تبیان، دستیار زندگی
مسابقه ی سازه ماکارونی، سازه فشاری از این مدرسه جزء برترین مسابقه های این دوره از جشنواره شد. فربد علی اصغری، خشایار نصیریان، محمد رضا عابدین و آرش کیخانی پژوهشگران عزیزی هستند که این پروژه را با راهنمایی جناب آقای جاودانی انجام داده اند
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دستاورد برتر متوسطه 2 سلام تجریش

در نهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

دستاورد برتر متوسطه 2 سلام تجریش، سازه ماکارونی، سازه فشاری

پژوهشگران جوان متوسطه 2 سلام تجریش به مدیریت جناب آقای مصطفی خاک بازان در نهمین دوره جشنواره پروژه‌های دانش آموزی تبیان حضور داشتند.

مسابقه ی سازه ماکارونی، سازه فشاری از این مدرسه جزء برترین مسابقه های این دوره از جشنواره شد. فربد علی اصغری، خشایار نصیریان، محمد رضا عابدین و آرش کیخانی پژوهشگران عزیزی هستند که این پروژه را با راهنمایی جناب آقای جاودانی انجام داده اند. در زیر خلاصه ای از این پژوهش ارایه می گردد.

خصوصیات مواد مصرفی در ساخت

- عدم وجود ترک در ماکارونی‌ها
- نوع چسب با استحکام و صلبیت مورد نیاز

نرم افزارهای به کاربرده شده در طراحی

- ما برای اجرای پروژه خود از نرم افزار اتوکد برای طراحی و از نرم افزار سپ 2000 برای تحلیل سازه استفاده کردیم.

اتوکد نرم افزاری است که برای رسم شکل و نقشه‌های مختلف به کار می رود. و ما از آن برای رسم نقشه پل ماکارونی استفاده کردیم.

نرم افزار سپ 2000، یک نرم افزار ویژه تحلیل سازه‌های عمرانی است. ما ابعاد و اطلاعات سازه‌های نقشه‌هایی را که در اتوکد رسم کرده ‌ایم به نرم افزار داده، و با استفاده از خروجی‌های که نرم‌ افزار به ما می‌دهد متوجه نقاط قوت و ضعف سازه می‌شویم.

دستاورد برتر متوسطه 2 سلام تجریش، سازه ماکارونی، سازه فشاری

1. ابتدا باید طرح یا همان پلات مربوط به سازه فشاری را داشته باشیم.

2. پلات را به صورت کاملاً مسطح به زیر شیشه می چسبانیم به صورتی که بین پلات ها و شیشه، هوا باقی نماند زیرا اگر بین پلات و شیشه هوا بیفتد باعث تا خوردن پلات شده و از طرفِ دیگرِ شیشه، اندازه واقعی پلات دیده نمی شود.

3. ماکارونی را بر روی خطوط روی شیشه با چسب نواری می‌چسبانیم. توجه می‌کنیم که به صورتی ماکارونی را روی پلات می چسبانیم که وقتی به صورت عمودی از بالا به پلات و ماکارونی ها نگاه می کنیم، خط های پلات مشخص نباشد. یعنی این خط ها به وسیله ماکارونی پوشیده شده باشد. در این صورت است که ماکارونی ها دقیقاً بر روی پلات قرار گرفته است و خطا حاصل نمی شود.

4. پس از قرار گرفتن کامل ماکارونی ها بر روی خطوط و چسباندن ماکارونی ها روی صفحه ی شیشه ای و مطمئن شدن از این موضوع که ماکارونی ها دقیقاً روی خطوط قرار گرفته اند، شروع به چسب زدن ماکارونی ها به وسیله ی چسب قطره ای و دوقلو می کنیم.

5. باید چسب را در نقطه هایی که به آن گره گفته می شود بزنیم. گره در واقع همان محل هایی است که ماکارونی ها به هم رسیده اند و در آن نقطه همگی از هم جدا هستند و باید به وسیله ی چسب به هم متصل کنند.

6. پس از اینکه چسب را بر روی گره ها زدیم و ماکارونی ها به هم متصل گردیدند و چسب نیز خشک شد، چسب های نواری را می کنیم تا بتوانیم سازه را از پلات جدا کنیم. پس از جدا کردن سازه از شیشه باید طرف دیگری برای سازه مانند همین سازه بسازیم تا بتوان توسط این دو سازه ی صفحه ای، سازه را سه بعدی کرد و سازه ی نهایی را به دست آورد.

7. پس از ساخت دو طرف سازه صفحه ای، اکنون باید سازه های صفحه ای را به هم متصل و سازه را سه بعدی کنیم. برای سه بعدی کردن، ابتدا یک طرف سازه را بر روی شیشه قرار داده و شروع به چسباندن ماکارونی های درشت با طول مشخص می کنیم.

8. ماکارونی های استفاده شده باید همگی ماکارونی درشت بوده و کاملاً به صورت عمودی در واقع عمود بر صفحه قرار گیرند و چسبانده شوند.

برای چک کردن عمودی بودن ماکارونی های قرار گرفته بر روی صفحه، می توانیم از خط کش کمک بگیریم. خط کش را در کنار ماکارونی ها قرار می دهیم تا عمود بودن آن ها را بررسی کنیم. هر چه طول ماکارونی های درشت کوتاه تر باشد تحمل آنها بیشتر خواهد بود.

9. طرف دیگر سازه ی را برداشته و نقاط گره ای آن را چسب کاری می کنیم و بر روی صفحه ی سازه ای که ماکارونی های عمودی را قرار داده ایم می چسبانیم. همواره هنگامی که ماکارونی های عمودی بر روی صفحه ی سازه قرار می‌دهیم دقت می کنیم که ماکارونی ها کج نشوند. زیرا در هنگام متصل کردن طرف دیگر سازه به صفحه دیگرش مشکل ایجاد خواهد شد.

برای آگاهی بیشتر اینجا کلیک کنید تا اطلاعات بیشتری کسب کنید. دانلود

مطالب مرتبط:

ساخت سازه ماکارونی فشاری، جلسه اول 

ساخت سازه ماکارونی فشاری، جلسه دوم

ساخت سازه ماکارونی فشاری، جلسه سوم

ساخت سازه ماکارونی فشاری، جلسه چهارم

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان - تهیه سارا خرّمی نژاد

تنظیم: نسرین صادقی