تبیان، دستیار زندگی

کمردرد را خودمان به بار می‌آوریم

این روزها مشکل کمردرد گریبانگیر خیلی از افراد شده است. سبک زندگی نشسته، تحرک بدنی کم، برنامه غذایی نامناسب و خیلی از عوامل دیگر در این بیماری نقش دارند. افراد مختلف ممکن است به درجات مختلف کمردرد دچار شوند و این کمردردها می‌توانند علت‌های زیادی داشته باشند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : الهه گودرزی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کمردرد، درد کمر، درد پشت،

کمردرد یکی از شایع‌‎ترین علل مراجعه بیماران به مراکز درمانی می‌باشد، طوری که بعد از سرماخوردگی و ضربه‌های کوچک، شایع‌ترین بیماری در انسان است که سبب می گردد افراد از ادامه زندگی طبیعی خود باز بمانند، مثلا در مدرسه یا محل کار حاضر نشوند.

 

کمردرد نخستین علت مراجعه بیماران به متخصصان ارتوپد و جراحان مغز و اعصاب و بطور کلی سومین علت مراجعه بیماران به پزشک می‌باشد.

 

بیش از 90 درصد افرادی که دچار کمردرد می‌شوند، طی دو ماه بهبود می یابند. طبق آمار مختلف، کمردرد در بین بیماری‌هایی که باعث از کارافتادگی و مرخصی افراد زیر 45 سال می گردند، مقام اول را دارد.

 

علت‌ها

بیماری‌های زیادی در ایجاد کمردرد نقش دارند، یعنی در بسیاری از موارد، کمردرد خود علامتی از وجود یک بیماری است.

بیماری‌های التهابی، بیماری‌های عفونی، سرطان ها، بیماری‌های متابولیکی و مسمومیت با فلزات سنگین مثل رادیوم از جمله این بیماری‌ها هستند که تشخیص و درمان همه آنها بر عهده پزشک متخصص می‌باشد.

 

اما همیشه هم پای یک بیماری وسط نیست

غیر از بیماری‌ها، عوامل دیگری هم وجود دارند که می‌تواند باعث کمردرد شوند. عواملی که خوشبختانه یا متاسفانه کنترل آنها به دست ماست و ممکن است تا به حال به فکرمان نرسیده باشد که می‌توانند علت کمردرد ما باشند:


1- برنامه غذایی نامناسب

یکی از مهم ترین عواملی که روی وضعیت سلامتی و همچنین کمردرد ما تاثیر می گذارد، وزن بدن است! پزشکان معتقدند جامعه لاغرتر (منظور تناسب اندام) جامعه ی سالم تری است و شیوع بیماری‌های ستون فقرات نیز در این جامعه کمتر است. بدون شک برنامه غذایی پرچرب و پر کربوهیدرات، کالری بالاتری داشته و به چاقی منجر می‌شود و این خود عاملی برای درد کمر و درد مفاصل و هزار و یک بیماری دیگر است.


2- نداشتن تحرک بدنی

سبک زندگی نشسته، یعنی همان سبک زندگی که در حال حاضر بر جامعه ما حاکم است، عاملی قوی برای اضافه وزن و دردهای کمر است. از طرف دیگر ورزش کردن با تقویت ماهیچه‌های بدن، قدرت مورد نیاز  برای حمایت از استخوان‌ها را تامین می‌کند. تقویت عضلات و ماهیچه‌های کمر و شکم، نقش بسیار مهمی در پیشگیری و همچنین درمان کمردردها دارد. برای این منظور ورزش های قدرتی و ورزش های هوازی هر دو می‌توانند مفید باشند، اما ورزش های کششی را هم فراموش نکنید، مخصوصا برای افرادی که به کمردرد های شدید دچار هستند و نمی‌توانند فعالیت‌های سنگین را انجام دهند.

هم تشک خیلی نرم و هم تشک سفت باعث کمردرد می‌شود. پس از تشک مناسب استفاده کنید


 3- افتادگی شانه‌ها

کار کردن، نشستن و استراحت کردن در وضعیت‌های غلط بدنی می‌تواند علت دیگری برای دردهای کمر باشد. در حالت طبیعی شانه‌ها باید در موازات گوش ها و کمر و مفصل های زانو قرار داشته باشند. نشستن در وضعیت‌های غیر استاندارد در طولانی مدت باعث تغییر وضعیت شانه‌ها، پاها و کمر خواهد شد.

افتادگی شانه شایع ترین نوع این تغییرات است که می‌تواند به کمردردهای شدید منجر شود.


4- سیگار کشیدن

با اثرات سوء سیگار کشیدن بر سیستم تنفسی، ریه‌ها، دهان، حنجره و ارتباط آن با انواع سرطان ها و بیماری‌های قلبی عروقی آشنا هستید. جالب است بدانید سیگار می‌تواند عامل کمردرد هم باشد. در واقع سیگار باعث می‌شود تمام سلول های بدن از اکسیژن محروم شوند، مثل سلول های استخوانی و نیز عضلات تقویت کننده استخوان ها. بدون شک کمبود اکسیژن رسانی به سلول ها باعث کاهش عملکرد و آسیب آنها می‌شود. مطالعات نشان داده اند افراد سیگاری دو برابر افراد غیر سیگاری به کمردرد مبتلا می‌شوند.


5- استرس و افسردگی

وجود هر گونه استرس برای فردی که کمردرد دارد می‌تواند این درد را تشدید کند، حتی استرس های خوب مثل شادی و شنیدن خبر خوب. افسردگی هم توانایی بالایی در تشدید علائم درد دارد. ممکن است علت این تاثیر عوامل روانی و عصبی باشد و یا تاثیر پذیری سبک زندگی فرد. برای مثال فردی که به افسردگی دچار می‌شود انگیزه و انرژی قبلی برای ورزش و فعالیت‌های بدنی و یا تحرک قبلی را نخواهد داشت و رژیم غذایی هم عامل دیگری است که در افسردگی تحت تاثیر قرار می گیرد. جالب است بدانید یکی از بهترین راه‌های خلاصی از دست استرس و افسردگی، ورزش کردن است. بد نیست امتحان کنید. واقعا تاثیرگذار است.


6- تلفن همراه

استفاده از تلفن همراه برای مدت زمان طولانی می‌تواند منجر به درد گردن، کمر و شانه‌ها شود، چراکه بدن شما را در موقعیتی غلط نگه می دارد. از دیگر کارهایی که می‌تواند منجر به کمردرد شود، تایپ کردن و یا انجام یک حرکت تکراری برای مدت طولانی است.

ورزش کردن با تقویت ماهیچه‌های بدن، قدرت مورد نیاز برای حمایت از استخوان‌ها را تامین می‌کند. تقویت عضلات و ماهیچه‌های کمر و شکم، نقش بسیار مهمی در پیشگیری و همچنین درمان کمردردها دارد

 

چند توصیه برای پیشگیری از کمردرد

- افرادی که کار آنها مستلزم بلند کردن اجسام سنگین است یا ورزشکارانی که سروکارشان با وزنه سنگین است، حتما از کمربندهای پهن محافظ کمر استفاده کنند.

 

- هنگام ایستادن طولانی مدت، هر از چند گاهی به روی یک تکیه گاه یا دیوار تکیه دهید تا از فشار بر روی کمر کاسته شود.

 

- انجام ورزش هایی مثل شنا، پیاده روی و دوچرخه سواری با افزایش میزان تناسب اندام و توان می‌توانند در کاهش ابتلا به کمردرد مفید باشند.

 

- هم تشک خیلی نرم و هم تشک سفت باعث کمردرد می‌شود. پس از تشک مناسب استفاده کنید.

 

- هرگز اجسامی را که برای شما سنگین هستند بلند نکنید. هنگام بلند کردن اجسام از روی زمین کمر باید عمود بر زمین باشد، نه خم شده به سمت جلو. باید اجسام را در حالی که نزدیک بدن شما هستند، با خم کردن زانوها بلند کنید.


مطالب مرتبط:

10 نکته‌ جالب درباره کمردرد

10 راه تسکین درد کمر

علل کمردرد چیست؟

آیا می خواهید کمردرد نگیرید؟

نشستن و ایستادن صحیح در کمردرد

چگونه درست و راحت بنشینیم؟

بلند كردن اشیاء هنگام کمردرد

کمردرد در بارداری

جلوگیری از كمردرد در رانندگان

6 دلیل کمردرد در کودکان

ورزش هایی برای کمردرد

با کمردرد چه باید کرد؟

 

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.