تبیان، دستیار زندگی
كلاه قرمزی جام جهانی 2014، یك روز بعد از توزیع در شبكه نمایش خانگی، شب عید نیمه شعبان از شبكه دو پخش شد؛ آنهم درست یك ربع مانده به نیمه شب و در شرایطی كه همه فوتبال دوستان حواسشان معطوف به شروع جام جهانی بود. این گزارش مروری دارد بر تمام ضد و نقیض های چند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

كاسه‌ای زیر نیم‌كاسه كلاه قرمزی


كلاه قرمزی جام جهانی 2014، یك روز بعد از توزیع در شبكه نمایش خانگی، شب عید نیمه شعبان از شبكه دو پخش شد؛ آنهم درست یك ربع مانده به نیمه شب و در شرایطی كه همه فوتبال دوستان حواسشان معطوف به شروع جام جهانی بود. این گزارش مروری دارد بر تمام ضد و نقیض‌های چند وقت اخیر درباره كلاه قرمزی جام جهانی:

كاسه‌ای زیر نیم‌كاسه كلاه قرمزی

ویژه برنامه «كلاه قرمزی و جام جهانی 2014»، یك شب بعد از توزیع در شبكه نمایش خانگی، روی آنتن شبكه دو رفت تا همه آنهایی كه به خاطر اطمینان به تیم كلاه قرمزی، برای خرید آن 3 هزار تومان پرداخته بودند، شگفت زده و انگشت به دهان بمانند. محبوبیت بالای كلاه قرمزی باعث شد بلافاصله بعد از نصب پوستر «كلاه قرمزی جام جهانی 2014 رسید» روی شیشه سوپرماركت‌ها، بچه و بزرگ دست به جیب شوند. درحالیكه اگر می‌دانستند روز بعد شبكه دو همان را دوبار مجانی برایشان نمایش می‌دهد قطعا نصف بیشترشان حاضر به پرداختن پول برای این محصول نمی‌شدند. نمایش عجله‌ای و خارج از زمان اعلام شده كلاه قرمزی جام جهانی، آنهم در ساعت نامتعارف 23:45 شب میلاد امام زمان (عج) و همزمان با افتتاحیه جام جهانی، شك و شبهه‌های زیادی به جا گذاشت.

از توضیح زارعان تا صدور پروانه نمایش خانگی

یك ماه بعد از اینكه علی زارعان، مدیر گروه كودك و نوجوان شبكه دو اعلام كرد عوامل «كلاه قرمزی» برای جام جهانی ویژه برنامه می‌سازند و آن را قبل از بازی ایران- آرژانتین روی آنتن می‌فرستند، قضیه صدور پروانه توزیع آن در شبكه نمایش خانگی مطرح شد. آن زمان شبكه آی فیلم قبل از توزیع «كلاه قرمزی 93» در شبكه نمایش خانگی، تمام قسمت‌های آن را روی آنتن برده بود و اینطور به نظر می‌رسید كه سازندگان كلاه قرمزی، به دلیل پخش زودهنگام این مجموعه از آی فیلم متضرر شده‌اند و حالا از ارائه «كلاه قرمزی جام جهانی» به تلویزیون پشیمان‌اند و می خواهند آن را ابتدا به شبكه نمایش خانگی بدهند. بعد از آن اما عوامل این مجموعه، فضای رسانه‌ها را به سمتی سوق دادند كه مجوز «كلاه قرمزی جام جهانی 2014» گرفته شده اما قرار نیست تا قبل از پخش تلویزیونی، در شبكه نمایش خانگی توزیع شود.

توزیع 10 روز قبل از زمان اعلام شده

تا زمانی كه پوسترهای كلاه قرمزی جام جهانی به صورت گسترده منتشر شود و از مخاطبان بخواهد تا بزودی منتظر توزیع آن باشد، دیگر صحبتی از چند و چون پخش این برنامه به میان نیامد. روز 18 خرداد، خبرگزاری‌ها خبری منتشر كردند مبنی بر اینكه «كلاه قرمزی جام جهانی» از 20 خرداد در شبكه نمایش خانگی توزیع می‌شود؛ یعنی آنهم دو روز قبل از شروع جام جهانی! مشخص بود كه توزیع این قسمت ویژه، قبل از شروع جام جهانی با صحبت‌های قبلی علی زارعان، مدیر گروه كودك و نوجوان شبكه دو همخوانی نداشت. شبكه دو، زمان پخش این قسمت را قبل از بازی ایران و آرژانتین یعنی 30 خرداد اعلام كرده بود و حالا تهیه كننده مجموعه می خواهد 10 روز قبل از پخش تلویزیونی، آن را در شبكه نمایش خانگی توزیع كند.

ضد و نقیض گویی تهیه كننده

یك روز بعد از انتشار این خبر، حمید مدرسی، تهیه كننده كلاه قرمزی، مصاحبه ای با ایسنا انجام داد و گفت:«فقط پوستر ویژه برنامه جام‌جهانی «کلاه قرمزی» برای ویدئو رسانه رونمایی شد، اگرنه همچنان حق مالکیت این برنامه متعلق به تلویزیون است و پخش اولیه‌ی آن از تلویزیون صورت می‌گیرد و شاید بازپخش آن از ویدئو رسانه باشد.» این نقل قول روز 20 خرداد از مدرسی منتشر شد و هنوز 24 ساعت از آن نگذشته، «كلاه قرمزی جام جهانی 2014» روی پیشخوان سوپرماركتها قرار داشت و درازای دریافت 3 هزار تومان، مخاطبان می توانستند آن را خریداری كنند؛ آنهم در شرایطی كه تلویزیون؛ یعنی جایی كه به گفته مدرسی این برنامه متعلق به آنجاست، هنوز پخشش نكرده بود.

مدرسی 19 خرداد می‌گوید كلاه قرمزی بعد از نمایش تلویزیونی در 30 خرداد، اواخر تیر به بازار می‌آید. 20 خرداد محصول به بازار می‌آید و همه پول می‌دهند و آن را می‌خرند و همین محصول بلافاصله روز 21 خرداد آنهم ساعت 23:45 روی آنتن می‌رود.

پخش همزمان با افتتاحیه

شوك اصلی ماجرا تازه بعد از این اتفاق به مخاطبان وارد شد. ساعت 23:45 دقیقه روز 22 خرداد، در شرایطی كه بیشتر مخاطبان در تك و تای شروع اولین مسابقه جام جهانی بودند، شبكه دو «كلاه قرمزی جام جهانی 2014» را روی آنتن برد. در صورتی كه اصلا قرار نبود در شب میلاد امام زمان (عج)، ویژه برنامه جام جهانی پخش شود. در این مدت بارها و بارها خود مدیر شبكه دو و حمید مدرسی در مصاحبه‌هایشان اعلام كرده بودند كه كلاه قرمزی برای نیمه شعبان، برنامه ویژه‌ای دارد. حتی مدرسی در آخرین گفت‌وگویش با ایسنا تاكید كرده بود « فردا شب پنجشنبه 22 خرداد به مناسبت نیمه شعبان یک قسمت بسیار شاد از «کلاه قرمزی» از شبکه دو سیما پخش می‌شود. همچنین مردم منتظر پخش یک قسمت شاد و مفرح و فوتبالی در 30 خرداد باشند.» پس چرا قسمت شاد و مفرح فوتبالی به جای 30 خرداد، 22 خرداد پخش شد؟ آنهم در شب ولادت امام زمان (عج)؟ پس «قسمت بسیار شاد»ی كه مدرسی گفته بود برای نیمه شعبان تدارك دیده‌اند چه بلایی سرش آمد؟ پرسش دیگر اینكه چرا كلاه قرمزی ساعت 23:45 پخش شد؟ مگر كلاه قرمزی دروهله اول یك برنامه كودك نیست؟ چرا یك شبكه باید برنامه كودكش را یك ربع مانده به نیمه شب روانه آنتن كند؟ پرسش بعدی اینكه چرا چنین برنامه‌ای باید همزمان با شروع افتتاحیه پخش شود؟ وقتی عوامل كلاه قرمزی این همه زحمت كشیده‌اند و چنین برنامه مرتبطی با جام جهانی ساخته‌اند، چرا باید ساعتی آن را پخش كنند كه مطمئن‌اند همه طرفداران فوتبال، مشغول تماشای افتتاحیه‌اند؟

پخش هول هولی و یواشكی

بیایید یك بار دیگر اتفاقهای اخیر را مرور كنیم. روز 18 خرداد از پوستر كلاه قرمزی جام جهانی 2014 در شبكه نمایش خانگی رونمایی می‌شود و رسانه‌ها اعلام می‌كنند این محصول، 20 خرداد به بازار می‌آید. حمید مدرسی 19 خرداد مصاحبه می‌كند و می‌گوید كه این محصول بعد از نمایش تلویزیونی آن در 30 خرداد، اواخر تیر به بازار می‌آید. 20 خرداد محصول به بازار می‌آید و همه پول می‌دهند و آن را می‌خرند و همین محصول بلافاصله روز 21 خرداد آنهم ساعت 23:45 روی آنتن می‌رود. درباره این همه ضد و نقیض، نمی‌شود به این راحتی قضاوت كرد اما هرطور بخواهیم فكر كنیم باز هم یك جورهایی بوی پخش هول هولكی و از طرف دیگر یواشكی آن به مشام می‌رسد.

اما و اگرها و اشتباه رسانه‌ها

این ضد و نقیض گویی‌ها آنقدر زیاد بود كه حتی رسانه‌های مختلف را هم گیج كرد. چهارشنبه شب گذشته در بسته خبری چهل‌تكه كه از بخش خبری شبكه سه پخش شد، خبرنگار این بخش اعلام كرد كه به مناسبت شروع جام جهانی، قرار است هرشب یك قسمت از كلاه قرمزی با حضور فوتبالیست‌ها روی آنتن برود؛ خبری كه از اساس ایراد دارد. روز پنجشنبه هم در خبری كه ساعت 17 روی سایتهای خبری رفت و قرار بود پخش این برنامه در ساعت 23:45 را اطلاع‌رسانی كند، خلاصه داستانی كاملا اشتباه درج شده بود:« در این ویژه برنامه، هركدام از عروسكها یك تیم می‌شوند و بایكدیگر مسابقه می‌دهند.» بهرحال ما كه سه چهار بار این قسمت را از شبكه نمایش خانگی و شبكه دو تماشا كردیم، چنین رقابت تیمی‌ای را شاهد نبودیم. معلوم نیست این خلاصه داستان از كجا آمده!

تصویر الكی رامبد جوان

مسئله مهم دیگری كه درباره «كلاه قرمزی جام جهانی 2014» توزیع شده در شبكه نمایش خانگی وجود دارد، تصویری است كه از رامبد جوان و عروسكها در پشت كاور آن به چاپ رسیده. در اولین نگاه اینطور به نظر می‌رسد كه رامبد جوان به عنوان مهمان ویژه، در كلاه قرمزی جام جهانی حاضر شده و قطعا باید منتظر آیتمهای جذابی باشیم. در كمال ناباوری اما در كل دی‌وی‌دی خبری از آیتم جدیدی با حضور رامبد جوان نبود. فقط برای طولانی شدن زمان برنامه و رساندن آن به 77 دقیقه، بخش‌هایی از «كلاه قرمزی 92» كه در آن رامبد جوان از عروسكها تست بازیگری می‌گرفت، وسط برنامه گنجانده شده بود.

30 خرداد كلاه قرمزی پخش میشود؟

«كلاه قرمزی جام جهانی 2014» با هزار جور اما و اگر در دو سه روز اخیر در شبكه نمایش خانگی توزیع شد و از تلویزیون هم به نمایش درآمد. درست است كه هنوز هیچ كس به سوالات پیش آمده پاسخی نداده اما امیدواریم فقط همین این یك سوال اساسی طی روزهای آینده جواب پیدا كند؛ اینكه «آیا طبق اخبار اعلام شده، 30 خرداد قبل از بازی ایران- آرژانتین، برنامه‌ای تحت عنوان «كلاه قرمزی و جام جهانی فوتبال 2014 برزیل» روی آنتن می‌رود؟» تنها در صورتی كه چنین اتفاقی بیفتد، خیال همه از بابت اما و اگرهای اخیر راحت می‌شود اگرنه كه فقط باید منتظر باشیم و ببینیم چه كسی می‌خواهد این همه ابهام را از ذهن مردم پاك كند.

بخش سینما و تلویزیون تبیان


منبع: هفت صبح