تبیان، دستیار زندگی
رئیس کل بانک مرکزی از عرضه بیشتر ارز به بازار خبر داده است. در صورتی که این اتفاق رخ دهد قیمت دلار در بازار آزاد کاهش پیدا می کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دلار ارزان می شود!


رئیس کل بانک مرکزی از عرضه بیشتر ارز به بازار خبر داده است. در صورتی که این اتفاق رخ دهد قیمت دلار در بازار آزاد کاهش پیدا می کند.

طی سه هفته گذشته قیمت دلار نیم درصد در بازار کاهش پیدا کرده است. فعالان اقتصادی از ثبات بازار ارز رضایت دارند ولی همچنان مصرف کنندگان قیمت کالاهای مورد استفاده شان را با نرخ دلار می سنجند.

درهمین حال رئیس کل بانک مرکزی از عرضه بیشتر ارز در بازار خبر داده است. گفته های سیف نشانه بسیار مشخصی برای صرافان بازار به شمار می آید. براساس گفته های او بزودی قیمت دلار در بازار آزاد تعدیل می شود. برهمین اساس طی روزهای جاری موجی از فروش دلار در بازار آزاد توسط صرافان آغاز می شود.

ولی‌الله سیف با بیان اینکه در سال 92 عملکرد اقتصادی دولت بیانگر تقویت ارزش پولی، خروج بازار ارز از تلاطم و اصلاح کاهش انتظارات تورمی بوده است، تصریح کرد: آثار تورمی ناشی از اصلاح قیمت‌های انرژی در ماه‌های گذشته بسیار محدود بوده و توسط بانک مرکزی کنترل شده است.

سیف درباره نوسانات نرخ ارز در بازار توضیح داد: متوسط نرخ اسمی ارز در بازار آزاد در پایان اردیبهشت‌ماه به 30894 ریال رسیده که در قیاس با خرداد 92 که 31646 ریال بوده 2.4 درصد کم شده است.

وی با بیان اینکه تحولات بازار ارز به لحاظ کاهش نوسانات بازار بوده است، افزود: انحراف معیار نرخ ارز در این مدت به  میزان 76 درصد کاهش یافته است. این امر از ریسک فعالیت‌های تجاری و سرمایه‌گذاری می‌کاهد.

رئیس کل بانک مرکزی تجدیدنظر در سال پایه حساب‌های مالی از 1376 به 1383 را از دیگر اقدامات بانک مرکزی برشمرد و عنوان کرد: رشد اقتصادی سال 91 براساس سال پایه 76 در دو مرحله برآورد شده که در مرحله اول به 5.8- درصد رسیده که رشد ارزش افزوده کشاورزی در این مدت 6.3 درصد گزارش شده است.

وی تداوم سیر کاهشی تورم، ثبات بازار ارز و آرامش بازار و همچنین ثبات سیاست‌های پولی را مهمترین هدف سیاست‌گذاری پولی بانکی عنوان کرد و افزود: رشد پایه پولی نقدینگی را باید به طوری تدوین کرد تا موجب اثرات منفی در بازار نشود.

ثبات‌سازی در محیط اقتصاد کلان بدون بازنگری در چهارچوب سیاست‌های پولی برای خروج از رکود تورمی امکانپذیر نیست و ناچار به تغییر سیاست‌های پولی و اعتباری هستیم. برای این کار باید اجماع‌سازی نسبت به کنترل تورم و افزایش ظرفیت‌های کاهش تورم ایجاد شود

سیف در ادامه بر ساماندهی موسسات مالی و پولی تاکید کرد و گفت: از آنجایی که بازار پول بازار کوتاه‌مدت برای تامین اعتبار بنگاه‌هاست لازم است اولویت پرداخت تسهیلات به سمت بخش‌های تولیدی هدایت شود.

رئیس کل بانک مرکزی تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی را در سال 91 به عنوان بیشترین سهم در تسهیلات پرداختی به بخش تولید از سوی بانک‌ها عنوان کرد و ادامه داد: به منظور حفظ ثبات بازار ارز بانک مرکزی تلاش دارد نسبت به افزایش عرضه ارز در اقتصاد اقدام کند لیکن ثبت نرخ ارز در رقم مشخصی برنامه بانک مرکزی نیست بلکه بنا داریم در مسیر آرام و متناسب با عوامل اقتصادی نرخ ارز را مدیریت کنیم.

وی ادامه داد: برهمین اساس سیر تعدیل نرخ ارز باید با حداقل نوسان همراه باشد و از تلاطم خودداری کند. سیف درباره یکسان‌سازی نرخ ارز در دهه 80 گفت: هرچند در سال 80 امکان ثبت نرخ ارز فراهم شد اما تلاطم‌های نرخ ارز در سال‌های ابتدایی دهه 90 نشان داد تداوم چنین شرایطی مقدور نیست در نتیجه اصلاح عوامل بنیادی نرخ ارز یکی دیگر از سیاست‌های مورد هدف بانک مرکزی محسوب می‌شود.

دلار

رئیس کل بانک مرکزی همچنین گفت: ثبات‌سازی در محیط اقتصاد کلان بدون بازنگری در چهارچوب سیاست‌های پولی برای خروج از رکود تورمی امکانپذیر نیست و ناچار به تغییر سیاست‌های پولی و اعتباری هستیم. برای این کار باید اجماع‌سازی نسبت به کنترل تورم و افزایش ظرفیت‌های کاهش تورم ایجاد شود.

در صورتی که دولت با تزریق ارز اقدام به کنترل قیمت دلار کند، سطح عمومی قیمت کالاها نیز کاهش پیدا می کند.

کاهش چشم‌گیر قیمت سکه

دیروز یکشنبه قیمت سکه تمام (طرح قدیم) با 13 هزار تومان کاهش به قیمت 953 هزار تومان به فروش می‌رسد.

کاهش قیمت سکه در ایران در حالی است که تحلیلگران بین‌المللی پیش‌بینی کرده‌اند قیمت‌های جهانی طلا هفته جاری در بحبوحه تنش‌های ژئوپلیتیکی در خاورمیانه که تقاضا برای این فلز گرانبها را تقویت کرده است، بالاتر خواهد رفت.

نوع طلا

قیمت یکشنبه

تفاوت قیمت نسبت به روز گذشته

هرگرم‌ طلای 18عیار

97 هزار و 419 تومان

377 تومان

هر مثقال طلا

422هزار تومان

3هزار تومان کاهش

اونس جهانی

1276دلار و 90سنت

بدون تغییر

نوع سکه

سکه‌ تمام‌ طرح‌ جدید

957هزار و 200 تومان

8 هزار و800 تومان کاهش

سکه‌ تمام‌ طرح‌ قدیم

953 هزار تومان

13هزار تومان کاهش

نیم سکه

481 هزار تومان

4000 تومان کاهش

ربع سکه

282هزار تومان

3000تومان کاهش

یک گرمی

183هزار تومان

4000تومان کاهش

نوع ارز

دلار آمریکا

3220تومان

20تومان کاهش

یورو

4395تومان

30تومان کاهش

فرآوری: محسن جندقی

بخش اقتصاد تبیان


منابع : خبراقتصادی و وطن امروز

مقالات مرتبط :

خطای استراتژیک در بازار ارز

چرا آرامش بازار ارز طوفان شد؟

دریای بازار سکه و ارز همچنان مواج