تبیان، دستیار زندگی
انسان در حالت نرمال، متوجه ضربان قلب خود نمی‌شود، هر وقت شخص این ضربان را احساس کند، حالت بدی به وجود می‌آید که اصطلاحاً به آن تپش قلب گفته می‌شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

استرس، مهم‌ترین دلیل تپش قلب

تپش قلب


انسان در حالت نرمال، متوجه ضربان قلب خود نمی‌شود، هر وقت شخص این ضربان را احساس کند، حالت بدی به وجود می‌آید که اصطلاحاً به آن تپش قلب گفته می‌شود.


تپش قلب در بسیاری موارد به علت استرس و یا فعالیت‌های شدید بدنی مثل دویدن به وجود می‌آید و همواره علامت بیماری قلبی نیست. به بیماری‌های قلبی که منجر به افزایش و یا کاهش ضربان قلب می‌شوند، آریتمی یا بی‌نظمی قلبی گفته می‌شود که این اختلال نیز احساس تپش قلب را به وجود می‌آورد. این اختلال با حساسیت بیمار نسبت به قلب خود که هوشیاری قلبی نامیده می‌شود نیز رابطه مستقیم دارد.

تپش قلب در حالت درازکش و به خصوص وقتی فرد روی شانه چپ خوابیده باشد نیز مشاهده می‌شود که هم می‌تواند ناشی از اضطراب و هم به دلیل هوشیاری قلبی باشد. افرادی که دچار پرکاری غده تیروئید هستند نیز با علائمی مانند گرگرفتگی و تعرق بیش از حد، قلبشان با سرعت و شدت بیشتری می‌تپد و همچنین در پرولاپس (افتادگی) دریچه میترال نیز تپش قلب نسبتاً شایع است.

تپش قلب در بسیاری موارد به علت استرس و یا فعالیت‌های شدید بدنی مثل دویدن به وجود می‌آید و همواره علامت بیماری قلبی نیست؛ اما اگر بررسی‌ها وجود بیماری قلبی را نشان دهد، باید درمان‌های مربوط توسط متخصص انجام شود.

درمان تپش قلب

درمان تپش قلب از طریق درمان آریتمی احتمالی و حذف عامل به وجود آورنده‌ها امکان‌پذیر است. مراجعه به متخصصین قلب برای مشخص شدن عامل به وجود آورنده تپش قلب و حذف آن ضروری است و در صورتی که تپش قلب ریشه در مشکلات روانی داشته باشد، مراجعه بیمار به روان‌پزشک و رسیدن به آرامش، مفید است و اگر بررسی‌ها وجود بیماری قلبی را نشان دهد، درمان‌های مربوط توسط متخصص انجام می‌شود.

علائم تپش قلب

علائم تپش قلب به عامل به وجود آورنده آن بستگی دارد. به طور مثال در بیماری ریه که با تپش قلب همراه است، پوست تیره می‌شود و فرد بدن گرمی دارد و در اضطراب همراه با تپش، برافروختگی و رنگ پریدگی و در مواردی خشکی دهان وجود دارد. پیاده روی به طور منظم برای مبتلایان به تپش قلب توصیه می‌شود.

منبع: ایسنا


باشگاه کاربران تبیان - ارسالی از: mo_1443

برگرفته از گروه: بهداشت روانی

مطالب مرتبط:

به دنبال سلامتی(ویژه‌نامه) 

قلبی سالم تر خواهید داشت اگر ....

علل سكته قلبی و راه‌های پیشگیری از آن (1)

علل سكته قلبی و راه‌های پیشگیری از آن (2)