تبیان، دستیار زندگی
موضع گیری ها و واکنش های کشورها در قبال عراق چگونه است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نیروهای ایران و امریکا در عراق هستند؟


موضع گیری ها و واکنش های کشورها در قبال عراق چگونه است


اوباما: به عراق نیرو اعزام نمی‌کنیم
عراق

باراک اوباما اعلام کرد دولت عراق باید تلاشی جدی برای فائق آمدن بر اختلافات فرقه‌ای انجام دهد در غیر این صورت اقدام نظامی آمریکا نمی‌تواند در فرونشاندن ناآرامی‌ها موفق باشد.

باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا با اشاره به اینکه کشورش نیروی نظامی به عراق اعزام نخواهد کرد گفت: ما نمی‌توانیم این کار را برای آنها انجام دهیم.

اوباما از تیم امنیت ملی خود خواسته است گزینه‌های دیگری را پیشنهاد دهند که او طی روزهای آتی این گزینه‌ها را بازبینی خواهد کرد. رئیس جمهوری آمریکا می‌گوید تهدیدهای تروریستی در عراق نهایتا منافع آمریکا را نیز مورد تهدید قرار خواهد داد.

شبکه سی.ان.ان نیز گزارش داد، اوباما تصریح کرد، در کنار راه‌حل کوتاه‌مدت نظامی، سران عراق نیز باید تمایل خود را برای گرفتن تصمیم های دشوار و آشتی نشان دهند. همسایگان عراق نیز در تأمین یکپارچگی و ثبات در عراق منافعی دارند زیرا کسی مایل نیست ببیند گروهی تروریستی اوضاع را در کشور همسایه در اختیار دارد و این کشور در هرج و مرج فرو رفته است.

رئیس‌جمهوری آمریکا گفت، در نهایت این به عهده مردم عراق است که در این خصوص تصمیم‌گیری کنند. وی ادامه داد: با این حال ما در چند روز آینده اوضاع عراق را از نزدیک دنبال می‌کنیم و اولویت‌مان جلوگیری از تهدید علیه کارکنان و نیروهای ما در آن سوی آب‌هاست.

رئیس جمهوری آمریکا همچنین گفت: با کنگره درباره آنچه که باید در عراق انجام دهیم، رایزنی خواهیم کرد.

اظهارات اوباما در حالی مطرح شده که خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از مقام‌های دولت آمریکا گزارش داده است که رییس‌جمهوری آن کشور در حال بررسی امکان حملات هوایی با هواپیماهای بدون خلبان و هواپیماهای جنگنده است. براساس این گزارش، نظارت بیشتر و جمع‌آوری اطلاعات از جمله از طریق ماهواره و نیز کمک مالی از دیگر اقدامات احتمالی کوتاه‌مدتی است که بررسی می‌شود.

کاخ سفید نیز پیش از این اعلام کرده بود که به دنبال آن است تا به جای توجه به درخواست‌های عراقی‌ها در خصوص حملات هواپیماهای بدون سرنشین، نیروهای عراقی را تقویت کند تا بتواند با شبه نظامیان مقابله کند.

در چند روز گذشته پیکارجویان گروه "دولت اسلامی عراق و شام" چند شهر مهم عراق، از جمله موصل و تکریت را تصرف کرده‌اند. پیشروی سریع این نیروها به نگرانی از احتمال سقوط بغداد، پایتخت، دامن زده است.

مرجع عالیقدر شیعیان عراق، مردم و نیروهای مسلح و امنیتی این كشور را به دفاع از عراق و مقدسات و مقابله شجاعانه با تروریست ها فراخواند

تاکتیک‌های خشنی که نیروهای داعش در عراق و سوریه به کار گرفته‌اند ترس و وحشت زیادی را ایجاد کرده است. سازمان ملل متحد می‌گوید که داعش دست به اعدام نظامیان و غیرنظامیان زده است.

صدها هزار عراقی از مناطق تحت تسلط داعش گریخته و به کردستان عراق پناه برده‌اند.

تکذیب ورود گردان‌های ایرانی به عراق

یک دیپلمات ایرانی در عراق ضمن تکذیب خبر ورود گردان های ایرانی به عراق اظهار داشت: احتمالا با عادی‌تر شدن شرایط، پروازهای زوار از فردا به حالت عادی بازخواهد گشت.

این دیپلمات آگاه درباره اینکه آیا عراق از ایران کمک خواسته و ایران کمک های خود را به عراق منتقل کرده است، گفت: تمام کشورهایی که رابطه دوستانه دارند چه کشورهای غربی و چه روسیه و چین این اقدام داعش را محکوم کردند. آقای روحانی روز گذشته با نخست وزیر عراق تماس تلفنی داشتند و سه روز پیش نیز آقای ظریف با آقای هوشیاری تماس گرفتند و وزیر امور خارجه کشورمان نیز روز گذشته تحرکات دیپلماتیکی در این باره در گفتگو با همتایان خود و سازمان ملل داشتند که نشان می دهد جمهوری اسلامی ایران به شدت با کشور دوست و برادر که دارای رابطه استراتژی هستند، همدردی می کند.

وی تاکید کرد: ما تلاش های سیاسی خود را برای کاهش عملیات تروریستی انجام می دهیم. در سطح داخلی نیز تلاش ها برای جمع کردن اطراف سیاسی توسط خود عراقی ها انجام می شود و هر جا نیاز به کمک سیاسی جمهوری اسلامی باشد، دریغ نمی شود.

عراق

این دیپلمات آگاه بیان کرد: در عراق شرایط بعد از شوک اولیه که از هفته پیش آغاز شد و موصل به اشغال درآمد، وارونه شد. کم کم اقدامات تروریستی متوقف می شود، همکاری های داخلی در حال شکل گیری است و در روزهای آینده حتما خبرهای متفاوتی را خواهید شنید.

وی درباره خبر منتشر شده در رسانه های آمریکایی مبنی بر ورود سه گردان ایرانی به عراق ضمن تکذیب این خبر گفت: ما تنها خبرهایی که رسما از طرف دولت ها و مقامات انتشار یابد را تایید می کنیم، در حال حاضر و در شرایط کنونی شایعات بسیاری در رسانه ها منتشر می شود که قابل استناد نیست. این دیپلمات آگاه در پایان تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران در چارچوب سیاسی و روابط دو جانبه تحرکات خود را انجام داده است و هماهنگی های لازم نیز صورت می گیرد.

تعداد داوطلبان مبارزه با داعش به یک میلیون و 200 هزار نفر رسید

در پی حکم مراجع شیعه عراقی  به نیروهای مردمی و داوطلبین افزوده می شود . در این راستا آیت الله سیستانی هم اعلام جهاد کفایی کرده است. تلویزیون عراق تأکید کرد، مرجع عالیقدر شیعیان عراق، مردم و نیروهای مسلح و امنیتی این كشور را به دفاع از عراق و مقدسات و مقابله شجاعانه با تروریست ها فرا خواند.

مرجع عالیقدر شیعیان عراق، مردم و نیروهای مسلح و امنیتی این كشور را به دفاع از عراق و مقدسات و مقابله شجاعانه با تروریست ها فراخواند.

«شیخ عبد المهدی كربلائی»، نماینده آیت الله سیستانی، مرجع عالیقدر شیعیان عراق در خطبه های نماز جمعه امروز در مرقد مطهر امام حسین در شهر كربلای معلا گفت: هر كه می تواند سلاح به دست گیرد و توان مقابله با تروریست ها را دارد، برای مقابله با آنها داوطلب شود، زیرا دفاع از عراق وظیفه ملی است.

وی با اشاره به اینکه مرجعیت شیعه از تلاش های نیروهای مسلح عراق در مقابله با گروه های تروریستی حمایت می كند، افزود : ایشان این گروه ها را به شجاعت و صبر و پایداری دعوت می كند، زیرا دفاع از عراق، وظیفه ملی است و همه باید برای دفاع از عراق وارد عمل شوند.

ما تلاش های سیاسی خود را برای کاهش عملیات تروریستی انجام می دهیم. در سطح داخلی نیز تلاش ها برای جمع کردن اطراف سیاسی توسط خود عراقی ها انجام می شود و هر جا نیاز به کمک سیاسی جمهوری اسلامی باشد، دریغ نمی شود

مراکز ثبت نام داوطلبان پیوستن به نیروهای مسلح به ویژه ارتش با استقبال گسترده قشرهای مختلف مردم عراق حتی افراد مسن روبرو شده تا جایی که رسانه های عراق تعداد داوطلبان را بیش از یک میلیون و 200 هزار نفر اعلام کرده اند

واکنش ناتو به درگیری هاچیست؟

دبیرکل پیمان آتلانتیک شمالی ناتو گفت: این پیمان نمی تواند در خصوص عراق وارد عمل شود.

آندریاس فوگ راسموسن دبیرکل پیمان آتلانتیک شمالی ناتو گفت: این پیمان نمی تواند در مسائل مربوط به عراق وارد عمل شود، حتی اگر این کشور با خطر بزرگ تروریسم دولت اسلامی در عراق و شام رو به رو باشد نمی توانیم کاری بکنیم.

دفتر مطبوعاتی دبیرکل ناتو در این باره به نقل از راسموسن اعلام کرد: راسموسن برای موضوع عراق هیچ توجیهی برای مشارکت ناتو نمی بیند، چرا که چنین اجازه ای نداریم.

دبیرکل ناتو در این باره توضیح داده است: هنوز هیچ درخواستی در این باره از سوی هیچ طرفی دریافت نکرده ایم، اما با این وجود به دقت در حال بررسی اوضاع جاری در عراق هستیم.

وی در خصوص نشست نمایندگان ناتو که روز چهارشنبه صورت گرفت هم توضیح داد: این نشست به خواست دولت ترکیه که عضو این پیمان است برای بررسی آخرین تحولات امنیتی جاری عراق صورت گرفت و ما نتایج این مذاکرات را به اطلاع کشورهای عضو رساندم.

وی در پایان از تمام طرف های درگیر در عراق خواست سریعاً به نزاع و درگیری بین خود پایان دهند، و ربوده شدگان ترکیه را در اسرع وقت آزاد کنند.

اعلام آمادگی چین برای کمک به عراق

چین نیز  با بیان اینکه تحولات امنیتی عراق را به دقت تحت نظر دارد، از بغداد خواست هر کمکی را که نیاز دارد به پکن ارائه کند.

در گیری ها در عراق همچنین ادامه دارد و کشورهای مختلف موضع گیری های گوناگونی در اینباره می گیرند و اکثر کشورها هر چند در ظاهردر موضع مخالف اقدامات تروریستی انجام گرفته هستند و کمتر کشوری چون بحرین اعلام حمایت آشکار از گروهک دولت اسلامی شام و عراق کرده است اما طبق آنچه از دولتمردان عراقی شنیده می شود در هر حال نیروهای داعش به زودی از این کشور پاکسازی می شوند

فرآوری : رضوانی

بخش سیاست تبیان


منابع : تسنیم/تابناک/الف/ مهر/تسنیم