تبیان، دستیار زندگی
گویا دانشگاه ها در حال از رونق افتادن هستند و دیگر ؟آن تب و تاب کنکور وجود ندارد اما جوانان به سراغ چه جایگزینی خواهند رفت؟
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : سپیده آماده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کاهش تعداد متقاضیان کنکور امسال:

حنای دانشگاه دیگر رنگ چندانی ندارد


گویا دانشگاه ها در حال از رونق افتادن هستند  و دیگر  آن تب و تاب کنکور وجود ندارد اما جوانان به سراغ چه جایگزینی خواهند رفت؟

دانشگاه

در روزهای اخیر آماری از سوی مشاور عالی رئیس سازمان سنجش آموزش کشور اعلام شد که خبر از کاهش تعداد متقاضیان کنکور و در عین حال افزایش تمایل به حضور در رشته های ازمون تجربی داشت.

بر اساس این آمار ، تعداد ثبت نام کنندگان در آزمون سراسری سال 93 نسبت به سال 92 تعداد 52 هزار و 249 نفر کمتر شده است. این تعداد نسبت به سال 91 تعداد 34 هزار و 952 نفر، نسبت به سال 90 تعداد 101 هزار و 658 نفر و نسبت به سال 89 تعداد 255 هزر و 491 نفر کمتر است.

از کنکور دیروز تا کنکور امروز

در روزگاری نه چندان دور و در سالهای پایانی دهه هفتاد و سالهای ابتدایی دهه هشتاد، زمانی که سیل موالید سالهای پایانی دهه پنجاه و دهه شصت به سال پایانی تحصیل مدرسه رسیدند، دانشگاه ها با دو میلیون متقاضی روبرو شد، حجم متقاضیانی که باعث شد کنکور لقب هفت خوان را به خود بگیرد. رقم دو میلیونی متقاضیان کنکور در آن سالها در حالی رخ داد که هنوز خبری از افزایش ظرفیت هایی در قالب هایی چون دانشگاهی های پیام نور و غیر انتفاعی و غیر دولتی نبود و در واقع این حجم از کنکوری برای شکستن سد کنکور و ورود به دانشگاه ، کار دشواری را در پیش داشتند. دشواری های قبولی در کنکور در آن سالها باعث شد که کلاس تست و کنکور برای دانش آموزانی که رویای ورود به دانشگاه را در سر داشتند، از نان شب هم واجب تر شود و این عده برای رسیدن به مدینه فاضله دانشگاه، تمام نیرو و انرژی خود را به کار گیرند.

تراژدی بیکاری گسترده فارغ التحصیلان دانشگاهی در سالهای دهه هشتاد و در ادامه آن در دهه نود نشان داد که گرایش افراطی به تحصیلات آکادمیک نمی تواند عاملی برای ارتقای کیفی زندگی دانش آموزان باشد و این روزهای دیگر خیلی ها به این نتیجه رسیده اند که دانشگاه رفتن دلیلی بر یافتن شغلی مناسب و اینده ای موفق نیست

رویایی که سراب بود

از آن عده ای که سالهای متعددی از عمر و جوانی شان را پشت سد کنکور گذاشتند و در نهایت نتوانستند وارد دانشگاه شوند و پس از ان با احساس سرخوردگی دست به گریبان شدند که بگذریم، اکثریت قریب به اتفاق کسانی که از پس کنکور بر آمدند و راهی دانشگاه شدند، بعد از سالها تلاش و دریافت مدرک کارشناسی، با رویایی اینکه بتواند در شغلی که با جایگاه و مرتبه علمی آنها مربوط است از دانشگاه بیرون آمدند، هنوز چند ماهی از اتمام دانشگاه نگذشته به این نتیجه رسیدند که این همه سال را چگونه با افکاری که هیچ ربطی به واقعیات اجتماعی نداشته، گذراندند. آنها پس از سالها تحصیل دیدند که نه تنها شغلی برای رشته تحصیلی آنها یافت نمی شود، بلکه حتی مشاغل سطح پایین تر که نیازی هم به تحصیلات آکادمیک ندارند، هم خبری نیست. پس از این ماجراها ، برخی با این تصور که با ادامه تحصیل در مقاطع تحصیلات تکمیلی می توانند، خود را از این وضعیت نجات دهند، بار دیگر به دالان های دانشگاه بازگشتند، غافل از اینکه پس از دریافت مدرک کارشناسی ارشد و دکترا هم احتمال یافتن شغلی هم شان با مدرشکان، زیاد نیست.

در جستجوی زمان از دست رفته
دانشگاه

ماجرای صرف وقت و هزینه و سالهای جوانی در مراکز آکادمیکی که در نهایت هیچ حاصلی جز بیکاری مضاعف در پسش نداشت، باعث شد که نسل خواهر و بردارهای کوچکتر متولدین دهه شصت زمانی که آخر و عاقبت سایر اعضای خانواده شان را پس از فراغت از تحصیل دیدند، تصمیمی گرفتند که تجربه ناموفق آنها را تکرار ننکنند و راه مسیر تازه ای و کلاهبردی تری برای اینده شان در نظر بیگیرند. این در حالی بود که همان پدر و مادرهایی که فرزندان دهه شصتی خود را مجبور به ادامه تحصیل در دانشگاه می کردند، پس از ناکامی آنها، دیگر این تاکیدات را برای فرزندان کوچکتر نداشتند و نمی خواستند این تجربه ناموفق، سالهای جوانی سایر فرزندانشان را هم تباه کند.

سهم بالای داوطلبان علوم تجربی

حسین توکلی مشاور عالی رئیس سازمان سنجش آموزش کشور ضمن اعلام آمارهای متقاضیان کنکور اعلام کرد که : با توجه به آمار مرحله اول و دوم ثبت نام در نهایت یک میلیون و 31 هزار و 322 نفر متقاضی ثبت نام و شرکت در آزمون سراسری سال 93 شده اند که از این تعداد 608 هزار و 852 نفر زن و 422 هزار و 470 مرد هستند. به عبارت دیگر 59.04 درصد زن و 40.96 درصد مرد هستند. قسمتی دیگری از اظهارات توکلی به نکته جالب توجه دیگری از سیر تحول کنکور داشت در خصوص تغییر تعداد حضور متقضاین در رشته های مختلف به نسبت سالهای گذشته بود بر این اساس ، آمار ثبت نام کنندگان در کنکور سراسری نشان می دهد که به تفکیک گروه های آزمایشی شامل 222 هزار و 507 نفر در گروه علوم ریاضی و فنی، 522 هزار و 833 نفر در گروه علوم تجربی، 263 هزار و 72 نفر در گروه علوم انسانی، 13 هزار و 727 نفر در گروه هنر و 9 هزار و 183 نفر در گروه زبان های خارجی هستند که در این میان داوطلبان در علوم تجربی همچون سال های قبل سهم بالاتری دارند.

اکثریت قریب به اتفاق کسانی که از پس کنکور بر آمدند و راهی دانشگاه شدند، بعد از سالها تلاش و دریافت مدرک کارشناسی، با رویایی اینکه بتواند در شغلی که با جایگاه و مرتبه علمی آنها مربوط است از دانشگاه بیرون آمدند، هنوز چند ماهی از اتمام دانشگاه نگذشته به این نتیجه رسیدند که این همه سال را چگونه با افکاری که هیچ ربطی به واقعیات اجتماعی نداشته، گذراندند

اگر نگاهی به آمارهای متقاضیان کنکور در سالهای دهه هشتاد بیندازیم، می بینیم که همواره متقاضیان رشته ریاضی و فنی با تفاوت بسیار مشهودی بالاتر از متقاضیان رشته تجربی قرار داشتند. اما چه اتفاقی افتاد که در سالهای اخیر تعداد متقضایان رشته های ریاضی و فنی، سیر نزولی در پیش گرفت و در برابر آن متقاضیان رشته تجربی افزایش پیدا کردند؟ ماجرای متقاضیان کنکور در رشته های ریاضی و فنی در سالهای دهه هشتاد باعث شد که ما در این دهه ما با حجم بالایی از فارغ التحصیلان مهندسی و علوم فنی روبرو شویم، فارغ التحصیلانی که پس از اتمام تحصیل، نمی توانستند شغلی مربوط به رشته تصحیلی خود بیایند. این اتفاق در ادامه باعث کاهش گرایش به رشته ریاضی در میان دانش آموزان شد و شاگرد اول های مدرسه ترجیح دادند، رشته تجربی را برای ادامه تحصیل خود انتخاب کنند.

بدون دانشگاه رفتن هم می توان خوشبخت و موفق بود

تراژدی بیکاری گسترده فارغ التحصیلان دانشگاهی در سالهای دهه هشتاد و در ادامه آن در دهه نود نشان داد که گرایش افراطی به تحصیلات آکادمیک نمی تواند عاملی برای ارتقای کیفی زندگی دانش آموزان باشد و این روزهای دیگر خیلی ها به این نتیجه رسیده اند که دانشگاه رفتن دلیلی بر یافتن شغلی مناسب و اینده ای موفق نیست. در این میان مسئولان و مدیران رسانه ها با اشاعه این موضوع که بدون دانشگاه رفتن هم می تواند موفق و خوشبخت زندگی کرد، می توانند در کاهش این گرایش افراطی به دانشگاه و باز ماندن از سایر زوایای مهم زندگی نقش آفرینی کنند.

کیانا نیکفام

بخش اجتماعی تبیان


مطالب مرتبط:

جای خالی مهارت‌آموزی در دانشگاه

وعده های عمل نشده به نخبگان

 مدرک دارم پس هستم!