تبیان، دستیار زندگی
معمولا خانم ها بیشتر از آقایان دچار درد مزمن در قسمت لگن بدن می‌شوند. از آن جا که این درد می‌تواند علت‌های مختلفی داشته باشد، تشخیص...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

10 علت درد لگن در خانم ها


معمولا خانم ها بیشتر از آقایان دچار درد مزمن در قسمت لگن می‌شوند. از آن جا که این درد می‌تواند علت‌های مختلفی داشته باشد، تشخیص دقیق علت آن، کلید درمان مناسب برای درد است. دلایلی که موجب درد لگن در خانم‌ها می‌شود را در ادامه بخوانید.

درد لگن در خانم ها

هنگامی که دچار درد لگن می شوید، ابتدا باید مطمئن شوید که این درد مربوط به ناحیه نشیمنگاه است، زیرا ممکن است افراد این درد را با درد ران، کشاله ران و درد در قسمت تحتانی کمر اشتباه بگیرند.

در اینجا 10 دلیل درد لگن در خانم ها را بیان می کنیم.

1- آرتریت

شایع ترین علت درد مزمن در زنان، آرتریت به ویژه استئوآرتریت است که نوعی بیماری مفصلی است. در این بیماری، مفصل به تدریج دچار فرسایش می شود. در اغلب موارد، درد آرتریت به علت سفتی یا ورم مفصل لگن، در قسمت جلو و یا کشاله ران حس می شود.

2- شکستگی لگن

شکستگی لگن در زنان مسن شایع است، به ویژه در مبتلایان به پوکی استخوان. علایم شکستگی لگن شامل احساس درد هنگام راست کردن بدن، بلند کردن پا و یا ایستادن است.

3- فتق

فتق کشاله ران یا فتق مغبنی (بالای کشاله ران) می تواند باعث درد لگن در زنان شود. زنان باردار به علت فشاری که به دیواره شکم وارد می شود، بیشتر دچار فتق مغبنی می شوند.

4- تاندونیت و بورسیت

بسیاری از تاندون های اطراف لگن، عضلات را به مفصل متصل می کنند. این تاندون ها در اثر ورزش و یا فعالیت سنگین به آسانی دچار التهاب می شوند. یکی از شایع ترین علل تاندونیت (التهاب تاندون) در مفصل لگن به ویژه در دوندگان، سندروم بند ایلیوتیبیال «iliotibial Band» است. این بند بافت ضخیمی است که از قسمت لگن به زانو مرتبط است.

علت شایع دیگر درد لگن در زنان، بورسیت (التهاب بورس) است. بورسیت، التهاب کیسه های مملو از مایعات است که از قسمت استخوانی لگن محافظت می کنند. این کیسه ها همانند تاندون ها در اثر استفاده بیش از حد یا ناراحتی، دچار التهاب شده و باعث درد هنگام حرکت لگن می شوند.

اگر به علت حادثه در ناحیه لگن احساس درد می کنید و یا مفصل لگن بدشکل شده است، توان حرکت دادن پا و لگن را ندارید و نمی توانید سنگینی بدن را تحمل کنید و درد شدید و ورم زیاد در ناحیه لگن احساس می کنید، حتما به پزشک مراجعه کنید

5- مشکلات کمر

درد کمر و ستون فقرات را می توان در قسمت لگن و نشیمنگاه حس کرد. سیاتیک نیز در قسمت پشت لگن، درد ایجاد می کند.

6- تخمک گذاری

اگر بین دوران قاعدگی خود دچار دردهای سوزشی می شوید، ممکن است زمان تخمک گذاری تان باشد. هنگام تخمک گذاری، تخمدان ها یک تخمک را همراه با مایع و کمی خون دفع می کنند که ممکن است باعث کمی درد در شکم شود. این درد بی خطر است و طی چند ساعت برطرف می شود.

7- نشانگان قبل از قاعدگی

نشانگان یا سندرم قبل از قاعدگی، حالتی است که در آن خلق خانم ها دچار نوسان می شود و می تواند باعث انقباض شکم، درد قسمت تحتانی پشت، سردرد، حساسیت پستان ها و آکنه شود. تغییرات هورمونی دلیل اصلی این مشکلات است. استرس، عدم انجام ورزش و برخی کمبودهای ویتامینی ممکن است این علایم را بدتر کند. اگر سندرم قبل از قاعدگی با کارهای روزمره تداخل ایجاد کند حتما با پزشک خود صحبت کنید و بدانید که تغییر شیوه زندگی و برخی داروها معمولا به کاهش نشانه های این درد منجر می شود.

8- عفونت های دستگاه ادراری

عفونت های دستگاه ادراری وقتی ایجاد می شود که میکروب ها خود را به دستگاه ادراری برسانند. عفونت ادراری ممکن است هر قسمتی از دستگاه ادراری از مثانه تا مجاری ادراری و حتی کلیه ها را درگیر کند. نشانه های این بیماری شامل فشار به قسمت تحتانی لگن، درد هنگام ادرارکردن و تکرر ادرار است.

عفونت باید درمان شود، در غیر این صورت ممکن است مشکلات شدیدی به وجود آورد و حتی به کلیه ها آسیب برساند. علایم عفونت کلیه شامل تب، تهوع، استفراغ و درد در یک طرف بخش پایینی کمر است.

9- فیبروم رحم

رشد بیش از اندازه بافت رحم زنان در دوران باروری، فیبروم نامیده می شود. در این بیماری، سلول های ماهیچه ای و دیگر بافت هایی که دیواره رحم را می سازند، توده های های خوش خیم (غیرسرطانی) درون دیواره رحم و پیرامون آن می سازند. این بیماری می تواند باعث نازایی شود. به نظر می رسد فیبروم رحمی به دلایل ژنتیکی، هورمونی، محیطی یا ترکیبی از همه اینها باشد. نشانه های این بیماری شامل قاعدگی های سنگین و دردناک یا خونریزی بین دوره های ماهانه، احساس پری در پایین شکم، ادرار زیاد و درد هنگام نزدیکی زناشویی است.

10- آندومتریوز

آندومتریوز اختلالی است که در آن بافتی مشابه پوشش داخلی رحم در نقاطی غیرعادی در قسمت پایینی شکم ظاهر شود. این بافت ممکن است روی سطح تخمدان، پشت رحم و در حفره لگنی، روی دیواره روده و به ندرت در نقاطی دورتر به وجود بیاید. درد لگنی فزاینده هنگام عادت ماهانه، درد هنگام رابطه زناشویی، لکه بینی قبل از عادت ماهانه، گاهی وجود خون در ادرار یا مدفوع ، کمردرد و درد همراه با انقباضات روده ای از نشانه های آن است. به تاخیر انداختن بارداری و سابقه خانوادگی ابتلا به آندومتریوز از عوامل خطرساز آن هستند.

کمک برای رفع درد لگن

برای درمان درد لگن باید علت آن را تشخیص داد. اما درد ناشی از فعالیت، با استراحت و مصرف داروهای ضدالتهابی درمان می شود.

برای پیشگیری از آسیب مهم است قبل از ورزش کردن، حرکت های کششی انجام دهید و از لباس ها و کفش های مناسب استفاده کنید.

در صورتی که متوجه درد لگن بر اثر انجام حرکت ورزشی یا فعالیت بدنی خاص می شوید، آن را کنار بگذارید.

اگر دچار اضافه وزن هستید، با کم کردن وزن می توانید فشار روی لگن را کاهش دهید.

راه های کاهش درد لگن

همان طور که گفته شد درد لگن دلایل مختلفی دارد، از ابتلا به آرتریت گرفته تا فشار به اعصاب، فتق دیسک، تنگی کانال نخاع، سرطان و راشیتیسم.

اما اگر سابقه پوکی استخوان دارید و یا ضربه خورده اید و احساس درد در ناحیه لگن می کنید، از خم کردن آن و فشار مستقیم روی لگن خودداری کنید و روی قسمتی که درد می کند، نخوابید و از نشستن به مدت طولانی بپرهیزید.

اما اگر مدتی است که درد مزمن در ناحیه لگن شما را آزار می دهد توصیه می شود در صورتی که دچار اضافه وزن هستید، برای کاهش وزن اقدام کنید تا درد کاهش یابد.

از حوله گرم استفاده کنید و آن را روی قسمت دردناک قرار دهید.

اگر به علت حادثه در ناحیه لگن احساس درد می کنید و یا مفصل لگن بدشکل شده است، توان حرکت دادن پا و لگن را ندارید و نمی توانید سنگینی بدن را تحمل کنید و درد شدید و ورم زیاد در ناحیه لگن احساس می کنید، حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید.

فرآوری: نیره ولدخانی

بخش سلامت تبیان


منابع:

روزنامه خراسان

هفته نامه سلامت - سهیلا عابدین‌پور

مطالب مرتبط:

10 روش برای کاهش درد لگن

علل درد لگن چیست؟

التهاب لگن در زنان

علت دردهای زیر شکمی چیست؟

4 علت درد پایین و راست شکم

درد سیاتیک از لگن تا انتهای پاها

شکستگی لگن در سالمندی شایع است

19 ورزش برای جلوگیری از شکستگی لگن

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.