تبیان، دستیار زندگی

مشکلات یک باجناق ثروتمند...

برای احساس خوشبختی، پرینت حساب بانکی واجب نیست، یاد بگیرید بدون محاسبه دارایی‌های‌تان احساس رضایت را تجربه کنید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سوال از خدا
تفاوتهای اقتصادی لازمه‌ی زندگی دنیوی است. در این میان آنکه در وضعیت خوبی قرار دارد در امتحان سخت‌تری است چرا که در برابر زیردستان نیز مسئولیت‌هایی دارد ( فی اموالهم حق معلوم لسائل والمحروم). و آنکه در وضعیت نابسامانی قرار دارد به شرط صبر مستحق پاداش خواهد بود و نسبت به دیگران مسئولیتی ندارد. اما این بعد اعتقادی مسئله است. در بعد خانوادگی که مورد نظر این مقاله است باید به بررسی راهکارهایی پرداخت که در شرایط سخت اقتصادی خانواده ها را به سمت رفتارهای سالم سوق دهد.

قدم اول برای خوشبختی در هر شرایط اقتصادی، پذیرش و درک شرایط واقعی است. باید یک درک واقع بینانه از شرایط موجود داشته باشیم. اما رسیدن به یک نگاه واقع بینانه و اتخاذ رفتارهای مناسب آن، در شرایطی که اطرافیان در وضعیت اقتصادی بهتری قرار دارند، مشکل تر می شود. مثلا وقتی در بین چند خواهر یکی در شرایط نامساعدتری باشد، پذیرش و درک موقعیت زندگی یک هنر می شود که هر کسی از آن هنر بهرمند نیست. اگر جاری یا باجناق شما در چند پله بالاتر از شما قرار دارد، باید هوشیار باشید که خواسته یا ناخواسته تحت تاثیر آنها دچار سوء رفتارهای اقتصادی نشوید. شما باید در مدیریت و رفتارهای اقتصادی روی وضعیت خودتان تمرکز داشته باشید. و همواره این هنر را داشته باشید که در همین موقعیت اقتصادی چطور خوشبختی و رضایت مندی را درک کنند. کسانی که همواره شرایط موجود را تحمل می کنند تا در شرایط بهتری در آینده زندگی کنند، باید بدانند هیچگاه آینده ی رضایتمندی در کار  نیست. رضایتمندی و خوشبختی در فکر و قلب افراد است و ربطی به وضعیت اقتصادی ندارد.

در هر وضعیتی می توان راضی و خوشبخت بود. و برعکس. بنابراین اگر می خواهید زندگی کنید و خوشبخت باشید همین حالا این کار را بکنید. اگر حالا نمی توانید در آینده هم نخواهید توانست. در یک سفر سیاحتی، می توان با جیب خالی خوش گذراند و در عین حال می توان با خرج کردن هزینه های گزاف هم همواره دلخور و ناراضی بود. در این میان فقط طرز فکر شما و برداشت شما از زندگی تعیین کننده است.

اگر جاری یا باجناق شما در چند پله بالاتر از شما قرار دارد، باید هوشیار باشید که خواسته یا ناخواسته تحت تاثیر آنها دچار سوءرفتارهای اقتصادی نشوید. شما باید در مدیریت و رفتارهای اقتصادی روی وضعیت خودتان تمرکز داشته باشید.

 

شما می توانید با برادر یا باجناق پولدارتان ارتباطی کاملا دوستانه و راحت داشته باشید بدون اینکه مثل هم باشید. شخصیت شما بسته به میزان نقدینگی تان نیست بلکه تحت تاثیر اعتماد به نفس و اعتقادات قلبی شماست. آنها وقتی مهمان شما هستند فقط به روی باز شما و محبتی که نشان می دهید احتیاج دارند نه به سفره ی رنگین و خانه ی مزینتان. اگر غیر از این است و خلقیاتی دارند که دائما شما را از وضعیت موجودتان شرمنده می کنند، در روابطتان تجدید نظر کنید. سعی کنید روابطتان را با کسانی بیشتر گسترش دهید که بندگان شاکر خدا هستند و در هر وضعیتی که هستند نگاهی مثبت و منصفانه به زندگی دارند. و کلامشان همیشه امید بخش و تقویت کننده است. (البته از قضاوت کردن عجولانه و سوء ظن در این خصوص نیز باید به شدت پرهیز کرد.)


در هر حال اگر جزء کسانی هستید که باید در زندگی دست به عصا راه بروید تا کم نیاورید، دو راه در پیش رو دارید. یکی اینکه این شرایط را بپذیرید و سعی کنید با وجود همین شرایط، مدیریتی را لحاظ کنید که آسیب کمتری از این وضع ببینید. تا با وجود همین شرایط به بیشترین سطح رضایت از زندگی برسید و کمتر با تنشهای اقتصادی در تماس باشید. راه دوم در پیش گرفتن یک نوع شلختگی در رفتار اقتصادی است که دائما زندگی را در بالا و پایین های سختی قرار می دهد گاهی یک خانواده ی مرفه و متجمل را به نمایش می گذارد و گاهی یک خانواده  ی در مرز سقوط و نیاز به کمک و... در هر حال همیشه اضطراب و غم و غصه را به همراه خواهد داشت.

امید، همراهی، زندگی،



کسانی که در شرایط اقتصادی پایین دوست دارند مثل طبقه ی مرفه رفتار کنند، دردهای زندگی خود را بیشتر می کنند و تلخی ناکامی های اقتصادی را بیشتر می چشند. البته اولویت های هر خانواده ای در خرج و برج اقتصادی می تواند متفاوت از دیگر خانواده ها باشد.

 مثلا یک خانواده ترجیح می دهد تا حد ممکن تهیه وسایل رفاهی زندگی را در اولویت قرار دهد و خانواده ی دیگری ترجیح می دهد وسائل تزیینی را بیشتر مورد توجه قرار دهد و از رفاه خانواده کم می کند تا خرج تزئینات یا امور فرهنگی کند و از این موضوع بیشتر لذت می برد یا آرامش پیدا می کند. این طور نگاه کردن و مدیریت کردن اشکالی ندارد به شرط آنکه آرامش و رضایت افراد خانواده را در پی داشته باشد. اما در بیشتر این موارد این رفتارها نشان دهنده ی پریشانی و عدم رضایت مندی افراد از وضعیت موجود اقتصادی است. شلختگی های رفتاری در خرج های اقتصادی تداعی کننده ی پریشانی فکر و نارضایتی های عمیق از زندگی است. بیشتر افراد ناموفق در معاملات اقتصادی حتی بعد از رشد های قابل توجه ، از همین خانواده ها هستند. چرا که این افراد رضایتمندی و آرامش را از کودکی درک و تجربه نکرده اند. اغلب این افراد دچار طمع هستند و در هر شرایطی احساس کمبود می کنند و دنبال شرایط بهتری هستند. اما کسانی که در شرایط پایین اقتصادی احساس رضایت مندی از زندگی را تجربه می کنند و با همان شرایط سازگاری و مدیریت خوبی برای زندگی دارند، مستعدند که در آینده شرایط بهتری را تجربه کنند. این افراد حوصله و صبر لازم برای پیشرفت های اقتصادی را خواهند داشت.

خلاصه آنکه خوشبخت خواهیم بود اگر رضایت مندی و شادی را در هر لحظه از زندگی و با هر شرایطی از وضعیت اقتصادی بسازیم و برای آنچه داریم راضی و شاکر باشیم و سعی کنیم با مدیریتی درست و صبر و حوصله و اتخاذ رفتارهایی مطمئن به سوی آینده ای بهتر به آرامی حرکت کنیم. و باور کنیم که همین الان زندگی زیباست.


 

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.