تبیان، دستیار زندگی
سفرهای خانوادگی، بسیار خاطره‌انگیز هستند، اما گاهی، طولانی بودن مسافت، گرمی هوا، یکنواختی مناظر اطراف و...، دست به دست هم می‌دهند تا حوصله بچه‌ها را سر ببرند و صبر و تحمل والدین را در بوته آزمایش قرار دهند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تو راه بودیم، خوش بودیم...

پیشنهادهایی برای سرگرم شدن بچه‌ها در سفر


سفرهای خانوادگی، بسیار خاطره‌انگیز هستند، اما گاهی، طولانی بودن مسافت، گرمی هوا، یکنواختی مناظر اطراف و...، دست به دست هم می‌دهند تا حوصله بچه‌ها را سر ببرند و صبر و تحمل والدین را در بوته آزمایش قرار دهند.


سفر با کودک

در این مطلب، سه پیشنهاد متفاوت داریم برای این که تا پیش از رسیدن به مقصد، بچه‌ها را سرگرم کنید:

کجا قراره بریم؟

بچه‌ها، سروکله زدن برای کشف رمزهای پنهانی را دوست دارند و از سروکله زدن با معما، لذت می‌برند. پس، برای این که در سفر و در ماشین، خیلی غر نزنند و گریه و زاری راه نیندازند، می‌توانید یک بازی معمایی هیجان‌انگیز و آموزنده، برایشان تدارک ببینید.

قبل از رفتن به سفر، درباره شهر مقصد، چیزی به بچه‌ها نگویید. با استفاده از کاغذ، چسب و یک تکه روبان یا نخ و تصاویر شهر مقصد که در اینترنت پیدایشان کرده‌اید، یک آلبوم کوچک درست کنید. این عکس‌ها می‌تواند شامل مناظر طبیعی، ساختمان‌های قدیمی و سایر جاهای دیدنی شهر مقصد باشد. اگر فرزندانتان، خواندن و نوشتن بلدند، می‌توانید یکی دو تا سوال هم زیر عکس‌ها بنویسید و برای یافتن اسم شهر مورد نظر، راهنمایی‌شان کنید.

کجا رفته بودیم؟

شاید بچه‌ها در مسیر رفتن به مسافرت، خیلی هیجان‌زده باشند و طولانی بودن مسافت، اذیتشان نکند، اما بعد از چند روز بازی و شیطنت، وقتی دارید به شهر خودتان برمی‌گردید، ممکن است در ماشین، غرغرهای ریزریزی را درباره این که «چرا هوا گرمه؟»، «چرا مجبوریم برگردیم؟»، «بازی من نصفه موند» و...، بشنوید. پس، از قبل خودتان را آماده کنید.

در ابتدای مسافرت، با بچه‌ها قرار بگذارید که هر چیز کوچکی را که در طول سفر به دستشان می‌رسد و نشان‌دهنده این است که شما به کدام شهر ایران سفر کرده بودید، داخل یک کیف دستی یا ساک کوچک جمع کنند؛ مثلاً گوش‌ماهی، سنگ و... بعد، در مسیر باز گشت، یک کره شفاف پلاستیکی ارزان‌قیمت دستشان بدهید تا یک مینی‌ماکت را از سفری که رفته‌اید، آماده کنند. مطمئن باشید که انتخاب یادگاری‌های سفر، جا دادنشان توی توپ و...، دو سه ساعتی سرشان را گرم می‌کند.

در ابتدای مسافرت، با بچه‌ها قرار بگذارید که هر چیز کوچکی را که در طول سفر به دستشان می‌رسد و نشان‌دهنده این است که شما به کدام شهر ایران سفر کرده بودید، داخل یک کیف دستی یا ساک کوچک جمع کنند؛ مثلاً گوش‌ماهی، سنگ و...

چه چیزهایی دیدیم؟

یکی دیگر از بازی‌هایی که می‌توانید با کودکتان در ماشین انجام دهید، بازی بیست ‌سوالی است؛ البته برای انجام این بازی، فرزند شما باید حدود چهار یا پنج ساله و بزرگ‌تر باشد. یک وسیله یا هر چیز دیگری را که برای کودک آشناست، در ذهن خود تصور کنید و از او بخواهید با سوالاتی که می‌پرسد، آن‌چه را که در ذهن شماست، حدس بزند.

با این بازی، به کودک خود کمک می‌کنید که قدرت تفکر و مهارت نتیجه‌گیری خود را توسعه دهد. بهتر است چیزهایی را انتخاب کنید که کودک، در طول سفر، دیده یا خواهد دید. به این ترتیب، علاوه بر این که مسیر را برایش کوتاه می‌کنید، می‌توانید او را با طبیعت و فرهنگ بخشی از سرزمین‌اش نیز آشنا کنید.

برای جذاب‌تر شدن بازی می‌توانید امتیازها را روی کاغذ بنویسید تا بچه‌ها هر وقت جواب درست را پیدا کردند، امتیازشان را روی شیشه کنارشان بچسبانند و از بیش‌تر شدن آن‌ها با هر جواب درست، لذت ببرند.

شهرزاد


باشگاه کاربران تبیان - ارسالی از: ایران 2264

برگرفته از گروه: خانواده

مطالب مرتبط:

ویژه نامه آژانس مسافرتی تبیان

خلاقانه‌ترین چادرهای مسافرتی + عکس