تبیان، دستیار زندگی
به نام خدا من ابوالفضل عابدینی به همراه دیگر اعضای گروه، مهیار گنجی از مدرسه غیر دولتی نور علوی با کمک معلم راهنما خانم ریحانه صانعی در جشنواره تبیان شرکت کردیم. موضوع پروژه ما طراحی سیستم آبرسانی به مناطق بحران زده است......
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مصاحبه با دانش آموزان مدرسه غیر دولتی نور علوی

در نهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

مصاحبه با دانش آموزان مدرسه غیر دولتی نور علوی، آبرسانی

طراحی سیستم آبرسانی به مناطق بحران زده

تبیان: سلام و وقت به خیر، لطفاً خودتان را معرفی کنید و بفرمایید از کدام مدرسه شرکت کردید؟

به نام خدا من ابوالفضل عابدینی به همراه دیگر اعضای گروه، مهیار گنجی از مدرسه غیر دولتی نور علوی با کمک معلم راهنما خانم ریحانه صانعی در جشنواره تبیان شرکت کردیم. موضوع پروژه ما طراحی سیستم آبرسانی به مناطق بحران زده است.

تبیان: کار پژوهشی شما در چه زمینه ای است؟

همان طور که می دانید ایران کشوری است زلزله خیز که بعد از بروز بلایای طبیعی مانند سیل و زلزله بزرگ ترین بحران برای افراد باقی مانده، دسترسی به آب سالم و قابل شرب است. رساندن آب سالم به مناطق بحران زده کار ساده ای نیست به دلیل آنکه این مناطق هم به لحاظ امنیتی و هم به لحاظ بهداشتی و شیوع بیماری های واگیر دار، جزء مناطق خاص در نظر گرفته می شوند. با وجود این مسائل ما تصمیم گرفتیم پروژه ای را انتخاب کنیم که با طراحی سیستم آبرسانی به این مناطق، کمک شایانی جهت خدمات رسانی به مناطق بحران زده داشته باشیم. همچنین طراحی و ساخت این دستگاه می تواند علاوه بر کمک رسانی و آبرسانی به مناطق بحران زده، به روستاها و مناطق دوردست که دسترسی به آب سالم ندارند، کمک رسانی کند.

تبیان: چگونه سیستم آبرسانی را طراحی کردید؟

ما ابتدا ماکت این سیستم را با استفاده از فوم و سنگ ریزه طراحی کردیم. ابتدا مخزن های آبی را طراحی کردیم که آب سالم را داخل خود نگه می دارد. سپس برای مناطق زلزله زده موشک یا هواپیما طراحی کردیم که این مخازن آب را به مناطق زلزله زده برساند. نحوه انتقال مخزن آب به این مناطق توسط چتر صورت می گیرد. به این صورت که به محض رسیدن هواپیمای حامل مخزن آب به محل زلزله زده، مخزن آب توسط چتر به پایین منتقل می شود و در دسترس افراد در مناطق بحران زده قرار می گیرد.

ما برای مناطق سیل زده که امکان پرواز هواپیما به دلیل شرایط بد جوی، وجود ندارد، قایق طراحی کردیم. این قایق ها حامل مخازن آب سالم است.

تبیان: آیا طرح شما به مرحله ساخت رسید؟

مرحله ساخت ماکت و تست این طرح به پایان رسیده و در مرحله بعد ساخت این طرح به صورت کامل انجام می شود و به صورت عملی تست خواهد شد.

تبیان: چگونه با تبیان آشنا شدید؟

بعد از طی مراحل انتخاب موضوع و انجام پژوهش از طریق مربی پژوهشمان با سایت تبیان آشنا شدیم و در جشنواره تبیان ثبت نام کردیم. مرحله به مرحله پیش رفتیم تا کار نهایی را در جشنواره ارائه دادیم.

تبیان: خیلی ممنون که وقت خود را در اختیار ما گذاشتید، موفق باشید.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه: الهام گارسچی

تنظیم: نسرین صادقی