تبیان، دستیار زندگی
مدیرمسئول انتشارات عموعلوی: ۶۰ درصد شعرهای مهدوی برای کودک و نوجوان را بازاری دانست و گفت: شعر مهدوی قوی از نظر ادبی و محتوا به اندازه انگشتان یک دست هم نیست.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کتب شعر فاخر مهدوی کمتر از انگشتان دست


مدیرمسئول انتشارات عموعلوی: 60 درصد شعرهای مهدوی برای کودک و نوجوان را بازاری دانست و گفت: شعر مهدوی قوی از نظر ادبی و محتوا به اندازه انگشتان یک دست هم نیست.

یحیی علوی‌فرد

یحیی علوی‌فرد، مدیرمسئول انتشارات عمو علوی، نویسنده و شاعر در مورد کیفیت و کمیت اشعاری که برای کودک و نوجوان در حوزه مهدویت سروده شده است، گفت: شعرهایی که در مورد امام زمان (عج) و مهدویت سروده شده است نسبت به خیلی از موضوعات مذهبی از نظر حجم خوب است. در حقیقت از نظر کمیت این کار به خصوص برای قشر نوجوان مشکل نداریم. موضوعاتی که در بحث مهدویت است قابلیت قرار گرفتن در قالب شعر را دارد.

علوی‌فرد به معرفی معروف‌ترین کتاب‌های شعر مهدوی برای نوجوانان پرداخت و افزود: "کجاست رد پای تو "سروده پوروهاب،" پروانه باران" حمید هنرجو، "به احترام آفتاب" اثر کاشنی خوانساری و " آفتاب انتظار" بابک نیک‌طلب از جمله مجموعه‌های خوب گردآوری‌شده اشعار مهدوی برای نوجوانان است.

وی خاطرنشان کرد: مجموعه‌های خوب و مستقل هم برای کودک و نوجوان وجود دارد که بهترین آنها برای کودکان" آقای خورشید" سروده سیدسعید هاشمی، "تولدت مبارک" مریم زندی، "ای کاش او بیاید" عباسعلی سپاهی یونسی، "شهر ظهور" اثر سیدحبیب نظری و "محمد دوباره کی می‌آید" هم اثر خودم برای نوجوانان است. اینها از نظر ادبی وکیفی خوب هستند.

این نویسنده و شاعر معتقد است، از نظر کمی 10 برابر کتب شعر خوب مهدوی برای قشر کودک و نوجوان، کتاب‌های ضعیف و بازاری در این زمینه وجود دارد.

مدیرمسئول انتشارات عموعلوی شعرهای مهدوی را به سه دسته تقسیم‌بندی کرد و ادامه داد: دسته اول کتاب‌هایی است که بازاری است و هیچ‌گونه ارزش ادبی ندارد و محتوا هم ندارد. متأ‌سفانه بیش از 60 درصد کتب مهدوی جزء این دسته محسوب می‌شوند. این کتاب‌ها بیشتر توسط موسساتی تولید می‌شوند که داعیه مذهبی‌بودن دارند.

کتاب "محمد دوباره می‌آید" حاصل 7-8 سال کار من در مجله انتظار نوجوان است. در این مجله جلسات هفتگی، اتاق فکر و ایده‌پردازی داشتیم. در این کتاب برای اولین بار شعری می‌بینید که در مورد مهدویت است اما خطاب به شیطان است.

علوی‌فرد دسته دوم و سوم کتب مهدوی را کارهای فاخر دانست و گفت: دسته دوم شعرهایی هستند که به مفاهیم عمومی مهدویت پرداخته است همچون امید و انتظار که مردم از آنها اطلاع دارند. اطلاع و آگاهی شاعران این شعرها در حد اطلاعات عموم جامعه است و نگاه و چیز جدیدی در این اشعار وجود ندارد.

این شاعر دسته سوم کتاب‌های شعر مهدوی را کارهای فاخر و قوی ذکر کرد و افزود: این شعرها از نظر هنری قوی هستند و زاویه و دید جدیدی ارایه می‌کنند، هدف جدید دارند و مباحث آنها تکراری نیست. این گروه کمترین تعداد را داراست که به تعداد انگشتان دست هم نمی‌رسد.

وی خاطرنشان کرد: کتاب "محمد دوباره می‌آید" حاصل 7-8 سال کار من در مجله انتظار نوجوان است. در این مجله جلسات هفتگی، اتاق فکر و ایده‌پردازی داشتیم. در این کتاب برای اولین بار شعری می‌بینید که در مورد مهدویت است اما خطاب به شیطان است.

مدیرمسئول انتشارات عموعلوی یادآور شد: در کتاب" آقای خورشید" هم نگاه جدیدی به مهدویت شده است و هم مباحث کاربردی است. با این نوع کتاب‌ها کودک می‌تواند با موضوع ارتباط برقرار کند و بحث را درک کند.

وی با ابراز تأسف از مطالعه کم برخی از شاعران در مورد موضوع مهدویت اظهار داشت: وقتی مطالعه کم باشد شاعر به نگاه عامیانه روی می‌آورد و چیزی فراتر از دانسته‌های مخاطب به او یاد نمی‌دهد. زمانی شعر پیشرفت می‌کند که شاعر پیشرفت می‌کند و شاعر وقتی پیشرفت می‌کند که آگاهی او از مردم بیشتر شود.

بخش کتاب و کتابخوانی تبیان


منبع: شبستان