تبیان، دستیار زندگی
مطالعات جدید ارتباط بین باکتری مقیم در معده یعنی هلیکوباکتر پیلوری را با چاقی نشان داده اند. در این مطالعات معلوم شد هرجا که شیوع هلیکوباکتر پیلوری...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : الهه گودرزی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

درمان باکتری معده، چاقتان می کند


مطالعات جدید ارتباط بین باکتری مقیم در معده یعنی هلیکوباکتر پیلوری را با چاقی نشان داده اند. در این مطالعات معلوم شد هرجا که شیوع هلیکوباکتر پیلوری بالاتر است، مردم آن منطقه کمتر دچار چاقی هستند.


هلیکوباکترپیلوری

درست است که پرخوری، نداشتن فعالیت بدنی و سبک زندگی غلط شما را چاق می کند، اما گاهی اوقات پای مشکل مهم تری وسط است، پای یک بیماری.

ابتلا به برخی بیماری ها باعث اضافه وزن و چاقی می شود، مانند کم کاری تیروئید، سندرم تخمدان پلی کیستیک، دیابت نوع دو و بیماری کوشینگ.

گاهی هم درمان برخی بیماری ها باعث چاقی می شود، مثل درمان پرکاری تیروئید، دیابت نوع یک، سرطان ها، مشکلات گوارشی و مخصوصا عفونت هلیکوباکترپیلوری معده.

فکرش را می کردید که باکتری معده تان، شما را لاغر نگه می دارد؟ مخصوصا اینکه این باکتری عامل اصلی زخم های گوارشی هم باشد.

مطالعات جدید ارتباط بین باکتری مقیم در معده یعنی هلیکوباکتر پیلوری را با چاقی نشان داده اند. در این مطالعات معلوم شد هر جا که شیوع هلیکوباکتر پیلوری بالاتر است، مردم آن منطقه کمتر دچار چاقی هستند.

در دستگاه گوارش انسان باکتری های زیادی زندگی می کنند که تاثیرات خوب و بد زیادی بر سلامت انسان دارند. بعضی از این باکتری ها برای هضم و جذب درست مواد غذایی ضروری هستند و برخی دیگر مانند باکتری هلیکوباکتر پیلوری می توانند عامل زخم های گوارشی و ورم معده باشند.

بد نیست بدانید حدود 90 درصد زخم های معده در اثر عفونت با این باکتری ایجاد می شوند. هلیکوباکتر پیلوری همچنین نقش مهمی در سرطان های معده دارد.

به تازگی محققان فهمیده اند که درمان عفونت این باکتری می تواند منجر به اضافه وزن شود.

ارتباط بین هلیکوباکتر پیلوری و کاهش چاقی می تواند دلایل زیادی داشته باشد؛ برای مثال یک فرد مبتلا به عفونت هلیکوباکتر تمایل کمتری به غذا خوردن دارد، چراکه در صورت پر شدن معده، درد آن شدیدتر می شود

عفونت هلیکو باکتر پیلوری وضعیت نادری نیست. می تواند گفت حدود 50 درصد مردم دنیا این باکتری را در دستگاه گوارش خود دارند. در حالی که فقط 20 درصد از افراد مبتلا به این عفونت، علائم و نشانه های آن را احساس می کنند.

عفونت هلیکو باکتر پیلوری، هم در کودکان و هم در بزرگسالان مشاهده می شود.

علایم عفونت با هلیکو باکتر پیلوری عبارتند از:

- درد معده و یا سوزش سر دل

- تهوع

- استفراغ

- نفخ

- کاهش وزن

- اختلال در بلع غذا

- مشاهده خون تیره و یا روشن در استفراغ و مدفوع

هلیکوباکتر پیلوری می تواند از طریق بزاق، استفراغ و یا مدفوع بیمار از فردی به فرد دیگر منتقل شود. این عفونت از طریق آب و غذای آلوده به باکتری نیز قابل سرایت است.

همانطور که گفتیم از هر پنج نفر از افراد مبتلا به این باکتری، فقط یک نفر علائمی نظیر کاهش وزن، نفخ، تهوع، مدفوع قیری رنگ، درد معده و سایر علائم را گزارش می کند.

درمان این باکتری معمولا با مصرف آنتی بیوتیک و نیز داروهای کاهنده اسید معده تحت نظر پزشک انجام می شود.

شواهد علمی جدید اظهار می کنند که درمان بیماران مبتلا به این عفونت باعث افزایش وزن قابل توجهی در این افراد در مقایسه با افرادی که هنوز مبتلا به این عفونت هستند می شود.

با بررسی اطلاعات جمع آوری شده از حدود 49 مطالعه در کشورهای اروپایی می توان گفت ارتباط بسیار محکمی بین درمان هلیکوباکتری پیلوری و چاقی وجود دارد.

شاید یکی از دلایل افزایش شیوع چاقی و اضافه وزن در سال های اخیر در کشورهای غربی هم همین باشد. امروزه درمان های عفونت هلیکوباکتری پیلوری بسیار موثرتر و کارآمد تر شده اند.

ارتباط بین هلیکوباکتر پیلوری و کاهش چاقی می تواند دلایل زیادی داشته باشد؛ برای مثال یک فرد مبتلا به عفونت هلیکوباکتر تمایل کمتری به غذا خوردن دارد، چراکه در صورت پر شدن معده، درد آن شدیدتر می شود.

تغییر مقدار هورمون های تنظیم کننده اشتها یعنی لپتین و گرلین در مبتلایان به این عفونت نیز می تواند یک علت دیگر باشد.

با این حال برای رسیدن به نتیجه قطعی در خصوص دلیل این ارتباط، مطالعات بیشتری مورد نیاز است.

الهه گودرزی

بخش سلامت تبیان


مطالب مرتبط:

هلیكوباكترپیلوری؛ مهم‌ترین عامل زخم معده

پولیپ های معده معمولا علامتی ندارند

زخم اثنی‌عشر بیشتر از زخم معده است

سرطان معده چیست؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.