تبیان، دستیار زندگی
خواندنی ترین موضوعاتی که رئیس جمهور در نشست خبری امروز مطرح کرده اند را در زیر بخوانید:
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رییس جمهور در نشست خبری

من و اوباما پیغام رسان نداریم


خواندنی ترین موضوعاتی که رئیس جمهور در نشست خبری امروز مطرح کرده اند را در زیر بخوانید:

روحانی

* من به وزارت ارشاد توصیه می‌کنم که به هر حزب و گروهی که دنبال رسانه است، به سرعت مجوز به او داده شود تا معلوم شود که سایت و رسانه متعلق به کدام حزب و گروه است که دارد نقد می‌کند.

* روحانی با اشاره به این که نسبت به همه‌ی دولت‌های اول گذشته در این دوره تغییرات کمتر بوده است، افزود:‌ قرار ما با همه‌ی استانداران این بوده است که مبنا را شایسته سالاری قرار دهند و اصل مهم در دولت این است که هر کس کار را بلد است و به خوبی انجام می‌دهد و به مردم خدمت می‌کند به کارش ادامه دهد.

*در شش ماه اول سال 91 رشد اقتصادی ما منفی 5.8 درصد بوده است که در شش ماهه دوم به منفی 6.7 درصد یعنی نزدیک منفی 7 درصد رسیده بود. در سال 92 ما نیز خیلی دلمان می‌خواست که رشد اقتصادی منفی نباشد اما در شش ماه اول که منفی بود و احتمالا در شش ماه دوم هم به مثبت نرسیده باشد اما تلاش‌مان این است که رشد اقتصادی کشور در سال جاری مثبت باشد و به این هدف خواهیم رسید.

* رئیس‌جمهور درباره ارسال پیامی از سوی رئیس‌جمهور آمریکا برای روحانی از طریق یک کشیش نیز با خنده گفت: من هیچ کشیشی را ندیدم. روحانی افزود: اما بگذارید مسأله را واضح بگویم. اگر قرار باشد بین من و‌ آقای اوباما پیامی رد و بدل شود، ایشان نامه می‌نویسند و من هم در جوابش نامه می‌نویسم. وی ادامه داد: در مواردی بوده است که ایشان نامه نوشتند و من پاسخ دادم و من نامه نوشتم و ایشان پاسخ دادند. ما مشکلی در این زمینه نداریم. راه‌های زیادی، البته نه به عدد خلایق، بصورت رسمی و غیررسمی وجود دارد.رئیس‌جمهور همچنین گفت: اکنون نیز مذاکره‌کنندگان ما با تیم مذاکره‌کننده آمریکا در جریان مذاکرات 1+5 در ارتباطند اما من از طریق هیچ کاهن یا کشیشی نه پیامی دریافت کردم و نه فرستادم.

روحانی

*  البته موضوع سلامت برای ما مهم است و بخش بزرگی از درآمد یارانه‌ها به بخش سلامت اختصاص یافته تا نگرانی مردم در این بخش کمتر شود. در این راستا ما قدم‌های بزرگی برداشته‌ایم به طور مثال بیمه را همگانی کرده‌ایم و تسهیلات زیادی در بیمارستان‌های دولتی ایجاد کرده و داروهای تحت پوشش را گسترش داده و بیماران صعب‌العلاج را تحت پوشش قرار داده‌ایم دولت فکر می‌کند این اقدامات ضروری است تا مردم در نظام سلامت آسودگی داشته باشند. البته که ما در بخش امنیت غذایی ، محیط زیست و حمل و نقل عمومی نیز از درآمد یارانه‌ها استفاده می‌کنیم.

* ما راهی نداریم جز اینکه با تروریسم مقابله کنیم و به عنوان جمهوری اسلامی ایران هم دوست و هم همسایه عراقیم و روابط ما با دولت عراق روابط نزدیک و صمیمانه‌ای است و اگر دولت عراق کمکی از ما بخواهد آن را مورد رسیدگی قرار خواهیم داد. وی با بیان اینکه "تا امروز از سوی عراق از ما درخواست کمک خاصی نشده است"، در عین حال تاکید کرد: ما آمادگی کمک در چارچوب قواعد بین‌المللی داریم و اگر دولت و ملت عراق چنین درخواستی از ما داشته باشند آن را مورد بررسی قرار خواهیم داد. رئیس‌جمهور افزود: اینکه آمریکایی‌ها هم چه اقدامی کنند، من از طرح آنها بی‌خبرم اما آنچه امروز برای ما مهم است، خواست ملت و دولت عراق است و اگر کمکی از ما بخواهند به آنها کمک می‌کنیم.

ما وقتی اشتباه می‌کنیم به ملت می‌گویم زیرا دولت از آن ملت است و من خادم ملت هستم کسی که اشتباه خود را نپذیرد هیچگاه ترقی نمی‌کند مردم مطمئن باشند دولت مسائل را با مشورت پیش می‌برد و قول می دهیم تورم را قدم به قدم کاهش بدهیم

*رییس جمهور با تاکید بر این‌که گروهک‌های تروریستی دردسر و مشکل برای همه خواهند بود، افزود: اگر یک گروه تروریستی به مرزهای ما نزدیک شود حتما برخورد خواهیم کرد، چون اگر احساس کنیم گروه تروریستی برای ما تهدید است با همه وسایل لازم برخورد می‌کنیم و آنجا وظیفه دفاع از تمامیت عرضی و امنیت ملی خودمان است.

*روحانی تصریح کرد: اگر مذاکرات در پایان تیرماه به نتیجه نرسد و به توافق دست پیدا نکنیم، اما این را می‌گویم که هیچ وقت شرایط به شرایط قبل بر نخواهد گشت. آمریکا و کشورهای 1+5 هم که دور جمع شوند، شرایط قبل تکرار نخواهد شد. امروز نظامِ تحریم‌ها شکست شده است.

*رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه "تمام روابط خارجی ما مساله هسته‌ای نیست"، اظهار کرد: ما روابط تجاری گسترده‌ای با دنیا داریم اما تاکید می‌کنم که اصلا وضع به شرایط سابق باز نخواهد گشت و آمریکایی‌ها نیز این را به خوبی می‌دانند.

*روحانی با بیان اینکه "این دولت ضمن اینکه برای مذاکره جدی است، اما برای هر شرایطی پیش‌بینی لازم را کرده است"، افزود: اینکه قرار است تورم را به 25 درصد برسانیم و امسال سال رونق اقتصادی خواهد بود، با تمام کارشناسان و مسئولان اقتصادی بررسی و مطرح کرده‌ایم که با وجود شرایط تحریم این اتفاق باید رخ دهد؛ توافق بشود یا نشود.

*وی با اشاره به مذاکرات ایران و 1+5، گفت: راه پیش روی ما باز است. ما هم جدی هستیم و هم معتقدیم تا پایان تیرماه این موضوع قابل حل و فصل است. در مواردی با هم اختلاف داریم و در برخی مسائل این اختلافات اساسی است اما در دو مساله اختلاف نداریم؛ یکی اینکه ایران غنی‌سازی را ادامه خواهد داد و آنها نیز این را می‌گویند. کسی در مخیله‌اش هم به این فکر نکند که غنی‌سازی متوقف می‌شود. این بحث تمام شده است.

روحانی

*روحانی با تاکید بر اینکه "بهترین راه‌حل، توافق است"، تصریح کرد: اگر توافقی نشود هم مشکل چندانی نخواهیم داشت اما حل مشکل در پنج هفته باقیمانده بهترین فرصت است و غرب باید از این فرصت به خوبی استفاده کند. استراتژی ما این است که دنیا بداند ایران مصمم به تعامل سازنده با جهان است و بحث هسته‌ای تنها گوشه کوچکی از این مساله مهم است.

*وی در ادامه افزود: ما مراقبیم که پایه پولی کشور بالا نرود و همچنین تصمیمات یک شبه نمی‌گیریم ما جلسات متعدد می‌گذاریم و بحث می‌کنیم و وقتی هم نظر اکثریت جمع با من مخالف باشد، من عقب‌نشینی می‌کنم من در یارانه‌ها نظر دیگری داشتم، ولی تسلیم تصمیم جمع شدم. ما همچنین مراقب هستیم تصمیماتی نگیریم که در اقتصاد کشور تنش ایجاد کند، برای ما آرامش و ثبات بازار اهمیت دارد. مردم از 24 خرداد تا امروز ثبات و آرامش را دیده‌اند البته قیمت اجناس بالا و پایین رفته، ولی جهش یکباره نداشته است.

*رییس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که ما معصوم نیستیم و ممکن است اشتباه کنیم، تصریح کرد: ما وقتی اشتباه می‌کنیم به ملت می‌گویم زیرا دولت از آن ملت است و من خادم ملت هستم کسی که اشتباه خود را نپذیرد هیچگاه ترقی نمی‌کند مردم مطمئن باشند دولت مسائل را با مشورت پیش می‌برد و قول می دهیم تورم را قدم به قدم کاهش بدهیم.

*رئیس‌جمهور با بیان اینکه "کار بزرگی در حال انجام است و توافق با 1+5 یکی از بزرگترین توافقات تاریخ سیاسی نه فقط در سطح منطقه بلکه در سطح جهان است"، افزود: البته این توافق دشمنان جدی دارد. صهیونیست‌ها و تندروهای آمریکا به وضوح فریاد می‌زنند و برخی کشورها هم فکر می‌کنند این توافق به ضرر آنهاست که البته اشتباه می‌کنند. توافق با 1+5 به نفع منطقه و ایران و جهان و توسعه، ثبات، امنیت و همه‌چیز است.

*روحانی درباره اینکه چه نمره‌ای برای دولت در این مدت قائل است، گفت: ما به قول‌هایی که در مورد تورم، رونق اقتصادی داده‌ایم عمل کرده‌ایم. درباره بحث مذاکره با 1+5 نیز همین‌طور. اگر موفق نشده‌ایم، ایران مقصر نبوده است. اینکه بخواهم نمره بدهم، کار سختی است اما بیش از آنچه فکر می‌کردیم پیش رفتیم.

*آمریکا هم در این زمینه هنوز اقدامی نکرده است. هرگاه آمریکا علیه داعش اقدامی کرد، می‌شود درباره همکاری با این کشور فکر کرد.

*وی در پاسخ به این پرسش که بیشترین و کمترین موفقیت دولت در کدام بخش‌ها بوده است، گفت: ما در همه زمینه‌ها تلاش خود را انجام داده‌ایم، اما به خاطر مشکلات حاد اقتصادی و سیاست خارجی ما در ابتدا در این حوزه‌ها سرمایه‌گذاری کردیم و ممکن است در این حوزه یک قدم جلوتر باشیم، اما در زمینه فرهنگی هم کار زیادی شده و امروز ما دانشگاهی آرام و بانشاط داریم و در بخش فناوری هم اقدام خوبی انجام شده است. من در بخش فرهنگ و هنر شور و نشاط را می‌بینم.

بخش سیاست تبیان