تبیان، دستیار زندگی
مسابقه ی سازه ماکارونی، سازه هدفمند از این مدرسه جزء برترین مسابقه های این دوره از جشنواره شد. آیلا آلانی، مائده ضامن، تارا شاهرخی و آتنا شفیع بیک محمدی پژوهشگران عزیزی هستند که این پروژه را با راهنمایی سرکار خانم سپیده رستمی انجام داده اند....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دستاورد برتر متوسطه 1 سیمای نور

در نهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

دستاورد برتر متوسطه 1 سیمای نور، سازه هدفمند

پژوهشگران جوان متوسطه 1 سیمای نور به مدیریت سرکار خانم مهناز جمشیدی خامنه در نهمین دوره جشنواره پروژه‌های دانش آموزی تبیان حضور داشتند.

مسابقه ی سازه ماکارونی، سازه هدفمند از این مدرسه جزء برترین مسابقه های این دوره از جشنواره شد. آیلا آلانی، مایده ضامن، تارا شاهرخی و آتنا شفیع بیک محمدی پژوهشگران عزیزی هستند که این پروژه را با راهنمایی سرکار خانم سپیده رستمی انجام داده اند. در زیر خلاصه ای از این پژوهش ارایه می گردد.

گرایش های سازه ماکارونی

1)راندمانی

2)  سنگین

3)ستون فشاری

4)سبک(هدفمند)

سازه ماکارونی

سازه‌های ماکارونی به سازه‌هایی اطلاق می‌شود، که مصالح استفاده شده در آن ها تنها ماکارونی و چسب است. این سازه‌ها در مقیاس کوچک تر نسبت به سازه‌های واقعی طراحی و توسط ماکارونی و چسب ساخته می‌شوند و پس از ساخت بارگذاری و مورد  قرار می‌گیرند.

دستاورد برتر متوسطه 1 سیمای نور، سازه هدفمند

وسایل مورد نیاز سازه:

ماکارونی، چسب کاغذی، چسب نواری، چسب دوقلو، چسب1.2.3، کاتر، خط کش، کولیس، نقشه، سمباده

سازه هدفمند:

در ساخت سازه ی هدفمند وزن سازه خیلی اهمیت دارد.

در بارگذاری، سازه باید طبق آیین نامه ی مسابقه، در مدت زمان تعیین شده وزن مشخصی را تحمل کند، سپس از بین سازه هایی که وزنه های بارگذاری را تحمل کرده اند سبک ترین سازه برنده اعلام می شود.

مراحل انجام کار:

1. ابتدا پلات را که با استفاده از برنامه اتوکد کشیده شده است، به روی شیشه با دقت می چسبانیم.

2. کششی و فشاری ها را به روی خط های پلات فیکس و سپس با چسب 1.2.3 به هم اتصال می کنیم. (نکته هایی بودند که در انتخاب ماکارونی ها باید به آن توجه می کردیم، از قبیل جنس ماکارونی (مارک)، یک دست بودن یک ماکارونی، نداشتن شکنندگی، پیچ یا خم نداشتن ماکارونی و نکته هایی که خودمان در حین کار به دست آوردیم.)

3. بعد از تمام شدن دو دیواره ها، با استفاده از لینک این دو دیوار را به هم متصل می کنیم.

4. در نهایت نیز برای مقاومت بخشیدن به سازه با ظرافت و دقت بادبند و تکیه گاه می زنیم.

5. نکته ی دیگری که بعضا در نظر گرفته نمی شود، زمانی است که باید سازه را آماده کرد. برای مثال اگر دو ماه قبل از مسابقه سازه را آماده کنند، حتماً بر اثر رطوبت هوا و سرما و گرما، سازه حالت اصلی خود را از دست خواهد داد. و در نتیجه حتی با وجود دقتی که در استفاده از ماکارونی ها برای ساخت سازه به کار برده بودیم، سازه، کارایی لازم را نخواهد داشت.

برای آگاهی بیشتر اینجا کلیک کنید تا اطلاعات بیشتری کسب کنید. دانلود

مطالب مرتبط:

قوانین عمومی سازه هدفمند در نهمین جشنواره تبیان

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان - تهیه سارا خرّمی نژاد

تنظیم: نسرین صادقی