تبیان، دستیار زندگی
اگر کسی ضرر کرد و فهمید ضرر کرده است، به فکر چاره میفتد و سعی می کند که جبران کند؛ اما بیچاره کسی که ضرر می کند و گمان می کند که دارد سود می برد!
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

طوفان صحرا، ضلال سعی صدام شد


اگر کسی ضرر کرد و فهمید ضرر کرده است، به فکر چاره میفتد و سعی می‌کند که جبران کند؛ اما بیچاره کسی که ضرر می‌کند و گمان می‌کند که دارد سود می‌برد!

طوفان صحرا، ضلال سعی صدام شد

صدام حسین رییس جمهوربعثی عراق که سودای ابلهانه حکومت بر جهان عرب را در می پروراند، بیش از 8 سال با جمهوری نوپای اسلامی ایران جنگید تا سودی بزرگ عاید خود و ایادی حامیش کند اما دریغ جز ننگ بزرگ و شکست عظیم برای خود و ولی نعمتانش سودی نبرد. عفلت و نادانی از عملکردش نتها باعث نشد جلوی ضرر را بگیرد بلکه بدون نیم نگاهی به آنچه برسرش آمده عملکرد نادرست خود را همچنان در سال 1990 میلادی در جنگ با کویت تکرار می کند و زیان و شکستی دیگر برای خود و حکومتش به ارمغان می آورد.

حکومت عراق قبل از صدام و در زمان «قاسم» و حتی دوران ما قبل آن نیز ادعای حاکمیت بر کویت را داشت تا اینکه سردار نگون بخت قادسیه ساعت 2 بامداد روز 2 اگوست 1990 با یکصد هزار سرباز و با پشتیبانی 300 تا نک وارد خاک کویت شد و ارتش 16 هزار نفری کویت پس از یک مقاومت 8 ساعته از هم پاشید، شاه و خاندان شاهی از کویت به عربستان فرار کردند و صدام فا تح شد و کویت استان نوزدهم عراق اعلام شد.

سر انجام جنگ در مدت کوتاهی یعنی 43 روز پایان یافت و متحدان به رهبری بوش خواستار سرنگونی حکومت صدام شدند

کویتی که در طول جنگ ایران با عراق میلیاردها دلار به ارتش این کشور کمک مالی کرد تا در سود تهاجم به ایران شریک شود، اینگونه پاداش خویش را از دست صدام حسین معلون دریافت کرد.

«حسن المجید » همان علی شیمیایی به عنوان فرماندار کویت انتخاب شد.

طوفان صحرا، ضلال سعی صدام شد

طوفان صحرا

تلاش متحدین برای بیرون راندن عراق از کویت آغاز شد، پس از مدتی حملات ارتش آمریکا تحت عنوان طوفان صحرا که بعد از جنگ ویتنام سابقه نداشت علیه عراق با همکاری انگلیس و دیگر کشورهای اروپایی شکل گرفت.

صدام همچنان سرمست از قدرت بود. ابتدا جنگ به صورت هوایی دنبال شد، تمام تاسیسات عراق مورد هدف قرار گرفت، دیگر صنعتی و اقتصادی برای عراق بر جای نمانده بود اما صدام از رو نمی رفت پس ازدر هم شکستن نیروی هوایی که بیش از یکصد فروند آن به ایران پناهنده شدند، جنگ زمینی آغاز شد. عراق نیز به تلافی متحدین حملات موشکی به کشورهای همسایه را آغاز کرد ابتدا 5 موشک به اسراییل شلیک کرد، بحرین، قطر و عربستان به نوبت مورد حمله موشکی قرار گرفتند، صدام اعلام کرد در صورتی که مجبور شود از سلاح های هسته ای و غیر متعارف استفاده خواهد کرد و همواره از خدا می خواست چنین روزی فرا نرسد.

طوفان صحرا، ضلال سعی صدام شد

تلفا ت ارتش به 150 هزار، اسرا 50هزار و 73000 کیلومتر از خاک عراق به اشغال متحدین در آمد و سر انجام جنگ در مدت کوتاهی یعنی 43 روز پایان یافت و متحدان به رهبری بوش خواستار سرنگونی حکومت صدام شدند.

و این چنین شکست ننگین دیگری برای سوداگر عراق رقم خورد. هرچند که نمی توان ننگ شکست صدام را در مقابل قوای اسلام با نتیجه این جنگ قیاس کرد اما «سردارشکست» می توانست با نگاهی به عقبه خود از تکرار زیان جلوگیری کند و همیشه خود را غرق در خسران نبیند.

سامیه امینی

بخش فرهنگ پایداری تبیان


مطالب مرتبط:

مرصاد، عزتی از جانب خدا

مدعیان ایمان دست به دامان کافران

بهشتی که به بها دادند!