تبیان، دستیار زندگی
در زمان‌های نه چندان دور وقتی دختر و پسری می‌خواستند باهم آشنا شوند و به نکاح هم درآیند و مثل دو قناری عاشق بروند یک گوشه و زندگی مشترک خود را شروع کنند، ابتدا خانواده‌ها وارد صحنه می‌شدند و مقدمات این آشنایی را فراهم می‌کردند که به آن خواستگاری می‌گفتند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

با اجازه بزرگ‌ترهای سایت، بله !


در زمان‌های نه چندان دور وقتی دختر و پسری می‌خواستند باهم آشنا شوند و به نکاح هم درآیند و مثل دو قناری عاشق بروند یک گوشه و زندگی مشترک خود را شروع کنند، ابتدا خانواده‌ها وارد صحنه می‌شدند و مقدمات این آشنایی را فراهم می‌کردند که به آن خواستگاری می‌گفتند.

با اجازه بزرگ‌ترهای سایت، بله !

حتی آن قدیم‌ترترها می‌گویند وقتی دختر و پسر سر سفره عقد می‌نشستند تازه برای اولین بار همدیگر را می‌دیدند! اما اکنون که عصر، عصر ارتباطات و سرعت و این جور چیزها است، متاسفانه بعضی از جوان‌ها فقط و فقط (!) برای این که زحمت خانواده‌ها را کم کنند مراحل به نظر خود اضافی را حذف می‌کنند، یعنی وقتی خانواده دو طرف در جریان کار قرار می‌گیرند که دیگر همه قرار و مدارها توسط دختر و پسر گذاشته و پذیرفته شده است.

اما از آنجایی که عصر، عصر ارتباطات و سرعت است در شکل پیشرفته‌تر دختر خانم و آقا پسر از طریق فضای مجازی یکدیگر را پیدا و در همان‌جا به شناخت یکدیگر می‌پردازند و باز در همان جا آن «بله» معروف را می‌گویند یا می‌گیرند.

مشخصات فرمالیته

در این سایت‌ها عضویت با پرکردن فرم مشخصات شما و همسر دلخواه‌تان، شروع می‌شود. فرم‌هایی که مشخصاتی از قبیل: نام و نام خانوادگی، سن، شهر محل زندگی، قد، وزن و رشته تحصیلی خودتان و همسر دلخواه‌تان، شماره تلفن همراه، آدرس ایمیل، تیپ، وضعیت مسکن و خودرو و حدود قیمت آن‌ها، حدود درآمد، دین و میزان مقید بودن شما به دستورات دینی و ... را می‌خواهد. هر چند این اطلاعات توسط هر فرد وارد می‌شود اما هیچ تضمینی وجود ندارد که افراد مشخصات خود را واقعی و درست بیان کنند.

با این حال بد نیست بدانید در طول سرکشی دائمی ما به یکی از این سایت‌ها، تعداد کاربران آنلاین به طور متوسط در طول شبانه روز چیزی حدود 3000 نفر بود!

هر چند سایت‌های همسریابی این روزها متداول شده‌اند، اما مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی اعلام کرد تنها 2درصد ازدواج‌ها در ایران، اینترنتی انجام می‌شود که این مسئله نشان می‌دهد هدف این سایت‌های غیر مجاز چیزی جز همسریابی است

چه کارهایی «جیز» است؟

بر اساس قوانین سایت شما نباید پیام دوستی و غیر اخلاقی و حاوی توهین بدهید، باید بچه‌های خوبی باشید، با خلوص نیت و قصد ازدواج داخل شوید و اگر از کسی کار خلافی سر زد به مدیریت گزارش دهید. اما متاسفانه کسی نیست که به عملکرد خود مدیر سایت نظارت کند، چون ناگفته پیداست که تقریبا همه افراد عضو این سایت‌ها با نیت ازدواج نیامده‌اند.

آگهی ازدواج، داریم مردم؟

آگهی تبلیغ ازدواج هم از آن گزینه‌هاست که در نوع خودش خنده‌دار است. اگر عضو ویژه باشید می توانید با پرداخت 30 هزار تومان به مدت 2 ماه، عکس و مشخصات‌تان را بفرستید روی صفحه اصلی تا جلوی چشم همه اعضا باشید تا شاید زودتر بخت‌تان باز شود!

با اجازه بزرگ‌ترهای سایت، بله !

پول بدهید، عضویت ویژه بگیرید!

یک عضو عادی تنها امکان بازدید از پروفایل افراد و ارسال یک پیام را دارد، پیامی به این شرح: با سلام پروفایل شما را دیدم. با توجه به شناخت کلی که از اطلاعات شما به دست آوردم، شما را به معیارهای خودم نزدیک می‌بینم. در صورتی که مایل باشید دوست دارم طی تماس‌های آتی بیشتر با شما آشنا شوم.

اما تماس‌های آتی برای شما هزینه خواهد داشت. شما باید 25 تا 65 هزار تومان پرداخت کنید تا بتوانید عضویت ویژه یک ماهه تا یکساله سایت را خریداری کنید! آگهی بدهید، اگر از پروفایل‌تان دیدن کردند از طریق پیامک مطلع شوید، شماره تماس بدهید، پیام خصوصی بفرستید و...

درآمدهای میلیاردی

هر چند سایت‌های همسریابی این روزها متداول شده‌اند، اما مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی اعلام کرد تنها 2 درصد ازدواج‌ها در ایران، اینترنتی انجام می‌شود که این مسئله نشان می‌دهد هدف این سایت‌های غیر مجاز چیزی جز همسریابی است.

طوری که هر یک از گردانندگان سایت‌های همسریابی، برای گسترش دامنه جذب کاربر، ده‌ها سایت را به طور همزمان راه‌اندازی و مدیریت می‌کنند.

در بخشی از گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس که 8 آبان 92 منتشر شده، چنین آمده است: «این شیوه همسریابی آسیب‌هایی از قبیل عدم آموزش، نظارت ضعیف، ناپایداری ارتباط در محیط مجازی و خلاء مشورت لازم و تهدیداتی را از طرف اینترنت برای ازدواج به وجود آورده است.»

این گزارش نشان می‌دهد عمده سایت‌های همسریابی فقط مکان‌هایی برای دوست‌یابی و در برخی موارد متاسفانه روابط نامشروع هستند. ضمن اینکه فقط از خرید و فروش اطلاعات افراد به یکدیگر گاه درآمدهای میلیاردی دارند: «در برخی موارد بررسی شده که به حکم قضایی پرینت حساب‌ها مورد ارزیابی قرار گرفت، رقم‌های خیلی سنگین و با تراکنش مالی زیاد و حتی میلیاردی جا به جا می‌شد. مثلا تراکنش مالی در یکی از این سایت‌ها روزانه حدود 12 میلیون تومان بود.»

جالب‌تر این که صفحات اولیه این سایت‌ها با تصاویر و گاه عبارات و احادیث مذهبی طراحی شده تا از این طریق اعتباری برای خود کسب کرده و اعتماد کاربران را جلب کنند.

بخش کلوپ ازدواج تبیان


برگرفته از خراسان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.