تبیان، دستیار زندگی
حالا به آلودگی هوا و ترافیک کلانشهرها، باید معضلی به نام پارک خودرو را هم اضافه کنیم که همه را جان به لب کرده است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

8 کلید طلایی برای پارک کردن

حالا به آلودگی هوا و ترافیک کلانشهرها، باید معضلی به نام پارک خودرو را هم اضافه کنیم که همه را جان به لب کرده است

بخش اجتماعی تبیان
پارکومتر

این روزها، جای پارک و نحوه پارک کردن، به یکی از معضلات کلانشهرهای کشورمان تبدیل شده است. این مسئله آنقدر بخرنج شده که حتی گروهی، به خاطر دردسرهایش، ماشین شان را بیرون نمی آورند یا اصلاً اقدام به تهیه ماشین نمی کنند. اگر کمبود جای پارک خودرو را در شهری مثل تهران، یکی از بزرگ ترین مشکلات تهرانی ها بدانیم اما قبل تر از آن نحوه پارک خودرو در پایتخت مشکلی به مراتب بزرگ تر از نبود جای پارک است. شاید بتوان گفت که بخش قابل توجهی از کمبود جای پارک در پایتخت، به خاطر بد پارک کردن خودروها در معابر و جایگاه های در نظر گرفته شده برای توقف ماشین هاست. البته در این میان هستند راننده هایی که نخستین جای خالی در خیابان ها را برای پارک خودروی خود استفاده می کنند، بدون اینکه به تابلوهای راهنمایی توجهی داشته باشند. آمار نشان می دهد که بیش از 50 درصد شکایت های همسایه ها و شهروندان در شهرهای بزرگ از یکدیگر مربوط به سد معبر یا پارک نامناسب خودروها در خیابان ها یا حتی پارکینگ مجتمع های مسکونی است و این نشان می دهد که فرهنگ پارک خودرو در میان تهرانی ها نیاز به بازنگری دارد.

1

براساس قوانین راهنمایی و رانندگی، جلوی پل ها و درب پارکینگ منازل نیز توقف ممنوع است همچنین پارک دوبل در خیابان ها، معابر یا کوچه ها که باعث محدود شدن مسیر عبوری سایر خودروها و سد معبر می شود، یکی دیگر از مواردی است که تخلف محسوب می شود و رانندگی باید از آن اجتناب کنند

- بیشترین جای پارک کجاست؟

پارک کردن خودرو کنار خیابان یکی از متداول ترین و ابتدایی ترین روش های توقف کامل برای دقایق طولانی است بیشترین فضای پارک شهرهای بزرگ هم همین کنار خیابان است که اصطلاحاً به آن پارک حاشیه ای می گویند. مثلاً در شهری مثل تهران آمارها نشان می دهد که تعداد 10500 فضای پارک خودرو در 150 محور و 1500 فضای پارک موتور سیکلت در 20 معبر وجود دارد که توسط پارکبان ها کنترل می شود. هزینه پرداختی به پارکبان ها هر سال بر اساس مصوبه شورای شهر تغییر می کند.

2- پارکومترها چه می کنند؟

مدتی است که با هدف رسیدن به شهر الکترونیک و مدیریت و ساماندهی ترافیک شهرهای بزرگ مثل تهران، دستگاه های خودپرداز پارک هوشمند در برخی معابر نصب شده است. هر دستگاه پارکومتر حداکثر کنترل 8 فضای پارک را بر عهده دارد. نرخ استفاده از این دستگاه ها، مصوب شورای شهر است که با استفاده از کارت های شهروندی یا همان کارت بلیت های مورد استفاده در وسایل نقلیه عمومی، به صورت الکترونیک قابل پرداخت است. استفاده از این دستگاه ها محدودیت ندارد اما لازم است شهروندان بتوانند زمان توقفشان را مدیریت کنند که البته یکی از اهداف نصب این دستگاه ها نیز همین است.

3- کجاها در شهر پارک نکنیم؟

اولین مسئله ای که در پارک خودرو باید در نظر گرفت، توجه به تابلوهای راهنمایی و رانندگی در اطراف محلی است که می خواهیم توقف کنیم. تابلوهایی مانند توقف ممنوع، توقف مطلقاً ممنوع، بیمارستان، مدرسه و میادین به این معناست که توقف در این محدوده ها جایز نیست. البته براساس قوانین راهنمایی و رانندگی، جلوی پل ها و درب پارکینگ منازل نیز توقف ممنوع است همچنین پارک دوبل در خیابان ها، معابر یا کوچه ها که باعث محدود شدن مسیر عبوری سایر خودروها و سد معبر می شود، یکی دیگر از مواردی است که تخلف محسوب می شود و رانندگی باید از آن اجتناب کنند.

500000 ریال جریمه

اگر در زمینه پارک کردن مشمول توقف غیرمجاز و دوبله شوید تاوانش پرداخت 50 هزار تومان جریمه نقدی است. البته اگر محل پارک تان باعث اختلال در عبور و مرور یا سد معبر در معابر شهری شود، ماموران راهنمایی و رانندگی شما را20 هزار تومان جریمه خواهند کرد.

1000000 کمبود جای پارک

کارشناسان شهرسازی بر این باورند که پایتخت در خوشبینانه ترین حالت یک میلیون جای پارک کم دارد البته کارشناسان ترافیک اعلام می کنند که تهران 600 هزار جای پارک کم دارد. به هر حال، اینها هشدارهایی هستند که تقریباً از یک دهه پیش تکرار می شوند و فقط رقم ها اندکی بالا و پایین می روند.

4- تخلف رایج کدام است؟

گاهی اوقات دیده می شود که خودروها در ابتدای کوچه ها اقدام به پارک می کنند، غافل از اینکه این نوع پارک کردن احتمال بروز تصادفات را چندین برابر می کند. گاهی اوقات پیش می آید که یک راننده پارک دوبل کرده و بر حسب اتفاق بر اثر محدود بودن مسیر، خودروهای عبوری با خودروی او برخورد و خساراتی را به وسیله نقلیه اش وارد کرده اند و او شاکی شده است. این در حالی است که تخلف او باعث بروز این خسارت شده و پلیس می تواند این راننده خاطی را جریمه کند، مورد رایج دیگر در پارک خودروها، توقف ان ها مقابل درب پارکینگ است که گاهی اوقات کار به رفتارهای نادرستی مثل پنچر کردن و سایر مسائل تیز می رسد.

5- بهترین محل پارک کجاست؟

اگر کمبود جای پارک خودرو را در شهری مثل تهران، یکی از بزرگ ترین مشکلات تهرانی ها بدانیم اما قبل تر از آن نحوه پارک خودرو در پایتخت مشکلی به مراتب بزرگ تر از نبود جای پارک است

بهتر است که هنگام پارک خودرو به علائم راهنمایی و رانندگی که در کنار خیابان ها نصب شده است، توجه شود، معابری که دستگاه های پارکومتر در آن ها نصب شده بهترین مکان برای پارک کردن خودروها هستند همیشه هنگام پارک کردن به محدوده ای که تصمیم دارید در آنجا مدتی توقف داشته باشید، حتماً توجه کنید به عنوان مثال اگر محل توقف خودرو در نزدیکی درب پارکینگ منازل است، حتماً به فاصله خودرو تا ورودی پارکینگ توجه شود. خیابان ها و کوچه های کم عرض نیز محل مناسبی برای پارک خودرو نیستند.

40درصد

40 درصد از معابری که با هزینه های زیاد در شهرهای بزرگ ایجاد شده اند تحت اشغال پارک های حاشیه ای هستند. در واقع بیش از یک سوم معابر ما به اشغال خودروهای در پارک درآمده است.

3000000 خودرو

بیش از 3 میلیون خودرو در شهری مثل تهران شماره گذاری شده که معمولاً 5/1 میلیون خودرو در این شهر تردد دارند. رئیس مرکز شماره گذاری راهور ناجا می گوید: «تهران بالاترین آمار شماره گذاری وسایل نقلیه را دارد و این آمار روز به روز در حال افزایش است».

6- کجاها در شهر پارک نکنیم؟

یکی از مواردی که رانندگان کمتر به آن توجه می کنند، پل هاست طبق مقررات باید جلوی پل ها توقف نشود. یکی دیگر از مسائلی که رانندگان کمتر به آن توجه می کنند، رعایت فاصله 30 سانتی متری خودرو با جداول کنار خیابان است گاهی اوقات دیده می شود که برخی رانندگان به دلیل بی دقتی به گونه ای خودروی خود را پارک می کنند که به دلیل عدم رعایت این فاصله با جدول کنار خیابان، محدوده ای از خیابان اشغال شده و شرایط برای عبور خودروهای عبوری سخت تر می شود.

7- کجا طولانی مدت پارک کنیم؟

حتی المقدور در زمانی که توقف بلندمدت دارید، از پارکینگ های عمومی شهر استفاده کنید در واقع زمانی که قصد دارید به محلی بروید، در خصوص وضعیت ترافیکی خیابان ها و امکان پارک خودرو سوال کنید تا دچار مشکل نشوید هنگام پارک حاشیه ای کنار خیابان هم حتما فاصله خود را با خودرویی که در جلو و عقب توقف کرده در نظر بگیرید تا هنگام بیرون آمدن از پارک، دچار مشکل نشوید ایستگاه های اتوبوس و محل توقف سرویس مدارس و خودروی معلولان محل مجاز یا مناسبی برای پارک نیست چرا که باید حقوق این بخش از افراد جامعه نیز رعایت شود.

90 دقیقه

هر خودرو به طور متوسط در شهری مثل تهران در هر روز 90 دقیقه در حرکت و تردد در معابر شهری است که این میزان در واقع معادل 6 درصد از زمان روزانه است. خودروها در 94 درصد باقیمانده روز ساکن هستند و برای همین نیاز به استفاده از پارکینگ دارند. همین آمار ضرورت افزایش پارکینگ ها را نشان می دهد.

8- با متخلفان پارک چه کنیم؟

با توجه به مشکلاتی که اکنون در شهرهای بزرگ هنگام پارک خودروها با آن روبه رو هستند، پلیس راهنمایی و رانندگی طرح هایی را برای آموزش فرهنگ صحیح پارک و جلوگیری از تخلفات رایج رانندگان اجرایی کرده است که یکی از این طرح ها، برخورد قانونی یا خودروهای توقف کننده جلوی در منازل، خطوط عابر و میادین است. اما در هر صورت فراموش نکنید که شما مجاز به برخورد با این افراد نیستید و در مواقع اضطراری حتما باید با پلیس تماس بگیرید.

پارکومترها چقدر پول می گیرند؟

پیشنهاد می کنیم برای آسودگی خیال و صرفه جویی در وقت تان، حتما یک کارت بلیت الکترونیک بگیرید و برای پارک کردن از پارکومترها استفاده کنید نرخی که باید برای پارک حاشیه ای در شهری مثل تهران پرداخت کنید براساس جدول زیر است.

محل پارکومتر

نیم ساعت اول

تا ساعت اول

از ساعت دوم تا ساعت چهارم

از ساعت چهارم به بعد

1

داخل محدوده طرح ترافیک

300 تومان

600 تومان

800 تومان

هر ساعت 1600 تومان

2

خارج محدوده طرح ترافیک

1500 تومان

300 تومان

400 تومان

هر ساعت 400 تومان


منبع : همشهری آنلاین