تبیان، دستیار زندگی
نیمه نخست دیدار ایران و نیجریه با تساوی بدون گل به پایان رسید و این در حالی بود که شاگردان کی روش بازی منطقی و محتاطانه ای را به نمایش گذاشتند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گزارش ویژه از دیدار ایران - نیجریه


تیم ملی فوتبال کشورمان در نخستین دیدار خود در جام جهانی برزیل مقابل نیجریه را برگزار کرد


ایران - نیجریه

تیم‌های ملی فوتبال ایران و نیجریه در مرحله گروهی رقابتهای جام جهانی 2014 برزیل از ساعت 23:30 دقیقه دوشنبه در ورزشگاه "بایشادا" برابر هم به میدان رفتند با تساوی بدون گل همراه شد.

در این بازی که با قضاوت "کارلوس ورا" از اکوادور برگزار شد، تیم ایران با ترکیب علیرضا حقیقی، پژمان منتظری، سیدجلال حسینی، امیرحسین صادقی، احسان حاج‌صفی، مهرداد پولادی، خسرو حیدری (89- مسعود شجاعی)، آندرانیک تیموریان، جواد نکونام، رضا قوچان‌نژاد و اشکان دژاگه (78- علیرضا جهانبخش) برابر نیجریه قرار گرفت.

این اولین بازی ایران در جام جهانی بود که توانست دروازه خود را بسته نگه دارد. اولین تساوی جام و اولین بازی بدون گل بالاخره رقم خورد. تیم ملی ایران با کسب اولین امتیاز خود در جام جهانی ٢٠١٤ توانست اولین امتیاز آسیایی ها را نیز کسب کند.

این بازی با حملات تیم نیجریه آغاز شد و نخستین خطر بازی با هم در دقیقه 3 توسط این تیم روی دروازه ایران ایجاد شد. ویکتور موزس در این دقیقه از پشت محوطه 18 قدم به سمت دروازه ایران شوت زد که علیرضا حقیقی این توپ را مهار کرد.

در این دقایق بازیکنان ایران بیشتر به کارهای دفاعی روی آورده بودند اما نیجریه‌ها با ارسال‌های بلند و استفاده از جناحین زمین، سعی در بازکردن دروازه ایران داشتند. در دقیقه 8 هم کرنر ارسالی نیجریه‌ای‌ها با خطای نیکل روی حقیقی همراه شد و موسی توپ را وارد دروازه ایران کرد اما داور این گل را نپذیرفت.

در دقیقه 9، اشتباه خط دفاع ایران باعث شد، نیجریه‌ای صاحب توپ شوند اما پاس ارسالی آنها از جناح چپ با تکل به موقع پولادی موقتا دفع شد. اشتباه پژمان منتظری اما باعث شد دوباره توپ در اختیار نیجریه‌ای‌ها قرار بگیرد. خوشبختانه ضربه ضعیف اونازی بازیکن نیجریه از کنار دروازه ایران به اوت رفت.

در 10 دقیقه دوم، ایرانی‌ها تا حدودی از لاک دفاعی خارج شدند اما استرس بالای بازیکنان باعث شد آنها نتوانند به خوبی توپ را در زمین به گردش درآورند. در دقیقه 11 اوشانیوا در جناح راست زمین ایران، با حرکتی تاکتیکی دفاع تیم ملی کشورمان را به هم ریخت اما در نهایت توپ او از خط عرضی زمین بیرون رفت و داور اوت را اعلام کرد.

در 6 دقیقه بعدی بیشتر توپ و میدان در میانه زمین در جریان بود اما در دقیقه 17 سانتر بلند نیجریه‌ای‌ها با خروج به موقع علیرضا حقیقی از درون دروازه، نتیجه‌ای را برای این تیم سبزپوش در بر نداشت.

ایران - نیجریه

مصدومیت آبونا در دقیقه 18 بازی که پس از برخورد با رضا قوچان‌نژاد ایجاد شد، باعث توقف 2 دقیقه‌ای مسابقه شد.

در دقیقه 23 نخستین حمله مهم تیم ایران ایجاد شد، حرکت زیبای رضا قوچان‌نژاد از جناح راست زمین، با همکاری اشکان دژاگه کامل شد اما این بازیکن در پشت محوطه جریمه نیجریه متوقف شد که داور اعتقادی به خطای به سود ایران نداشت.

در این دقایق از فشار حملات ابتدای بازی نیجریه کاسته شده بود و دو تیم بیشتر در میانه زمین توپ را به گردش درآورده بودند. ایرانی‌ها هم از حالت دفاعی خارج شده و حملات نصف و نیمه‌ای را روی دروازه نیجریه تدارک دیدند اما نتوانستند به محوطه جریمه نیجریه نزدیک شوند.

در دقیقه 29 نیجریه دست به یک تعویض اجباری زد. اوبو آبونا از زمین بیرون رفت و به جای او جوزف یوبو در ترکیب این تیم آفریقایی قرار گرفت.

در دقیقه 31 نیجریه از سمت راست زمین ایران صاحب ضربه ایستگاهی شد که موسی پشت توپ قرار گرفت. ضربه او با اشتباه حقیقی در جایگیری همراه شد اما دروازه‌بان ایران با عکس العملی مناسب، توپ را به کرنر فرستاد.

بازیکنان تیم ایران در دقیقه 32 حمله‌ای را روی دروازه نیجریه آغاز کردند، تکل تیموریان در جناج راست زمین ایران، توپ را به قوچان‌نژاد رساند اما پاس رضا به مدافع نیجریه برخورد کرد تا نخستین کرنر برای تیم ایران در این بازی رقم بخورد.

در دقیقه 34 کرنر ارسالی اشکان دژاگه از جناح راست با ضربه زیبای سر رضا قوچان‌نژاد همراه شد اما "انیه‌ما" دروازه‌بان با تجربه نیجریه که عضو باشگاه لیل فرانسه است، با عکسی‌العملی مناسب مانع از باز شدن دروازه تیمش شد. ضربه سر قوچان‌نژاد، مهمترین اتفاق نیمه نخست بود.

اشتباه بازیکنان ایران در کنترل توپ، در دقایق 36 تا 38 باعث شد بارها توپ در اختیار تیم نیجریه قرار گرفت اما آنها هم در حفظ توپ و اجرای برنامه‌‎های تاکتیکی ناموفق ظاهر شدند. در دقیقه 39 و 55 ثانیه شوت بازیکن نیجریه با فاصله زیاد از کنار دروازه راهی اوت شد.

در 5 دقیقه پایانی نیمه نخست هم حملات دو تیم فایده‌ای نداشت، هرچند بیشتر این حملات توسط نیجریه‌ای‌ها روی دروازه ایران رخ داد تا دو تیم با تساوی بدون گل راهی رختکن شوند.

نیمه دوم مسابقه با حمله امینیکه آغاز شد. این بازیکن در دقیقه 46 پس از دریبل دو بازیکن تیم ملی ایران، توسط مهرداد پولادی متوقف شد اما داور خطایی نگرفت. دو دقیقه بعد توپ ارسالی نیجریه‌ای‌ها از جناح چپ ایران با واکنش علیرضا حقیقی از منطقه 18 قدم دور شد.

در دقیقه 50 حرکت رضا قوچان‌نژاد در جناج چپ زمین و ضربه او از کنار دروازه به اوت رفت تا نخستین حمله تیم ایران در نیمه دوم بی‌نتیجه بماند. لحظاتی بعد دژاگه یک ضربه ایستگاهی خوب را روی دروازه نیجریه ارسال کرد اما نیجریه‌ا‌ی‌ها درحالی توپ را دفع کردند که بازیکنان ایران معتقد بودند توپ به دست مدافعان نیجریه برخورد کرده است.

ایران - نیجریه

استفان کشی سرمربی تیم نیجریه در دقیقه 52 شولا آمه‌اوبی را به جای ویکتور موزس کرد تا دومین تغییر خود در این بازی را خیلی زود انجام دهد. یک دقیقه بعد سانتر بلند بازیکن نیجریه، با واکنش و خروج به موقع حقیقی از درون دروازه همراه شد. در یک رفت و برگشت بار دیگر نیجریه‌ای‌ها از سمت چپ روی دروازه ایران حمله‌ای را تدارک دیدند که این فرصت با واکنش به موقع مدافع ایران به کرنر رفت.

در دقیقه 57، ارسال بلند خسرو حیدری از جناح راست با واکنش زیبای دروازه‌بان نیجریه از دست رفت. بازیکنان سبزپوش این تیم آفریقایی بلافاصله توپ را به محوطه جریمه ایران رساندند اما ضربه ضعیف آمونیکه شماره 9 این تیم، از کنار دروازه راهی اوت شد.

از دقیقه 60 به بعد، این تیم ایران بود که توپ و میدان را در اختیار گرفت. حرکات خوب تیموریان و دژاگه در میانه میدان و دریبل‌های قوچان‌نژاد باعث شد تیم ملی حملات نصفه و نیمه‌ای را روی دروازه نیجریه ایجاد کند. در دقیقه 63 حرکت خوب پژمان منتظری با سانتر خسرو حیدری یک کرنر را به ایران تقدیم کرد. البته دژاگه کرنر خوبی را ارسال نکرد اما دوباره روی حرکت حاج صفی، ضربه ایستگاهی از جناح چپ نصیب ایران شد، هرچند این فرصت هم به خاطر ارسال نه چندان مناسب همین بازیکن هدر رفت.

لحظاتی بعد دوباره حاج صفی از جناح چپ حمله‌ای را روی دروازه تیم نیجریه‌ای ایجاد کرد اما سانتر او با ضربه نه چندان خوب قوچان‌نژاد راهی اوت شد. پس از این فرصت دوباره نیجریه‌ای‌ها توپ و میدان را در اختیار گرفتند و فرصت‌های خوبی را روی دروازه ایران ایجاد کردند.

در دقیقه 69 رامون عزیز از زمین خارج شد و دیتر اودم‌وینگی به جای او به زمین آمد تا آخرین تعویض نیجریه‌ای‌ها هم انجام شود، درحالیکه کارلوس کی‌روش هیچ تغییری در نفرات تیم ایران ایجاد نکرد. لحظاتی بعد از این تعویض، سانتر نیجریه‌ای‌ها از جناح راست با ضربه سر آمه‌اوی به شکلی خطرناک ازکنار دروازه تیم ایران راهی اوت شد. این موقعیت را خطرناک‌ترین فرصت دو تیم در نیمه دوم می‌توان نام نهاد.

از دقیقه 70 تا 74 باز هم توپ در میانه میدان در جریان بود و هیچکدام از دو تیم فرصت خوبی را روی دروازه حریف ایجاد نکردند تا بازی همچنان بدون موقعیت صددرصد و وارد شدن توپ به دروازه‌ها ادامه پیدا کند.

نخستین اخطار این مسابقه توسط کارلوس ورا به آندرانیک تیموریان نشان داده شد. در دقیقه 76 سانتر زیبای پولادی از جناج چپ درحالی در موقعیتی نامناسب روی سر دژاگه قرار گرفت که او نتوانست به توپ ضربه مناسبی بزند و این فرصت هم به هدر رفت.

علیرضا جهانبخش در دقیقه 78 به جای دژاگه به زمین آمد و در دقیقه 79 پاس در عرض حاج صفی پس از دریبل یکی دو بازیکن نیجریه، با ضربه تیموریان از کنار دروازه این تیم آفریقایی به اوت رفت.

آمبرو در دقیقه 87 توپ بلندی را روی دروازه ایران ارسال کرد که ضربه سر بازیکن این تیم توسط حقیقی مهار شد.

بخش ورزشی تبیان