تبیان، دستیار زندگی
نخستین روز از دور پنجم مذاکرات ایران و شش کشور جهان به میزبانی وین بر سر برنامه هسته ای کشورمان، در حالی با دیدار سه جانبه ایران، آمریکا و اتحادیه اروپا آغازشد که این دور از مذاکرات حکم طولانی ترین مذاکرات هسته ای را خواهد داشت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گزارشی از روز نخست مذاکرات

روز فوتبالی ظریف و دیپلمات ها


نخستین روز از دور پنجم مذاکرات ایران و شش کشور جهان به میزبانی وین بر سر برنامه هسته‌ای کشورمان، در حالی با دیدار سه جانبه ایران، آمریکا و اتحادیه اروپا آغازشد که این دور از مذاکرات حکم طولانی ترین مذاکرات هسته‌ای را خواهد داشت.

قوتبال و ظریف

روند تازه مذاکرات ایران با آمریکا، روسیه، چین، فرانسه، انگلیس و آلمان از مهرماه سال گذشته با حضور محمدجواد ظریف در ژنو آغاز شد که در دور سوم مذاکرات در این شهر ایران و 1+ 5 به توافق‌نامه‌ای با نام برنامه اقدام مشترک رسیدند؛ توافق‌نامه‌ای که تعهداتی در محدوده زمانی شش ماه برای طرفین ایجاد کرد و قرار شد در این دوره شش ماهه، طرفین برای رسیدن به راهکاری جامع برای برداشتن «گام نهایی» و حل همیشگی چالش‌های پیش روی برنامه صلح آمیز هسته‌ای ایران مذاکراتی داشته باشند.

در همین راستا دور تازه مذاکرات، از اسفندماه سال 92 در وین از سر گرفته شد تا مفاد توافق‌نامه راه حل جامع تهیه شود. تاکنون چهار دور از این گفت‌وگو‌ها برگزار شده و حال طرفین پنجمین دور از این مذاکرات را در پنجمین ماه از امروز دوشنبه 26 خردادماه آغاز کرده‌اند؛ مذاکراتی که نسبت به دوره‌های پیشین سنگین‌تر است و با پنج روز زمان مشخص شده، حکم طولانی ترین دور مذاکرات بر سر برنامه هسته‌ای ایران را خواهد یافت.

این دور از مذاکرات در وین موسوم به وین 5 در حالی آغاز شد که ایران و آمریکا حدود چند روز قبل در شهر ژنو سوئیس با هم دیدار و گفتگو کردند. در این دیدارها که عباس عراقچی سرپرستی تیم ایرانی را برعهده داشت، هلگا اشمیت، معاون اشتون و نیکلاس برنز، وندی شرمن و جیک سولیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید نیز حضور داشتند.

محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه ایران امروز قبل از ظهر به وقت محلی به همراه تیم مذاکره کننده هسته ای وارد وین شد تا ابتدا یک ناهار کاری افتتاحیه این دور از مذاکرات با کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا داشته باشد. پس از این دیدار ظریف و اشتون به همراه معاون وزیرخارجه آمریکا دیدار سه جانبه خواهند داشت

هر کسی تضمین عینی اش به خودش مربوط است. برای ما فتوا از همه چیز عینی تر است. در عین حال قانونگذاری می تواند مبانی فقهی داشته باشد

. ظریف: "فتوا" عینی‌ترین تضمین ماست

ظریف در هواپیما در مسیر درباره مقاله‌ای که در حال مطالعه آن بود به خبرنگاران گفت : تعدادی از علمای قم درباره فتوای مقام معظم رهبری در مورد ممنوعیت ساخت و استفاده از سلاح هسته ای مطلبی نوشته اند که مبتنی بر فتاوای شیخ طوسی در مورد خلع سلاح در 1000 سال پیش است و مقاله خوبی است که به زودی به زبان انگلیسی مثل یک مقاله break out منتشر خواهد شد تا بیش از پیش طرف مقابل متوجه منظور و اهمیت ایران برای فتوا شود.

وی در پاسخ به ایسنا مبنی بر این که قرار است از این مقاله در مذاکرات استفاده کنید یا آن را برای طرف مقابل توضیح دهید اظهار کرد بله چراکه نه.

ظریف در پاسخ به سوال دیگر ایسنا مبنی بر اینکه آمریکایی‌ها برای فتوای رهبری خواستار تضمین عینی شده‌اند؟ تصریح کرد: هر کسی تضمین عینی اش به خودش مربوط است. برای ما فتوا از همه چیز عینی تر است. در عین حال قانونگذاری می تواند مبانی فقهی داشته باشد.

اولین برنامه ظریف در روز اول ناهار کاری با کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بود
قوتبال و ظریف

ظریف پس از پایان این دیدار به خبرنگاران گفت: بحث‌های خوبی داشتیم و برنامه‌ریزی برای جلسات بعداز ظهر امروز را انجام دادیم. در جلسه عمومی فرداصبح بحث مفصلی خواهیم داشت. برخلاف آنچه امروز گفتم که ممکن است جلسه عمومی نداشته باشیم تصمیم گرفتیم یک جلسه عمومی داشته باشیم و موضوعات را یک بار دیگر مرور کنیم. پس از آن به جلسات فنی و دوجانبه نیاز داریم تا ببینیم زمینه برای رسیدن به مبنای مشترک برای نوشتن متن مشترک آماده می‌شود یا خیر. مذاکرات این دور به‌مانند مذاکرات دورهای قبل است و تفاوت چندانی ندارد.

نشست سه جانبه هیات‌های مذاکره‌کننده ایرانی، آمریکایی با حضور کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، نیز برنامه بعدی بود ویلیام برنز و وندی شرمن، چهره‌های اصلی تیم مذاکره‌کننده آمریکایی هستند. هیات آمریکایی در این مذاکرات به ریاست ویلیام برنز قائم مقام وزیر و وندی شرمن معاون وزیر خارجه آمریکا حضور یافته بود.

دیپلمات ها فوتبال تماشا کردند

همچنان که تیم هسته ای گفته بود اگر فرصتی باشد با خبرنگاران و هیئت همراه فوتبال ایران را تماشا می کنند این موضع انجام گرفت و از حاشیه های جذاب روز اول سفر بود

نماینده چین در 1+5 : اراده سیاسی برای رسیدن به توافق تا 20 جولای وجود دارد

نماینده چین در گروه 1+5 گفت: اراده سیاسی برای رسیدن به توافق تا 20 جولای وجود دارد.

وانگ چون، نماینده چین در گروه 1+5 درباره نگارش متن توافق در جمع خبرنگاران گفت: از دور قبل مذاکرات برای نگارش را آغاز کردیم.

وی ادامه داد: مذاکرات برای این دور هنوز شروع نشده، اما مذاکرات دو جانبه خیلی مفید است برای پیشبرد گفت و گوها، به خصوص زمانی که می خواهیم وارد مذاکرات واقعی شویم و این کمک می کند موقعیت بهتری برای قضاوت داشته باشیم.

مدیر کل خلع سلاح وزارت خارجه چین در پاسخ به این پرسش که چند درصد احتمال می دهید تا 20 جولای توافق صورت گیرد، اظهار کرد: اراده سیاسی برای رسیدن به توافق در این مدت زمان وجود دارد.

فرآوری :  رضوانی

بخش سیاست تبیان


منابع : ایسنا/ تابناک

مطالب مرتبط:

سود توافق ژنو در جیب چه کسانی؟

توضیح عراقچی درباره دیدار غیررسمی با اشتون

گفته های ظریف پس از دیدار با اشتون