تبیان، دستیار زندگی
اگر در ماشین لباسشویی تمام اتوماتیک، لباس نجس به کیفیت زیر شسته شود: ابتدا لباس با پودر شسته شده و پس از آبگیری، آب قطع شود و با چرخیدن لباس در ماشین، لباس ها آبمال شده و آب تخلیه شود و مجدداً آبگیری کرده و آب قطع گردد و با خشک کن، کار شستشو پایان پذیرد؛
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حکم شستشو با ماشین لباسشویی اتوماتیک

لباسشویی

سوال: اگر در ماشین لباسشویی تمام اتوماتیک، لباس نجس به کیفیت زیر شسته شود:

ابتدا لباس با پودر شسته شده و پس از آبگیری، آب قطع شود و با چرخیدن لباس در ماشین، لباس ها آبمال شده و آب تخلیه شود و مجدداً آبگیری کرده و آب قطع گردد و با خشک کن، کار شستشو پایان پذیرد؛ الف) حکم این نوع آبکشی چیست؟  ب) کف های اطراف شیشه ماشین و واشر چه حکمی دارد؟

امام خمینی(ره):

الف) اگر بعد از زوال عین نجاست یک مرتبه با آب لوله یا دو مرتبه با آب قلیل شسته شود و غساله منفصل شود، پاک می شود.

(استفتائات، دفتر انتشارات اسلامی، 1380، ج 1 ص 119 و 120، با استفاده از س 327 و 328)

آیة الله بهجت(ره):

در شستن متنجس با آبکشی این ماشین لباسشویی ها باید احتیاط شود و اول در خارج، آن شسته شود و بعد در آن ماشین بیندازد مگر اینکه موقع آب کشیدن متصل به کر باشد.

(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء قم)

آیة الله تبریزی(ره):

چنانچه در ماشین مزبور در حالیکه قبلاً پاک بوده لباس نجسی که عین نجاست در آن نیست و برای پاک شدن یک بار آب کشیدن لازم دارد، بشویند لباس مزبور پاک می شود و در غیر این صورت بنابر احتیاط لباس نجسی را که در ماشین مزبور شسته اند یکبار هم در بیرون آب بکشند. و الله العالم

(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء قم)

آیة الله خامنه ای(دام ظله):

اگر موضع نجس پس از ازاله نجاست دو مرتبه با آب قلیل شسته شود پاک می شود.

ب) اگر بعد از زوال عین نجاست، آب متصل به لوله در داخل ماشین لباسشویی به لباس ها و همه قسمت های داخل ماشین برسد و از آن جدا و خارج شود، محکوم به طهارت است.

البته مدتی بعد با توجه به سوال 292 اجویة الاستفتائات قسمت ب مجدداً از دفتر ایشان استفتاء شد که در پاسخ چنین فرمودند: پاسخ همان است که در اجویه آمده و تشخیص موضوع با خود مکلف است ضمن آنکه در این امور باید از دقت هایی که منجرّ به وسواس می شود اجتناب نمود.

(اجویة الاستفتائات، بین المللی الهدی، 1384، ص 60 س 292)

(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء قم)

آیة الله خویی (ره):

اگر آبی که بار دوم در لباسشویی برقی ریخته می شود به تمام جاهایی که آب اولی رسیده برسد لباس پاک می شود.

(استفتائات، موسسه احیاء آثار الامام الخوئی، 1381 ص 27، س 73)

آیة الله سیستانی (دام ظله):

ج الف- لباس ها پاک است.

ج ب- اگر آب به آنها نرسیده نجس است .

(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء قم)

آیة الله صافی گلپایگانی (دام ظله):

اگر بدانید قسمت هائی از شیشه یا پلاستیک اطراف درب بوسیله آب قلیل پاک نمی شود و ترشحات آن به لباس های داخل ماشین می رسد موجب تنجس لباس ها می گردد و باید آنها را در خارج ماشین تطهیر نمایید.

(جامع الاحکام، موسسه حضرت معصومه، 1382، ج 1 ص 31 و 30، س 80)

آیة الله فاضل لنکرانی(ره):

اگر حداقل سه بار آبگیری کند و تخلیه نماید لباس و خود ماشین پاک می شود.

(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء قم)

آیة الله گلپایگانی (ره):

اگر لباس نجس را در ماشین بگذارند و آب پاک هر چند قلیل باشد مقداری بر آن بریزند که تمام لباس ها را فرا بگیرد و غساله آب ها را خارج کنند و اگر به بول نجس شده، پس از خالی کردن غساله اول، این عمل بار دیگر تکرار شود، پاک می شود به شرط این که نجس دیگر به آن نرسد یا با نقاط دیگر ماشین اگر نجس شده باشد تماس پیدا نکند. چون شبهه در موضوع است میزان علم خود شخص است.

(مجمع المسائل، دارالقرآن الکریم، 1369، ج 1 ص 30 ، س 12)

آیة الله مکارم شیرازی (دام ظله):

لباس ها پاک است.

(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء قم)

آیة الله نوری همدانی (دام ظله):

اگر بعد از بر طرف شدن عین نجاست به آب لوله وصل باشد، پاک است.

(هزار و یک مساله فقهی موسسه مهدی موعود، 1383 دوم ، ج 2، ص 14، س 35)

آیة الله وحید خراسانی (دام ظله):

احتیاط واجب دارند اگر لباس نجس را در آن انداختند آب بکشند و مقلّدین در این مساله می توانند به شخص دیگری مراجعه کنند.

(استفتاء شفاهی از دفتر معظم له )

سوال: در مورد این مسئله حضرت امام (ره) (قول بچه ممیز تا زمان بلوغ در مورد نجس و پاکی نباید اعتناء شود) وظیفه سنگین می شود مثلاً تا 15 سالگی والدین باید بچه های خود را بعد از قضاء حاجت تطهیر نمایند یا ... لذا تکلیف چیست؟

آیة الله خامنه ای (دام ظله):

اگر صبی مراهق (نزدیک به بلوغ) باشد قول او قابل اعتبار است.

(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء قم)

آیة الله فاضل لنکرانی(ره):

بسمه تعالی و له الحمد. خودشان محکوم به طهارت هستند و اگر وسیله ای را تطهیر کردند نمی توان به گفته آنان اعتماد نمود مگر اینکه اطمینان پیدا کنند که آن را تطهیر کرده اند.

(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء قم)

بخش احکام اسلامی تبیان


مطالب مرتبط:

وضو با ناخن مصنوعی

چند مسئله در باب غسل و وضو

حکم کاشت ناخن

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.