تبیان، دستیار زندگی
یما 27 مهر ماه ـ در چهاردمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن كریم از «حسین صبحدل» موذن نام آشنا و پیشكسوت برنامه‌های معارفی رادیو ایران با حضور مهندس عزت‌الله ضرغامی، حداد عادل رییس مجلس شورای اسلامی و خجسته معاون صدا تقدیر ش...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تقدیر از حسین صبحدل با حضور رییس مجلس و رییس صداوسیما

27 مهر ماه ـ در چهاردمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن كریم از «حسین صبحدل» موذن نام آشنا و پیشكسوت برنامه‌های معارفی رادیو ایران با حضور مهندس عزت‌الله ضرغامی، حداد عادل رییس مجلس شورای اسلامی و خجسته معاون صدا تقدیر شد.

به گزارش ایسنا ، تعدادی از هنرمندان و همكاران وی در رادیو در گفت وگوهایی درباره‌ی حسین صبحدل سخن گفته‌اند.

محمد اصفهانی: استاد صبحدل جرقه‌ی پیشرفتم در تلاوت قرآن و برنامه‌های مذهبی بود.

محمد اصفهانی ـ خواننده ـ می‌گوید: از سال 1351 كه به دبستان علوی می‌رفتم ایشان را می‌شناسم كه داور مسابقات قرانی بودند و مرا را خیلی تشویق كردند. این تشویق‌ها جرقه‌ی پیشرفت من در تلاوت قرآن و برنامه‌های مذهبی بود. بعدها در رادیو هم در برنامه‌های ماه رمضان با ایشان همكاری می‌كردم و حتی ادیت و كار با دستگاه ریل را از ایشان یاد گرفتم. انسان قابل تقدیری است كه متاسفانه دچار فراموشی شده و سازمان صدا و سیما هم ایشان را فراموش كرده است.

به گزارش ایسنا، اصفهانی ادامه می‌دهد: استاد صبحدل خیلی مراعات بیت‌المال را می‌كرد و در انجام كار بسیار وسواس و دقت‌ داشت. برایش مهم نبود كه پشتیبانی می‌شود یا خیر، ارائه طرح به بهترین شكل برایش اهمیت داشت.

او خاطرنشان می‌كند: اذان ایشان نیز در سبكی بین ایرانی و عربی گفته شده كه به جهت ارتفاع بالای صدا و نوع آهنگسازی و نگرش وی از بهترین اذان‌ها است.

حمیدرضا خزایی: ویژگی بارز استاد صبحدل پس از حضور در رادیو نظم دادن به برنامه‌های مذهبی و تهیه برنامه‌های مناسبتی بود .

به گزارش ایسنا، حمیدرضا خزایی ـ قائم اجرایی معاون صدا ـ می گوید: برجسته‌ترین ویژگی استاد صبحدل پس از حضور در رادیو، نظم دادن به برنامه‌های مذهبی، تهیه برنامه‌های مناسبتی، ساخت برنامه‌ی سحر و افطار ماه مبارك رمضان، تربیت و هدایت خوانندگان اشعار و نغمات دینی و قاریان قرآن كه ظهور اساتید بزرگ این رشته‌ها از دستاوردهای آن دوران است.

او می‌گوید: مردان بزرگ پیش از آن كه به حیاتی جسمانی خود توجه داشته باشند با روح و قلب بزرگ و ایمان عمیق خود زندگی می‌كنند.حاج حسین صبحدل نمونه‌ی برجسته‌یی از انسان موحد، جستجوگر، منتظر، پویا و سرشار از ارادت و تقرب به انسان كامل است. او یك انسان پرنشاط، امیدوار، صبور، تلاش‌گر، مخلص، ایثارگر، بی‌ادعا، متواضع و متخلق به صفات و خصلت‌های برجسته‌ی اسلامی است كه همواره آرمان‌گرایی را با واقع‌بینی و انصاف همراه كرده و هیچ گاه از حق دادن، به دیگران انتقال دانسته‌های خود، به سایرین و كمك به پیشرفت و موفقیت دیگران دریغ نداشته است.

خزایی ادامه می دهد: همه‌ی كسانی كه با او سابقه‌ی همكاری و همراهی در عرصه‌های دفاع از آرمان‌های اسلام و انقلاب اسلامی را دارند شهادت می‌دهند كه حسین صبحدل همواره یك پیر غلام واقعی مكتب اباعبدالله (ع) یك انسان پایبند به چارچوب‌های عملی آرمانگرایی دینی و یك دوست خوب برای همكاران رادیویی خود در عرصه‌های مختلف بوده است. مجموعه‌ی این خصوصیات از حاج حسین صبحدل انسان برجسته‌ای می‌سازد كه نمی‌توان بر جزئی از كمالات وی بدون توجه به سایر جنبه‌های شخصیت والایش انگشت تاكید گذاشت

محسن حسن زاده: شهید مطهری فرموده بود وقتی جنازه‌ی مرا از زمین بر می‌دارید اذان صبحدل را پخش كنید.

به گزارش ایسنا، محسن حسن‌زاده از صبحدل به عنوان اذان گلدسته‌ای یاد كرده و می‌گوید:اذان آقای صبحدل اذان مبارزان انقلابی بود. وقتی پخش می‌شد هر رهگذری می‌فهمید كه این نمازگزاران انقلابی هستند و علاوه و حال و هوای ایرانی هم داشت و ملودی آن را خودشان ابداع كردند.شهید مطهری فرموده بود وقتی جنازه‌ی مرا از زمین بر می‌دارید اذان صبحدل را پخش كنید.

فعالیت ایشان در دوران جنگ در رادیو در زمینه‌های آموزش‌های قرآنی بود و همه و همه خاطره است هرچه خوبان همه دارند ایشان یك جا دارد تقوا،صداقت ، راستی، مردمی را با عملش به خیر دعوت می‌كرد.

محمد گلریز ـ خواننده ـ او مرد عارفی است كه به خاطر خدا كار می‌كند

محمد گلریز نیز با این شعر كه :

دنیا مثال بحر عمیقی است پر نهنگ /آسوده عارفان كه گرفتند ساحلی، ادامه می‌دهد:

او مرد عارفی است كه به خاطر خدا كار می‌كند هر كس اذان ایشان را بشنود معنویت و تدین او را در میابد در سالهای جنگ در تولید برنامه‌ها خیلی مرا راهنمایی می‌كرد. به خصوص به ساخت آثار عرفانی روزهایی بود كه ایشان حتی آفتاب را نمی‌دید چون یكسره از صبح زود در استودیو بود و تا كارش تمام نمی‌شد بیرون نمی‌آمد.