تبیان، دستیار زندگی
اگر پشت بسیاری از محصولات غذایی را نگاه کرده باشید. جدولی کوچک توجه شما را به خودش جلب می‌کند. جدولی با عنوان جدول حقایق تغذیه ‌ای که اطلاعات بسیاری را در خود جا داده است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جدول حقایق تغذیه ‌ای چیست؟


اگر پشت بسیاری از محصولات غذایی را نگاه کرده باشید. جدولی کوچک توجه شما را به خودش جلب می‌کند. جدولی با عنوان جدول حقایق تغذیه ‌ای که اطلاعات بسیاری را در خود جا داده است. این جدول چیست؟ چه هدفی از ایجاد آن می‌باشد؟ چه اطلاعاتی به ما می‌دهد؟ با ما در این مقاله همراه باشید تا جواب این سوالات را بیابید.

جدول

هدف از ایجاد این جدول چیست؟

مدتی است ایجاد جدول حقایق تغذیه‌ای، بر روی تمام محصولات صنایع غذایی اجباری شده است.

هدف از ایجاد چنین جدولی این است که افراد نسبت به مواد غذایی که مصرف می‌کنند، آگاه باشند و بدانند که به ازای مصرف مقدار مشخصی (یک واحد) از این ماده غذایی چه مقدار از چربی، چربی کل، چربی اشباع، چربی ترانس، کلسترول، سدیم، کربوهیدرات کل، فیبر رژیمی، شکر، پروتئین، ویتامین‌ها و مواد معدنی دریافت می‌کنند.

همچنین این جدول ابزاری برای سنجش میزان سالم بودن محصولات غذایی می‌باشد. مطالعات نشان می‌دهد با برچسب‌گذاری مواد غذایی تغییرات بسیاری در بینش و عملکرد افراد رخ داده است. علاوه بر افزایش سطح آگاهی آن‌ها نسبت به محتوای مواد مغذی موجود در محصولات غذایی، انتخاب‌های آن‌ها هدفمندتر شده است و در نتیجه مواد غذایی سالم‌تری را انتخاب می‌کنند.

واحدهای مصرفی به چه معنایی می‌باشد؟

اولین قسمت در این جدول مربوط به واحد ماده غذایی می‌باشد. در حقیقت یک واحد، مقداری از ماده غذایی است که به طور معمول مصرف می‌شود و با ابزارهای خانگی مانند برش، فنجان، قاشق، گرم و ... سنجیده می‌شود؛ مثلاً 1 لیوان شیر، 1 قوطی کبریت پنیر، یک عدد میوه متوسط، یک کف دست نان و ... . در جدول حقایق تغذیه‌ای مقدار تمام مواد مغذی درج‌شده، به ازای 100 گرم از ماده غذایی یا یک واحد از آن ماده غذایی می‌باشد و در صورت مصرف دو برابر از آن ماده غذایی در حقیقت شما دو برابر کالری و مواد مغذی دریافت کرده‌اید.

درصد ارزش روزانه چیست؟

یک فرد سالم باید مقدار مشخصی از چربی، کربوهیدرات، فیبر، پروتئین، ویتامین‌ها و مواد معدنی را در طی روز مصرف نماید. بعضی از ترکیبات مانند چربی‌های اشباع و چربی‌های ترانس، مضر شناخته شده‌اند و باید مقادیر بسیار اندکی از آن‌ها مصرف شود و در عوض فیبر، ویتامین‌ها و املاح از مواد مغذی هستند که باید بیشتر مصرف شوند. برچسب مواد غذایی لیستی از درصدها (که درصد ارزش روزانه می‌باشد) ارائه می‌دهد. این درصدها نشان می‌دهند چند درصد از مقداری را که باید در طول روز از آن ماده مغذی مصرف کنید، این ماده غذایی تامین می‌کند.

لازم به ذکر است درصد ارزش روزانه بر اساس رژیم 2000 کالری تنظیم شده است. اگر میزان کالری مصرفی شما در طی روز کمتر یا بیشتر از 2000 کالری باشد، باید این مقادیر را به نسبت کالری مصرفی خود محاسبه نمایید.

جدول

چه موادی را باید در رژیم غذایی‌تان محدود کنید؟

چربی اشباع: چربی‌های اشباع، ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی و کلسترول خون را در شما افزایش می‌دهند. بزرگسالان نباید بیشتر از 20- 10 گرم چربی اشباع در روز مصرف نمایند.

چربی‌های ترانس: چربی‌های ترانس ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهند. به صورت ایده‌آل، شما باید 0 گرم در روز از این چربی مصرف کنید. در حقیقت این چربی هیچ جایگاهی در رژیم سالم ندارد.

وقتی شما برچسب ماده غذایی را مطالعه می‌کنید. به خاطر داشته باشید که شرکت‌ها اگر در محصولشان کمتر از 5 درصد از چربی ترانس وجود داشته باشد، روی آن، 0 درصد چربی ترانس درج می‌کنند. پس آگاه باشید که در این ماده غذایی ممکن است حتی مقدار کمی چربی ترانس وجود داشته باشد. بهتر است، مواد تشکیل‌دهنده آن محصول را مطالعه کنید. اگر از روغن نباتی هیدروژنه تشکیل شده باشد، حتماً حاوی چربی ترانس می‌باشد. چربی ترانس به طور معمول در محصولات نانوایی، غذاهای سرخ‌کرده، غذاهای آماده، فست‌فودها، اسنک‌ها، مارگارین و ... یافت می‌شود.

کلسترول: شما باید روزانه کمتر از 300 میلی‌گرم کلسترول استفاده نمایید و در صورت ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی روزانه مجاز به مصرف کمتر از 200 میلی‌گرم از کلسترول هستید.

لازم به ذکر است درصد ارزش روزانه بر اساس رژیم 2000 کالری تنظیم شده است.

اگر میزان کالری مصرفی شما در طی روز کمتر یا بیشتر از 2000 کالری باشد، باید این مقادیر را به نسبت کالری مصرفی خود محاسبه نمایید

چه موادی را باید بیشتر در رژیم غذایی‌تان مصرف کنید؟

فیبر: فیبر به بدن شما کمک می‌کند تا غذاهای مصرف‌شده هضم شود و ریسک ابتلا به دیابت و بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد. ماده غذایی که در هر واحد بیشتر از 5 گرم فیبر داشته باشد به عنوان غذای پر فیبر شناخته می‌شود. مردان باید 38 گرم و زنان 25 گرم، فیبر به طور روزانه مصرف کنند. فیبر در میوه‌ها، سبزی‌ها، حبوبات و غلات کامل به وفور یافت می‌شود.

ویتامین‌ها و املاح: ویتامین‌ها و مواد معدنی که بیشتر بر روی برچسب‌های مواد غذایی درج می‌شوند عبارت‌اند از: ویتامین A، ویتامین C، کلسیم، آهن و ... . شما نیاز دارید مقدار بیشتری از این مواد را دریافت کنید. هر چه مقدار این مواد در محصول غذایی که خریداری کرده‌اید بیشتر باشد، ارزش غذایی آن نیز افزایش می‌یابد.

بینه خوشنودی راد

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


مطالب مرتبط:

برچسب موادغذایی را بیشتر بشناسیم

یک لیست خرید سالم

حلیم و سوپ آماده بخریم یا نه؟

کلید سلامت خانواده در دست مادران

برچسب ‌ها را دو بار بخوانید!

انتخاب غیرهوشمندانه!؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.