تبیان، دستیار زندگی
«علم، بیست و هفت حرف است. تمامِ آنچه پیغمبران آورده اند، دو حرف است و مردم تاکنون بیش از آن دو حرف را ندانسته اند. پس زمانی که قائم علیه‏السلام قیام می کند، بیست و پنج حرف دیگر را بیرون می آورد و آن را در میان مردم منتشر می سازد و آن دو حرف را هم به آنها
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جهان پس از ظهور موعود آخرالزمان

ظهور

امیرالمۆمنین علیه‏السلام در روز غدیر خطبه‏ای خواندند و ضمن آن فرمودند: «دنیا پس از سرکشی به سوی ما (خاندان وحی) باز می‏گردد، هم‎چون شتر سرکش به سوی فرزندش.» (1)


حضرت امام محمد باقر علیه السّلام در تأویل آیه‏ (لِیُظْهِرَهُ عَلَى الدِّینِ كُلِّهِ وَ لَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ‏)(2) یعنى خداوند او (امام زمان) را بر همه ادیان غالب مى‏گرداند، هر چند مشركین نخواهند؛ فرمودند: «هیچ كس نمى‏ماند جز این كه اقرار به خاتمیت محمد صلّى اللَّه علیه و آله مى‏كند.»(3)

همراهی طبیعت

امام حسن علیه‏السلام: «زمین روئیدنى خود را ظاهر و آسمان‏ بركاتش را نازل ساخته و تمام گنج‏هاى خود را براى او آشكار مى‏سازد.»(4)

امیرالمۆمنین علیه‏السلام: «اگر قائم‏ ما قیام كند، آسمان باران‏ خود را فرو می‏ریزد و زمین نباتات خود را بیرون می‏دهد، و كینه‏ها از دل بندگان خدا زایل مى‏شود، و درندگان و حیوانات‏ با هم ساخته، از یكدیگر رم نمى‏كنند.»(5)

رفاه اجتماعی

سید بن طاووس در کتاب خود می‏گوید که در صحف ادریس نبی یافتم:

«برکات از آسمان و زمین فرو می‏ریزد که زمین با گیاهان و سبزه‏ی خود نزهت می‏گیرد و میوه‏های خود و بوهای خوش را بیرون می‏دهد ... رأفت و ترّحم را در دل آن‏ها جای می‏دهم، به طوری که مواسات و برادری میان آن‏ها برقرار گردد، و آنچه دارند به طور مساوی میان خود قسمت کنند. فقرا بی‏نیاز می‏شوند و کسی بر دیگری برتری ندارد. بزرگ بر کوچک ترّحم می‏کند و کوچک بزرگ را احترام می‏کند؛ همه به دین حقّ متدیّن می‏شوند و طبق دستورات آن رفتار می‏کنند ...»(6)

رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم: «خدا گنج های زمین و معادن آن را برای ایشان (امام زمان علیه‏السلام) آشکار می‏کند.»(7)

امام صادق علیه‏السلام: «چون قائم علیه‏السلام ما قیام کند مردم از نور خورشید بی‏نیاز گردند ... زمین گنج های خود را آشکار می‏کند، به طوری که مردم آنها را روی سطح زمین می‏بینند؛ مردی از شما فرد مستمندی را می‏جوید که به او انفاق کند ولی کسی را پیدا نمی‏کند که آن مال را از او بگیرد زیرا مردم به آنچه از فضل خدا ارزانی می‏کند، بی‏نیاز شده‏اند.»(8)

«علم، بیست و هفت حرف است. تمامِ آنچه پیغمبران آورده اند، دو حرف است و مردم تاکنون بیش از آن دو حرف را ندانسته اند. پس زمانی که قائم علیه‏السلام قیام می کند، بیست و پنج حرف دیگر را بیرون می آورد و آن را در میان مردم منتشر می سازد و آن دو حرف را هم به آنها ضمیمه می نماید، تا آن که بیست و هفت حرف (علم) را منتشر می کند»

برقراری عدالت

امام باقر علیه‏السلام:

«آن حضرت، بین اهل تورات با تورات؛ بین اهل انجیل با انجیل؛ بین اهل زبور با زبور و بین اهل قرآن با قرآن قضاوت می‏نماید.»(9)

امام صادق علیه‏السلام:

«به خدا سوگند، عدالت او در خانه هایشان وارد می‏شود، هم‏چنان که گرما و سرما داخل می‏گردد.»(10)

زوال امراض بدنی

امام صادق علیه‏السلام:

«هرگاه قائم قیام کند،خداوند عزّوجلّ از هر مۆمنی بیماری را برطرف می‏کند، و دوباره نیروی او را به او باز می‏گرداند.»(11)

تکامل عقول و گسترش علم

امام صادق علیه‏السلام:

«علم، بیست و هفت حرف است. تمامِ آنچه پیغمبران آورده اند، دو حرف است و مردم تاکنون بیش از آن دو حرف را ندانسته اند. پس زمانی که قائم علیه‏السلام قیام می کند، بیست و پنج حرف دیگر را بیرون می آورد و آن را در میان مردم منتشر می سازد و آن دو حرف را هم به آنها ضمیمه می نماید، تا آن که بیست و هفت حرف (علم) را منتشر می کند.»(12)

حضرت باقر علیه‏السلام:

«هرگاه قائم قیام نمود، دست خود را روی سر مردم می گذارد، و بدان وسیله عقل های آنان جمع می شود، و اخلاقشان کامل می‏گردد.»(13)

پی نوشت:

1) نهج البلاغه/ حکمت 209

2) توبه/ 33

3) مهدى موعود ( ترجمه جلد 51 بحار الأنوار)/ ص1122

4) طبرسى، احمد بن على، الإحتجاج / ترجمه جعفرى، چاپ: اول، 1381 ش.

5) مهدی موعود (ترجمه جلد 51 بحار الأنوار)/ ص 1110

6) بحار الانوار/ ج 52/ ص 384

7) تفسیر نورالثقلین/ ج 3/ ص 294 ( ذیل آیه 83 تا 89 سوره ی کهف )

8) بحار الانوار/ ج 52/ ص 337

9) غیبت نعمانی/ ترجمه ی غفاری/ ص 335

10) همان/ ص 297

11) بحارالانوار/ ج 52/ ص 364

12) همان/ ص 336

13) همان/ ج 67/ ص 350/ ح 54

محمد هادی زاده

بخش مهدویت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.