اما بعد از مدتی که از زندگی مان گذشت می بینم که همسرم یک ماه کار می کند و بعد از اتمام پروژه و یا کار(که عمدتا هم همراه با درآمدی خوب و چشم گیر است)، درآمدش را خرج می کند و تا زمانی که آن پول به اتمام نرسد کار جدید را شروع نمی کند. نه به فکر پس انداز است، نه خرید خانه و نه تعویض ماشین، نه زمان بیماری نه پیری و نه....

وقتی با او صحبت می کنم تا کمی برنامه ریزی و آینده نگری داشته باشد می گوید در یک ماه آن قدر خسته می شوم که نیاز به چند ماه استراحت دارم و ..

احساس می کنم هیچ برنامه و هدفی در زندگی ندارد. فقط دنبال گذر دوران است. نگران آینده هستم. از این همه بی برنامگی و بی هدفی اضطراب دارم. سنم در حال زیاد شدن است  تمایل دارم زودتر فرزند دار شوم ولی با این اوضاع زندگی و با این همه بی هدفی، نگران تربیت فرزندم هستم.

خانواده؛ اولین، مهم ترین و پربرکت ترین نهاد اجتماعی در تاریخ فرهنگ و تمدن انسانی است. خانواده کانونی است که  در آن ارزشهای اخلاقی، باورهای دینی و معیارهای اجتماعی از نسلی به نسل دیگر انتقال می یابد و زمینه رشد عاطفی و تربیت اخلاقی و اجتماعی اعضای خانواده فراهم می گردد. خانواده در انتقال فرهنگ و پاسداری از ارزشهای فرهنگی جامعه نیز اساسی ترین نقش را عهده دار است.

اما حصول به همه این اهداف به صورت اتفاقی و تصادفی امکان پذیر نبوده و نیازمند برنامه ریزی دقیق و هدف مندی در راستای رسیدن به این اهداف است که قطعا در این حیطه زن و مرد، خصوصا در نقش والدین می توانند نقش موثر و انکارناشدنی در ایجاد این هدف مندی در زندگی خانوادگی و در تربیت فرزندان داشته باشند. اصولا زندگی بدون هدف فاقد معنا خواهد بودو هرکس نیاز دارد که فعالیتهای خود رامتوجه هدف و یا هدفهای مشخص نماید. داشتن هدف در زندگی به فرد احساس رضایت و تحرک بیشتر می دهد.هدف هر چه بزرگ تر باشد انگیزه حرکت وتکامل بیشتر می شود.

مهمترین عامل ، در کسب هر موفقیتی ، تدوین و مشخص کردن دقیق اهداف می باشد. هدفگذاری مهمترین عامل حرکت و خلق آینده است ، هدفها هستند که مقصد و مسیر زندگی فردی و اجتماعی را روشن می کنند.هدف گذاری به مثابه ترسیم جاده ای برای آینده است . پیدا کردن هدف زندگی لزوماً به این معنا نیست که همین حالا باید تصمیم بگیرید که می خواهید در زندگیتان چه بکنید. پیدا کردن هدف زندگی خیلی بیشتر از این چیزهاست.

اصولا زندگی بدون هدف فاقد معنا خواهد بودو هرکس نیاز دارد که فعالیتهای خود رامتوجه هدف و یا هدفهای مشخص نماید

مطمئناً پیدا کردن هدف زندگی چیزی است که می توانید بعنوان هدف غایی و نهایی تان روی آن کار کنید. اما زندگی باید همیشه پر از هدف های کوچک تر باشد که به زندگی هر روزتان جهت بدهد. برای رسیدن به این مرحله طراحی یک تقویم خانوادگی می تواند بسیار موثر باشد. البته قطعا هرکس دارای هدف گذاریهای شخصی نیز هست اما مسئول و مدیر خانواده که عمدتا یکی از والدین خصوصا پدر را شامل می شود باید در زمینه هدف مداری خانواده خود حساس و نکته سنج باشد لذا این تقویم باید طوری طراحی شود تا همه جنبه های زندگی خانوادگی شما را تحت پوشش قرار دهد و از طرف دیگر به زندگی تان جهت و سمت و سوی مشخص و منظمی دهد، لذا توصیه می شود:

- هدف و معنای زندگی: برای زندگی خانوادگی  خود معنا و هدفی در نظر گیرید و آن را در این قسمت بنویسید، سعی کنید زندگی روزانه خود را با این هدف یا هدفها در هم آمیزید.

- ارزشهای شخصی: ارزشهای معنوی، اخلاقی و معنوی خود را یادداشت کنید. خط قرمزهای خود را مشخص کنید، افراد ارزشمند را در زندگی خود الگو قرار دهید . ارزشهایی را که مایلید در خود درونی کنید یا امور مذهبی و معنوی که مایل به انجامش هستید، مشخص و پیشرفت خود را اندازه گیری کنید.

-اهداف کوتاه مدت، میان مدت  و بلند مدت خود را مشخص کنید: هدفهای خود را به طور دقیق، مشخص و فهرست کنید، سعی کنید هدفهایتان مشخص، قابل دسترس، قابل اندازه گیری و محدود به زمان باشد تا قادر باشید میزان پیشرفت خود را اندازه گیری کنید.

هدف گذاری مهمترین عامل حرکت و خلق آینده است ، هدفها هستند که مقصد و مسیر زندگی فردی و اجتماعی را روشن می کنند

- کارهای در حال اجرا: کارهایی را که به طور روزانه قرار است انجام دهید فهرست کنید و خود را به انجام آن مقید سازید.

- تجربه های جدید: سعی کنید هر شب یک مطلب جدید و مفید را که در طول روز آموخته اید در این قسمت قرار دهید، پس از مدتی تجربه های مفیدی را در برابرچشمان تان مرورخواهید کرد.

- ارتباطات: خواست خود را درباره ارتباط با خانواده، دوستان، اطرافیان و افراد مختلف مشخص کنید، توانمندی ها و ضعفهای خود را بشناسید و جهت ارتقا توانمندی ها و برطرف ساختن ضعفها تدبیری اتخاذ کنید. به طور مثال مشخص کنید دوست دارید با چه افرادی و با چه کیفیتی ارتباط داشته باشید و در راستای هدف خود گام بردارید.

- تفریح و سرگرمی: سرگرمی ها و تفریحات خود و خانواده تان را مشخص کنید و بر اساس اولویتهای تان برای پرداختن به آنها زمان بندی مناسبی داشته باشید.

- پرداختن به کارهای فرهنگی و هنری: چنانکه مایلید اوقاتی را به مطالعه کتاب یا انجام کارهای هنری بپردازید، کتابها را به ترتیب اولویت مشخص و برای مطالعه آن زمان بندی کنید. در صورت تمایل به پرداختن در کار هنری موضوع را مشخص و برنامه ریزی کنید.

- توجه به سلامتی و تندرستی: برای سلامتی و تندرستی خود و خانواده تان تغذیه، خواب، ورزش و استراحت و ملاقات به موقع پزشک را در نظر بگیرید. بایدها و نبایدهای مرتبط با سلامتی را بشناسید و خود را به آن مقید کنید.

- خودآگاهی و خودشناسی: ویژگی های مثبت و منفی خودتان را شناسایی کنید، خلق خود را بررسی کنید و چنانچه در حیطه خاصی نیاز به تغییر دارید هر چه زودتر دست به کار شوید.

شما میتوانید عناوین فوق چیزهایی بیفزایید یا کم کنید، به یاد داشته باشید برای تهیه این برنامه هدفمند، در درجه اول به خودآگاهی و شفاف سازی اهداف زندگی نیاز دارید. این کتاب هیچ نقطه پایانی ندارد زیرا زندگی در جریان است  وروند یادگیری و در نظر داشتن اهداف جدیدتر همچنان ادامه خواهد داشت.

مریم عطاریان

بخش خانواده ایرانی تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.