تبیان، دستیار زندگی
دومین پیروزی ایران مقابل برزیل در لیگ جهانی باعث شد تا ایران بتواند در جدول رده بندی از برزیل عبور کند و در رتبه دوم قرار بگیرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ایران از برزیل رد شد


در حالیکه نگاه میلیاردها نفر به برزیل و مسابقات جام جهانی است، میلیون ها برزیلی چشم به ایران دوخته اند. چشم به لیگ جهانی و والیبال.

والیبال

شاید والیبال برای آنها مثل فوتبال در اولویت نباشد اما کم اهمیت تر از آن هم نیست.چهارمین بازی ایران در لیگ جهانی.سه شکست مقابل ایتالیا و برزیل و تنها یک پیروزی ارزشمند مقابل پرافتخارترین تیم جهان.اما همین یک پیروزی کافی بود تا ایرانی ها با روحیه ای بالا به مصاف برزیل در بازی برگشت بروند. در اولین بازی برگشت نیز بار دیگر برزیل را از پیش رو برداشتند تا در جدول رده بندی هم بالاتر از برزیل قرار بگیرند.جدول رده بندی را در انتهای مطلب ببینید.

ست اول:

تیم ملی والیبال ایران با ترکیب موسوی،معروف،میرزاجان پور،قائمی،محمودی و ارمین تشکری به زمین رفت.برزیلی ها اولین امتیاز را گرفتندبا اینکه ایرانی ها جبران کردند اما شاگردان رزنده خیلی راحت اختلاف خود را به 4 رساندند و 6-2 جلو افتادند.ایرانی ها امیتاز 2و 3 را هم گرفتند ومیرزاجان پور با اسپکش ایران را به 4 رساند.اختلاف دو امتیاز دوام نیاورد و برزیلی ها تایم اوت اول را با خواباندن اسپک گرفتند. وقتی که اختلاف 3 امتیاز ماند.8-5 .دریافت ضعیف ایران کار برزیلی ها را راحت کرد و آنها را 11 - 8 جلو انداخت اما به تور خوردن سرویس برزیلی ها امتیاز 9 را برای ایران ثبت کرد.جو کاملا به نفع ایران بود اما بچه ها پر اشتباه بودند.انگار که نمی توانستند تمرکز لازم را بگیرند.بازی 16 بر 12 به نفع برزیلی ها شد.آنها اشتباهات بازی رفت را تکرار نمی کردند اما کاملا مشخص بود که شکننده هستند.هر بار که شاگردان کواچ ارداه می کردند می توانستند توپ را در خاک حریف بخوابانند.بازی 20 بر 17 همچنان به نفع طلایی پوشان بود.اختلاف سه امتیازی کم نمی شد.کواچ تعویض های زیادی را انجام داد تا شاید بتواند شاگردانش را با پیروزی در ست اول خارج کند.برزیل امتیاز 21 را هم گرفت و پس از آن این محمد موسوی بود که امتیاز 18 را برای ایران به ارمغان آورد.البته باید گفت که سید مثل بازی های قبل نبود و در دفاع روی تیر مثل همیشه عمل نمی کرد.23 بر 18 به نفع برزیلی ها.کواچ تایم اوت گرفت تا آخرین نکات را به شاگردانش گوشزد کند.با شروع دوباره بازی یک اشتباه دیگر امتیاز 24 را به شاگردان رزنده داد.آنها فقط یک امتیاز دیگر می خواستند تا ست اول را با پیروزی پشت سر بگذارند.امتیازی که با یک دفاع روی تور خوب گرفتند تا ایران یک بر صفر عقب بیفتد.

ست دوم:

شروع ست دوم.اولین امتیاز نصیب ایران شد اما برزیلی ها درخواست ویدئو چک کردند.امتیاز کاملا درست بود.بازی از همان شروع ست دوم تیم رقابت تنگاتنگی با هم داشتند.یک امتیاز را ایران می گرفت و یک امتیاز را برزیل.هرچند که امتیاز اول را ما گرفته بودیم اما این برزیلی ها بودند که در امتیاز شماری جلو افتادند.امتیازها که به 6 رسید دفاع خوب روی تور بچه ها امتیاز 7 را نصیب ایران کرد.یک بار دیگر همه چیز به نفع ایران شده بود.تماشاگران سنگ تمام گذاشته بودند و یک لحظه هم آرام و قرار نداشتند.آنها دوست نداشتند در خانه شکست تیم ملی کشورشان را ببینند.امتیاز 9 هم با یک دفاع خوب روی تور دیگر به ایران رسید.برزیلی ها باورشان نمی شد که داور این امتیاز را به ایران داده باشد.اما او تصمیم درستی گرفته بود.

بچه ها تفاوت زیادی با ست اول داشتند.دیگر بی گدار به آب نمی زدند و تمام هدفشان رسیدن به یک چیز بود.شکست دادن دوباره برزیل.سرویس که به فرهاد قائمی رسید او ده سه امتیاز برای ایران به دست آورد.بازی به امتیاز 13 رسیده بود که داورها حتی با چک کردن دوباره فیلم بازی امتیاز 14 را به ایران ندادند.اتفاقی که خشم هزاران ایرانی را به همراه داشت.امتیازهای 15 و 16 باز هم به ایران رسید.هواداران یک لحظه هم آرام و قرار نداشتند.آنها آزادی را روی سرشان گذاشته بودند.اختلاف سه امتیاز بود و این یک حاشیه امنیت برای ایران به حساب می آمد اما سرویس خوب برزیلی ها اختلاف به به دو امتیاز رساند.کواچ درخواست تایم اوت کرد تا جو بازی را بخواباند.پس از بازگشت به بازی امتیاز 19 به ایران رسید.رقابت همین طور تنگاتنگ بود و فاصله سه امتیازی حفظ شده بود.برزیلی ها با هوشیاری بالا و در امتیاز 20 این اختلاف را به عدد دو رساندند.بازی به امتیاز 23 رسیده بود که کواچ تایم اوت گرفت.پس از بازگشت به بازی این برزیلی ها بودند که اختلاف را به یک امتیاز رساندند اما بلافاصله بچه های ایران یک امتیاز گرفتند و شدند 24.فقط یک امتیاز دیگر کافی بود تا ایران برنده ست دوم باشد.برزیلی ها باید سرویس را می زدند که رزنده تایم اوت گرفت.اوی سعی کرد تا با گرفتن وقت شرایط را تغییر دهد.اتفاقی که افتاد و امتیازها مساوی شد.پس از آن محمد موسوی ایران را پیش انداخت.بازی 25 بر 24 بود و خود موسوی زننده سرویس.ضربه ای که با بی دقتی به بیرون رفت تا دوباره امتیاز ها برابر شود.این روند تا امتیاز 27 ادامه داشت و ایرانی ها با یک دفاع خوب روی تور و ضربه ای تمام کننده ست دوم را نصیب خودشان کردند.

در دیگر دیدار این گروه تیم لهستان موفق شد با نتیجه سه بر دو ایتالیا را در خانه اش مغلوب کند تا ایتالیا اولین شکست خود را پذیرفته باشد.

ست سوم:

برزیل شکست می خورد.این را ایران یک بار دیگر ثابت کرد.این بار امتیاز اول را برزیلی ها گرفتند.روحیه بچه ها کاملا بالا بود.آنها فقط نیاز به دقت زیاد داشتند تا بتوانند ست سوم را به نفع خودشان تمام کنند.در کمتر از چند لحظه برزیلی ها با استفاده کرده از اشتباه ایرانی ها اختلاف امتیاز را به سه امتیاز رساندند.دقیقا مثل ست اول.اشتباهات پش سر هم تکرار می شد و این فاصله سه امتیازی ادامه داشت.برزیل 8 بود و ایران 3.رزنده سرمربی برزیل تایم اوت اول را گرفت.او دوست نداشت این فاصله امتیاز و حاشیه امنیتی که به وجود آمده کم شود.برزیل یک امتیاز دیگر هم گرفت و اختلاف به عدد 4 رسید.در این لحظه بود که مصدومیت علیزاده،دریافت کننده خوب ایران نگرانی های زیادی را به همراه آورد.اما وقتی او به جای موسوی وارد زمین شد خیال میلیون ها ایرانی راحت شد.بازی همچنان ادامه داشت که حرکت خوب موسوی اختلاف امتیاز را بع هدد دو رساند.باز هم می شد فاصله را کم کرد اما...16 بر 13 به نفع برزیل.رزنده باز هم تایم اوت گرفت.اگر بازی با همین اختلاف امتیاز ادامه داشته باشد قطعا ایران بازنده خواهد بود.کواچ هم از این فرصت به دست آمده استفاده کرد و آنچه که باید می گفت را به شاگردانش گوشزد کرد.با بازگشت به بازی دفاع خوب و روی تور برزیلی ها امتیاز 17 را برای آنها به همراه داشت.برزیلی ها خیلی زود به امتیاز 20 رسیدند و همچنان همان اختلاف سه امتیازی وجود داشت.طلایی پوشان با تجربه تر از این بودند که به راحتی این حاشیه امنیت را از دست بدهند.آنها به امتیاز 22 که رسیدند کواچ درخواست تایم اوت کرد.شاید این ترفند او می توانست در این شرایط اوضاع را به نفع ایران تغییر بدهد.اتفاقی که نیفتاد و برزیلی ها موفق شدند ست چهارم را با نتیجه 25 بر 20 به نفع خودشان به پایان برسانند.

ست چهارم:

درست چهارم ایرانی ها خیلی زود یک امتیاز جلو افتادند. برزیلی ها که تنها یک ست تا پیروزی فاصله دارند اما بلافاصله جبران کردند.بازی میلمتری دو تیم تا امتیاز 3-3 پیش رفت اما وقتی شهرام محمودی اسپکش را خواباند و اسپک برزیلی ها به اوت رفت ایران 5-3 پیش افتاد. برزیلی ها اما ضربه جبرانی را هم به اوت زدند تا اختلاف امتیاز دو تیم به 3 برسد و اینجا بود که رزنده ه ای عصبانی از شاگردانش چاره ای جز تایم اوت نداشت.اسپک میرزاجان پور ایران را 7 تایی کرد و بعد هم موسوی با خواباندن اسپکش نتیجه را 8-4 کرد تا تایم اوت اول به نام ایران شود.در فاصله ای که مربیان نکات لازم را یاد آوری می کردند،فریاد ایران،ایران تماشاگران لحظه ای قطع نمی شد.بالاخره برزیل یک امتیاز گرفت اما شهرام محمودی جبران کرد.وقتی اختلاف ایران با برزیل به 6 رسید رزنده دست به دو تعویض زد.او می خواست هر چه در چنته دارد را رو کند.بازیکنان ایران از این رو به آن رو شده بودند.اختلاف امتیاز به هفت رسید.یک جورهایی می شد گفت که این ست را باید به نام ایران نوشت.با این حال در ورزش هیچ اتفاقی قابل پیش بینی نیست.شاگردان کواچ یک اشتباه کردند و اختلاف امتیازها دوباره به عدد شش رسید.اشتباه پشت اشتباه.طوری که در چشم به هم زدنی اختلاف امتیاز ها به عدد 3 رسید.کواچ یک تایم اوت گرفت تا شاید بتواند حمله برزیلی ها را خنثی کند.پس از تایم اوت امتیاز 18 نصیب ایران شد.دوباره ورق برگشت.19-14 به نفع ایران.این بار رزنده تایم اوت گرفت. ایرانی‌ها كه روحیه بسیار بالایی پیدا كرده بودند در نهایت این ست را با نتیجه 25 - 17 بردند تا نشان دهند اگر برزیل دو ست گرفته، از روی غفلت بازیكنان ایران بوده.

ست پنجم:

آخرین ست، ست رویایی ایران بود. شاگردان كواچ كه برد را در دستان خود می‌دیدند، با شدت تشویق‌های تماشاگران روحیه بالاتری پیدا كردند و در ست سوم دوباره فاصله زیادی با برزیل گرفتند. كار به جایی رسید كه حتی ایران توانست 9-3 هم از حریف خود جلو بیفتد. در این لحظات بود كه تشویق‌های تماشاگران به اوج رسیده بود و البته شاگردان كواچ هم كمی بازی را شل گرفتند. اما زمانی كه برزیل چند امتیاز گرفت، دوباره ایرانی‌ها فهمیدند كه مسابقه هنوز تمام نشده و دوباره بازی را سفت گرفتند. به نظر می‌رسید بازیكنان برزیل هم مسابقه را از دست رفته در نظر گرفته بودند چراكه نمی‌توانستند كار خاصی انجام دهند. ایران به امتیاز 12 رسید و برزیل 7 شد. ایرانی‌ها تنها 3 امتیاز تا پیروزی در این ست فاصله داشتند.

سرویس دست برزیلی‌ها بود اما در برگشت، یك آبشار زیبا از شهرام محمودی ایران را به امتیاز 13 رساند. اما برزیل پس از آن خیلی راحت امتیاز هشتم را گرفت. سرویس بازیكن برزیلی این بار با دریافت بازیكنان ایران مواجه شد اما شهرام محمودی ضربه اش را به بیرون زد تا برزیل 9 شود. كواچ یك استراحت گرفت و پس از آن بازیكنان برزیل زننده سرویس بودند اما ضربه آن‌ها به بیرون رفت. پس از آن ایران آخرین امتیاز را هم گرفت تا 3-2 حریف قدرتمند خود را شكست دهد و دو امتیاز مسابقه را بگیرد.

در دیگر دیدار این گروه تیم لهستان موفق شد با نتیجه سه بر  دو ایتالیا را در خانه اش مغلوب کند تا ایتالیا اولین شکست خود را پذیرفته باشد.

جدول رده بندی

بخش ورزشی تبیان


منبع: