تبیان، دستیار زندگی
داروی عجیبی است. دارویی برای تمام درد‌هاست. می‌تواند هر درد و مرضی را به اذن خداوند مهربان مداوا کند. دارویی است همگانی. برای هر کسی مفید و سودمند است. بر خلاف بسیاری از نسخه‌ها که بیماری را تشدید و یا سبب ابتلا به دردها و بیماری‌ها جدید می‌شود، هیچ عارضه
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دارویی عجیب با خاصیت درمان همه دردها!‌

صدقه


داروی عجیبی است. دارویی برای تمام درد‌هاست. می‌تواند هر درد و مرضی را به اذن خداوند مهربان مداوا کند. دارویی است همگانی. برای هر کسی مفید و سودمند است. بر خلاف بسیاری از نسخه‌ها که بیماری را تشدید و یا سبب ابتلا به دردها و بیماری‌ها جدید می‌شود، هیچ عارضه و زیانی ندارد.


این نسخه‌ی شفابخش را طبیب درد‌آشنا؛ امام صادق علیه السلام سفارش نموده و فرموده است:داوُوا مرضاكُم بالصَّدقةِ ؛‌بیماران خود را با صدقه دادن درمان كنید.[بحار الانوار، ج 93، ص 130»]

این نسخه شفابخش سود خالص است و هیچ زیانی در پی ندارد. با عمل به این نسخه اگر خداوند مهربان به صلاح بنده اش بداند او را شفا داده، یا از بدتر شدن بیماری‌اش جلوگیری نموده و یا دردهای پنهان جسمی و روحی دیگری را که دارد، مداوا می‌نماید. هزینه بالا و زحمت زیادی هم ندارد. گاهی حتی یک درصد هزینه های درمانی دیگر اگر برای پیچیدن این نسخه به کار گرفته شود، چه بسا به مراتب بهتر جواب بدهد. عمل به این توصیه حتی اگر به بهبود ظاهری درد و بیماری کمکی نکند، به یقین هم در این دنیا به شکلی دیگر جبران می‌شود و هم ذخیره‌ای می‌گردد برای آخرت و زندگی ابدی در سرای دیگر.

از سوی دیگر عمل به این نسخه می‌تواند فراتر از بیماری‌های مخصوص جسم و بدن رفته و دردهای خطرناک‌تر را نیز مداوا کند. گاهی درد، بیماری اخلاقی و روحی است که به مراتب از بیماری‌هایی که بدن به آن مبتلا می شود بدتر و خطرناک‌تر است. بیماری‌های بدن هر قدر هم خطرناک و کشنده باشند دنیای انسان را به خطر می‌اندازند و کاری به آخرت ندارند. چه بسا بیماری و درد کشیدن در دنیا باعث عُلّو درجه و راحتی در آخرت و سرای دیگر شود. اما بیماری‌های اخلاقی، انسان را به سوی هلاکت می‌کشاند. هم دنیا و هم آخرت انسان را خراب می‌کند.

نکته دیگر اینکه ، هر دارویی تا زمانی مشخص که بیماری را از بین می‌برد باید مصرف گردد. از سویی نیز هم خود انسان و هم خانواده و نسل او مدام در معرض بیماری های مختلف، - چه بیماری های جسمی و چه بیماری های اخلاقی- قرار دارند. از این رو برای مبارزه با این بیماری‌ها، بهترین کار تداوم مصرف و استفاده همیشگی از این داروی حیاتبخش است. هر کسی تا زمانی که زنده است ممکن است بتواند این کار را انجام دهد. اما بعد از وفاتش هیچ تضمینی برای ادامه این راه وجود ندارد تا از این دارو استفاده شود.

السُّوءِ؛صدقه بجا، نیكوكارى، نیكى به پدر و مادر و صله رحم، بدبختى را به خوش‏بختى تبدیل و عمر را زیاد و از پیشامدهاى بد جلوگیرى مى‏كند

از این رو هر کس دل در گرو محبت فرزندان و نوادگان خود  دارد و عافیت دنیا و آخرت آنان را می‌خواهد، می‌تواند از این نسخه آرام بخش دردها تا ابد استفاده نموده و برای آنان صدقه‌ای ماندگار و ابدی بدهد. صدقه‌ای که بتواند پا به پای نسل او در طول زمان جریان داشته و درمانی برای درمان دردهای آنان باشد. می‌توان برای نسلی که هنوز نیامده‌اند از هم اکنون صدقه کنار گذاشت تا درمانی برای دردهای آنان باشد.

راه این کار وقف است. چرا که وقف صدقه جاریه ایست که از حرکت باز نمی‌ایستد و مدام در حال پیچیدن نسخه‌های معالجه است.

خاصیت ضد بلای صدقه

پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم :  الصَّدَقَةُ تَدْفَعُ الْبَلَاءَ وَ هِیَ أَنْجَحُ دَوَاءً وَ تَدْفَعُ الْقَضَاءَ وَ قَدْ أُبْرِمَ إِبْرَاماً وَ لَا یَذْهَبُ بِالْأَدْوَاءِ إِلَّا الدُّعَاءُ وَ الصَّدَقَة ؛‌صدقه بلا را برطرف مى‏ كند و مۆثرترینِ داروست. همچنین، قضاى حتمى را برمى‏ گرداند و درد و بیمارى‏ ها را چیزى جز دعا و صدقه از بین نمى ‏برد. (بحارالأنوار(ط-بیروت) ج 93، ص 137، ح 71)

اَلصَّدَقَةُ عَلى‏ وَجهِها و َاصطِناعُ المَعروفِ وَ بِرُّ الوالِدَینِ وَصِلَةُ الرَّحِمِ تُحَوِّلُ الشِّقاءَ سَعادَةً و َتَزیدُ فِى العُمرِ وَ تَقى مَصارِ عَ السُّوءِ؛صدقه بجا، نیكوكارى، نیكى به پدر و مادر و صله رحم، بدبختى را به خوش‏بختى تبدیل و عمر را زیاد و از پیشامدهاى بد جلوگیرى مى‏كند.(نهج الفصاحه ص 549 ، ح 1869)

امام صادق علیه السلام : ثَلاثَةٌ اُقسِمُ بِاللّه أَنَّهَا الحَقُّ ما نَقَصَ مالٌ مِن صَدَقَةٍ و َلا زَكاةٍ وَ لا ظُلِمَ أَحَدٌ بِظَلامَةٍ فَقَدَرَ أَن یُكافِئَ بِها فَكَظَمَها إِلاّ أَبدَ لَهُ اللّه‏ مَكانَها عِزّا و َلا فَتَحَ عَبدٌ عَلى نَفسِهِ بابَ مَسأَلَةٍ إِلاّ فُتِحَ عَلَیهِ بابُ فَقرٍ؛

به خدا قسم سه چیز حق است: هیچ ثروتى بر اثر پرداخت صدقه و زكات كم نشد، در حق هیچ كس ستمى نشد كه بتواند تلافى كند، اما خویشتندارى نمود مگر این كه خداوند بجاى آن به او عزت بخشید و هیچ بنده ‏اى درِ خواهشى را به روى خود نگشود مگر این كه درى از فقر به رویش باز شد.( بحارالأنوار(ط-بیروت) ج 75، ص209، ح79)

فرآوری: محمدی                

بخش اخلاق و عرفان اسلامی تبیان


منابع : سایت شهید آوینی

سایت رهروان ولایت

مطالب مرتبط:

صدقه، راهی برای رفع مشکلات مالی

چه کارهایی صدقه محسوب می‌شود؟

قرض الحسنه و تفاوت آن با صدقه

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.