وب سایت موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان
وب سایت موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان
سه شنبه 3 اسفند 1395 - 24 جمادي الاول 1438 - 21 فوريه 2017
داعش پس از سوریه حالا به عراق رفته است ایا این ناآرامی ها و جریان جدید از نشانه های ظهور می باشد؟
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حمله داعش نشانه ظهور است؟


داعش پس از سوریه حالا به عراق رفته است ایا این ناآرامی ها و جریان جدید از نشانه های ظهور می باشد؟
داعش

وقتی به نیمه شعبان نزدیک میشویم اجتماع ما رنگ و بوی دیگری میگیرد، جنب و جوشی ایجاد میشود و گویا جامعه با نگاهی تازه به یاد امام زمان علیه السلام می‌افتد. اما اگر کمی در فرهنگ دینی تشیع دقت کنیم گویا مقوله انتظار و فرج بحثی است که باید در تار و پود جامعه شیعی تنیده باشد، و افراد روزانه و یا هفتگی متذکر به مباحث مهدویت و وجود مقدس امام زمان علیه السلام باشند. ولی آنچه دیده میشود تذکری سالیانه در پیش اقراد است آن هم به خاطر چند چراغانی و پخش شربت و شیریتی در سطح شهر . اما آیا واقعا باید این گونه باشد؟

نکته جالب در اینجاست که قدیمیها بیشتر متذکر این موضوع بودند اما جامع امروز ما با وجود رسانه ها کمتر متذکر این داستان هستند، در حالیکه اگر در برخی روایات جستجو کنیم و به سراغ علایم ظهور برویم این واقعیت کاملا عجیب به نظر می آید. زیرا گویا جامعه امروز ما بسیار نزدیکتر به ظهور است تا جامعه دیروز، و فضای اجتماعی، فرهنگی که روایات از علایم ظهور ارایه میدهند بسیار شبیه به دوران ماست.

ما را چه شده که با این همه قراین کمتر به یاد امام زمان خویش هستیم. چطور است که گذشتگان ما که این تحولات عجیب اجتماعی را ندیده بودند بیشتر متذکر امام زمان خویش بودند و بیشتر ظهور را نزدیک می‌دانستند، اما ما امروزه با دیدن اینهمه تحولات اجتماعی عجیبی که مشابه آن در روایات آماده است، ظهور را نزدیک نمی‌دانیم و تنها با دیدن چند چراغانی و شربت و شیرینی به یاد حضرتش می‌افتیم!

کافی است به برخی اخبار داخلی و خارجی دقت کنیم. این روزها بسیار صحبت از اتفاقاتی است که در عراق و سوریه در حال افتادن است. جنایاتی که توسط گروه های افراطی چون داعش در سوریه و امروزه در شهرها و استانهای شمالی عراق مانند موصل و الانبار در حال اتفاق است. گاهی این اخبار را تنها میشنویم و گاهی هم میشنویم و تحلیل میکنیم. اما فارغ از اینکه نتیجه این تحلیلها نشان از دخالت امریکایییها باشد یا نباشد، واقعیتی دیگر را متذکر میشود. اتفاقاتی در حال افتادن هستند، که در روایات ما به  آنها اشاره هایی مشابه شده، که اگر این چنین شد منتظر ظهور باشید.

امام صادق ع فرمودند: پیش از ظهور قائم علیه السلام پنج نشانه حتمى است: خروج یمانى و سُفیانى، صیحه آسمانى، قتل نفس زكیّه، و فرو رفتن در بیابان. و یا در جایی دیگر داریم که وقتى سفیانى با پیروزیهاى متعدد در دمشق مستقر شد سپاهى را بسوى عراق گسیل مى دارد آنها وارد سرزمین بابل مى‌شوند[1] و... و  یا امیرمومنان در خطبه ای که برای اهل بصره خواندند، درباره وقایع ظهور می فرمایند: ... و یجری علی الموصل قتال شدید یحل بها ثم ینزل الی السفیانی.. و اما موصل فتهلک أهلها من الجوع و الغلاء (و در موصل جنگ شدیدی صورت میگیرد .... اما موصل که اهل آن از گرسنگی و گرانی هلاک میشوند ...)[2]

فارغ از اینکه آیا داعش همان لشکر سفیانی هست یا خیر و آیا جنگهای اخیر این گروه در موصل همان پیش بینی امیرالمومنان علیه السلام است -که البته نباید به صورت قطعی چنین حرفی را زد- اما آیا ما با شنیدن چنین اخباری متذکر وجود امام زمان علیه السلام و احتمال نزدیکی ظهور شده‌ایم؟

و یا در جای دیگری امام صادق علیه السلام در روایتی به 119 نشانه و علامت از علایم ظهور اشاره مى‌كنند که در اینجا به برخی از نشانه های فرهنگی و اجتماعی آن اشاره مى نماییم:

و دیدى كه نوجوانان پسر همان كنند كه زنان مى كنند 

 ودیدى كه مردان به مردان و زنان به زنان اكتفا كنند 

و دیدى كه بچه ها به بزرگان احترام نمى گذارند 

و دیدى كه عقوق پدر و مادر رواج دارد و فرزندان هیچ احترامى براى آنها قائل نیستند بلكه نزد فرزند از همه بدترند 

و دیدى كه پسر به پدرش نسبت دروغ بدهد و پدر و مادرش را نفرین كند و از مرگشان شاد گردد

و دیدى كه مردم مانند حیوانات در انظار یكدیگر عمل جنسى بجا آورند و كسى از ترس مردم از آن جلوگیرى نمى كند 

و دیدى كه شنیدن سخن حق بر مردم سنگین است ولى شنیدن باطل برایشان آسان است  ....

اما آیا این نشانه های اجتماعی ما را به یاد حضرت انداخت و ما را متذکر به نزدیکی ظهور کرد؟

چقدر در اجتماع چهرهای  پسران جوانی را دیدیم که با آرایش و تغییر چهره مردانه خود، خویش را به زنان مشابه کردند؟ چقدر دیدیم که آوازه همجنسگرایان در دنیا بلند شده و برای خود به دنبال حقوق و اظهار وجود و تشکبلات و انجمنها هستند و در جامعه خودمان نیز میبینیم که صدای این افراد اندک اندک، بلند و بلندتر می‌شود؟

چفدر دیدیم و شنیدیم که فرزندان در برابر والدین خود ایستاده و به آنها بی احترامی میکنند؟ چقدر کارشناس در رسانه ها دیدیم که درباره مشکلات والدین و فرزندان صحبت می‌کنند و متذکر میشوند که قبلا این مشکلات خانوادگی و بی‌حرمتی‌ها نبوده است؟

مگر در همین چند روز اخیر در خبرها نخوانیدیم و نشنیدیم که خواننده‌ای ایرانی در کنسرت خود در جلوی تماشاگران عریان شده و بدین کار خود افتخار میکند و بی‌بی‌سی و دیگر رسانه‌ها نیز میزگرد قرار می‌دهند که آیا کار این شخص خوب بوده یا بد؟ و ندیدیم در صفحات اجتماعی و فضای مجازی چقدر از او حمایت می‌کنند؟ ندیدیم مردمی را که در جریان این عمل بسیار ناپسند قرار می‌گیرند و آنچنان به راحتی با این عمل برخورد میکنند که گویا هیج اتفاقی نیفتاده است؟

ما امروزه به کمک رسانه‌ها و وسایل ارتباط جمعی هر روزه بیشتر و بیشتر در جریان این تحولات سیاسی،  اجتماعی، فرهنگی قرار می‌گیریم. اما چندبار متذکر میشویم که اینها یعنی ظهور نزدیک است؟ قطعا وقت ظهور آن حضرت براى هیچ كس جز خداوند متعال معلوم نیست و كسانى كه وقت ظهور را تعیین مى‌كنند، دروغگو شمرده شده اند. به عبارتی در فرهنگ شیعی کسانی که وقت خاصی را برای ظهور آن حضرت مشخص می‌کنند، «وقاتون» خوانده شده‌اند و مکرراً دستور به تکذیب آنان داده‌اند؛ اما میتوانیم بگوییم که بدون آنکه بتوان زمانی را برای ظهور آن حضرت مشخص کرد، تنها می‌توان گفت که بر اساس قرائن خصوصا قرائن اجتماعی‌ای که، البته نمیتوان به طور کامل بر روایات تطبیق داد اما مشابهت بسیاری دارد، زمان ظهور آن حضرت نزدیک است.

اما ما را چه شده است که با این همه قراین کمتر به یاد امام زمان خویش هستیم. چطور است که گذشتگان ما که این تحولات عجیب اجتماعی را ندیده بودند بیشتر متذکر امام زمان خویش بودند و بیشتر ظهور را نزدیک می‌دانستند، اما ما امروزه با دیدن اینهمه تحولات اجتماعی عجیبی که مشابهه آن در روایات آماده است، ظهور را نزدیک نمی‌دانیم و تنها با دیدن چند چراغانی و شربت و شیرینی به یاد حضرتش می‌افتیم! نکند مصداق قسمت اول این عبارت شده‌ایم که إِنَّهُمْ یَرَوْنَهُ بَعِیدا وَ نَرَاهُ قَرِیبا (آنها ظهور را دور می بینند و ما نزدیک). در حالیکه ما باید آنانی باشیم که ظهور را نزدیک ببینیم. نکند آن ایمانی که در گذشتگان ما بود دیگر از وجود ما رخت بر بسته و رفته است؟

پی نوشت:

[1] بحارالانوار، ج 52، ص 186.

[2]  الزام الناصب ج2 ص149

 

احسان اله اشتهاردیان

هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس

بخش اجتماعی تبیان

تلفن : 81200000
پست الکترونیک : public@tebyan.com
آدرس : بلوارکشاورز ، خیابان نادری ، نبش حجت دوست ، پلاک 12

ارتباط با ما

روابط عمومی

درباره ما

نقشه سایت

تعدادبازدیدکنندگان
افراد آنلاین