تبیان، دستیار زندگی
معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور با تاکید بر اینکه کاهش نرخ تورم به معنای ارزانی نیست، گفت: براساس تازه ترین آمارها، موجودی صندوق توسعه ملی برای تصمیم گیری 20 میلیارد دلار است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کاهش تورم به‌معنای ارزانی نیست!


معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور با تاکید بر اینکه کاهش نرخ تورم به معنای ارزانی نیست، گفت: براساس تازه‌ترین آمارها، موجودی صندوق توسعه ملی برای تصمیم‌گیری 20 میلیارد دلار است.

محمدباقر نوبخت امروز در بیست و چهارمین همایش سالانه سیاست های پولی و ارزی گفت: طی 3 ماهه گذشته مجموع منابع حاصل از افزایش قیمت حامل های انرژی که در اختیار سازمان هدفمندی یارانه ها قرار گرفت، 6 هزار و 200 میلیارد تومان بود و در همین مدت 10 هزار و 400 میلیارد تومان یارانه به صورت نقدی بین مردم تقسیم شد.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور اظهارداشت: برهمین اساس، دولت 4 هزار و 200 میلیارد تومان از دیگر محل ها به درآمدهای حاصل از افزایش قیمت حامل های انرژی افزود که البته این امر تنها برای یکی از اهداف هدفمندی یارانه ها یعنی همان پرداخت یارانه نقدی بود.

نوبخت ادامه داد: این در حالی است که دولت باید 5 هزار و 200 میلیارد تومان به بخش تولید و 2 هزار و 400 میلیارد تومان برای حمایت غذایی افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی پرداخت می کرد. دولت در کمتر از 10 ماه بیش از 10 واحد درصد نرخ تورم را کاهش داد و بیش از 4 میلیون و 200 هزار نفر از خانوارهای ایرانی که فاقد دفترچه درمانی بودند را به رایگان دفترچه بیمه داد.

وی با بیان اینکه کاهش نرخ تورم به معنای ارزانی نیست، تصریح کرد: این امر به معنای کاهش شتاب گرانی است. دولت هزینه درمان را کم کرد و 4 هزار و 800 میلیارد تومان برای این سیاست اختصاص داد.

وی با اشاره به تدوین بودجه سال 94 در معاونت برنامه ریزی ریاست جمهوری، گفت: قرار است این بودجه براساس بودجه ریزی عملیاتی تدوین شود.

دولت باید 5 هزار و 200 میلیارد تومان به بخش تولید و 2 هزار و 400 میلیارد تومان برای حمایت غذایی افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی پرداخت می کرد. دولت در کمتر از 10 ماه بیش از 10 واحد درصد نرخ تورم را کاهش داد و بیش از 4 میلیون و 200 هزار نفر از خانوارهای ایرانی که فاقد دفترچه درمانی بودند را به رایگان دفترچه بیمه داد

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور تاکید کرد: دولت می تواند برای نصف منابع و درآمدهای نفتی تصمیم گیری کند، زیرا 14.5 درصد از منابع و درآمدهای نفتی برای سرمایه گذاری به شرکت ملی نفت پرداخت می شود، ضمن اینکه براساس سیاست های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری، 20 درصد درآمدهای نفتی باید به صندوق توسعه برود و سالانه 2 درصد به آن اضافه شود، بنابراین طی 4 سال گذشته 8 درصد منابع نفتی نیز در این راستا از نظام تصمیم گیری دولت یازدهم خارج شد، همچنین 2 درصد دولت قبل به عنوان عیدانه پرداخت کرد.

وی تاکید کرد: براساس این آمار، موجودی صندوق توسعه ملی برای تصمیم‌گیری 20 میلیارد دلار است در حالی که طرح های عمرانی ناتمام کشور 2 هزار و 906 طرح و دولت از موجودی 20 میلیارد دلاری صندوق محروم است که باید برای آن تصمیم گیری کند.

به گفته نوبخت، برای تامین منابع مورد نیاز تکمیل 2 هزار و 900 طرح عمرانی به 400 هزار میلیارد تومان منابع مالی نیاز است. دولت تصمیم گرفته است در سال 93 تلاش خود را به تکمیل طرح های عمرانی با پیشرفت فیزیکی بالای 80 درصد متمرکز کند که 246 طرح را برای اجرا در دستور کار دارد.

حمایت غذایی جایگزین سبد کالا می‌شود

محمدباقر نوبخت همچنین در نشست تشریح عملکرد 10 ماهه دولت با اشاره به اجرای فاز دوم هدفمندی‌ یارانه‌ها به عنوان یکی از دستاوردهای دولت گفت: در مرحله دوم با افزایش قیمت حامل‌های انرژی بالاخص افزایش 300 تومانی قیمت بنزین کل منابعی که دراختیار سازمان هدفمندی‌ یارانه‌ها قرار گفته شش هزار و 200 میلیارد تومان بود.

تورم، اقتصاد

وی با اشاره به پرداخت یارانه نقدی در 22 ام هر ماه در سه ماه ابتدایی سالجاری گفت: طی این سه مرحله حدود 10 هزار و 400 میلیارد تومان فقط به توزیع یارانه نقدی بین خانوارها اختصاص یافته است.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور با بیان این‌که در هر یک از این مراحل 3500 میلیارد تومان یارانه نقدی توزیع کرده‌ایم، گفت: این درحالی است که عده‌ای انصراف دادند.

نوبخت یادآور شد: با توجه به این که کل منابع حاصله 6200 میلیارد تومان بود و ما 10 هزار و 400 میلیارد تومان را به پرداخت یارانه اختصاص دادیم مبلغ 4200 میلیارد تومان باقیمانده را طبق مجوز قانون از خزانه عمومی برداشت کرده‌ایم.البته همه آن را هنوز تخصیص نداده‌ایم.

وی با اشاره به برخی از اظهارات مبنی بر این که دولت برای جبران کسری بودجه خود اقدام به اجرای فاز دوم هدفمندی‌ یارانه‌ها کرده است یادآور شد: عده‌ای می‌گفتند که ما برای تامین برخی از هزینه‌های شاهانه در این مورد اقدام کردیم اما همه بدانند که این گفته‌ها دروغ است. این درحالی است که ما منابع را از مردم گرفتیم و به خود آن ها در قالب خدمات درمانی، افزایش کمک به تولید، حمایت غذایی به اقشار کم درآمد برگردانیم.

راست‌آزمایی آغاز شده است معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور همچنین با اشاره به انصراف عده‌ای دیگر بعد از ثبت‌نام برای دریافت یارانه گفت: فقط در ماه گذشته 25 هزار نفر دیگر به سایت رفاهی مراجعه کرده و انصراف خود را از یارانه نقدی اعلام کرده‌اند.

وی در مورد این‌که دولت قرار بود برای شناسایی متقاضیان نیازمند راست‌آزمایی انجام دهد، گفت: از همان زمانی که ثبت‌نام‌ها انجام شد این کار را آغاز کرده‌ایم و با توجه به پایگاه‌های اطلاعاتی که در اختیار داریم اطلاعات ثبت شده را تطبیق می‌دهیم تا براساس مستندات یارانه به افراد متقاضی نیازمند تعلق بگیرد.

نوبخت یادآور شد: حتما راست‌آزمایی را انجام خواهیم داد، چرا که به منابع ناشی از آن برای اختصاص به سلامت، تولید و رفاه مردم نیاز داریم.

براساس این آمار، موجودی صندوق توسعه ملی برای تصمیم‌گیری 20 میلیارد دلار است در حالی که طرح های عمرانی ناتمام کشور 2 هزار و 906 طرح و دولت از موجودی 20 میلیارد دلاری صندوق محروم است که باید برای آن تصمیم گیری کند

سهم تولید پنج هزار و 400 میلیارد تومان معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور در مورد این‌که مگر قرار نبود به تولید 10 هزار میلیارد تومان یارانه قرار گیرد، گفت: این رقم زمانی بود که 48 هزار میلیارد تومان درآمد با توجه به افزایش قیمت حامل‌های انرژی داشتیم، اما اکنون افزایش قیمت‌ها آنقدر نیست که بتوان تمام 10هزار میلیارد تومان را به تولید اختصاص داد، اما اگر شرایط فراهم شود منابع بیشتری را در این بخش هزینه خواهیم کرد.

حمایت غذایی جایگزین سبد کالا وی همچنین در مورد میزان اعتبار لازم برای سبد کالا گفت: دیگر عنوانی تحت سبد کالا نداریم بلکه حمایت‌های غذایی جایگزین آن خواهد شد.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور افزود: برای این حمایت غذایی از کمیته امداد و بهزیستی حدود 2400 میلیارد تومان در سال جاری هزینه خواهد شد. این در حالی است که این حمایت غذایی کارمندان را شامل نمی‌شود.

فرآوری: محسن جندقی

بخش اقتصاد تبیان


منابع : مهر، تسنیم

مقالات مرتبط :

خطای استراتژیک در بازار ارز

چرا آرامش بازار ارز طوفان شد؟

دریای بازار سکه و ارز همچنان مواج