تبیان، دستیار زندگی
رابطه زناشویی می تواند دستمایه شادی و در غیر این صورت منبع بزرگ رنج و تألم باشد. عشق با دنیایی از امید شروع می شود ،امید به اینکه روزی احساسات را درک کنند و ما را بپذیرند ،امید به این که به تعلق خاطر برسیم ،حمایت شویم و امنیت خاطر داشته باشیم و...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رابطه موثر: مهارت‌های زناشویی

مهارت های زناشویی

رابطه زناشویی می تواند دستمایه شادی و در غیر این صورت منبع بزرگ رنج و تألم باشد. عشق با دنیایی از امید شروع می شود ،امید به اینکه روزی احساسات را درک کنند و ما را بپذیرند ،امید به این که به تعلق خاطر برسیم ،حمایت شویم و امنیت خاطر داشته باشیم ، امید به شور و اشتیاقی عمیق ،رویای پیوندی پر دوام.

اما گاه این امید در برخورد با واقعیت های عشق رنگ می بازد ، نیازها برآورده نمی شوند ، خشم فاصله می اندازد ، داوریها مسئله می سازند ، احساس تنهایی حاکم می گردد.

بعضی ها معتقدند موفقیت ازدواج بستگی به قدرت رویا دارد ، بستگی به این دارد که تا چه اندازه به عشق متعهد هستید . جمعی دیگر موفقیت روابط صمیمانه را به بخت و اقبال نسبت می دهند ، این که بتوانید شخص مناسب خود را پیدا کنید ، کسی که با او همخوانی داشته باشید . جمعی دیگر هم به شور و اشتیاق و به وجود علایق و یا ارزشهای مشترک اشاره می کنند.

کسانی که در روابط صمیمانه خود موفق می شوند از مهارت های ویژه ای برخوردارند . روابط پایا و پردوام را زوجهایی تحقق می بخشند که با مهارتهای میان شخصی مانند گوش دادن ، ارتباط روشن ، مذاکره ، برخورد موثر با خشم و ... آشنایی دارند.

می توان با خواندن و تمرین کردن مهارت جدید را آموخت . تغییر دادن بخت و اقبال یا احساس شور و اشتیاق و یا ارزش ها به این سادگی میسر نیست.این کتاب به شما کمک می کند تا به مهارت های لازم برای زنده نگاه داشتن عشق دست یابید .

مخاطب اصلی این کتاب ، زوج ها هستند ، چه آنهایی که ازدواج کرده اند و چه آنهایی که مرحله نامزدی را می گذارنند. این کتاب مناسب کسانی است که مراحل آغازین زندگی زناشویی را پشت سر می گذارند و یا زوج هایی که سالها پیش ازدواج کرده اند و حالا به این نتیجه رسیده اند که می خواهند روابط زناشویی خود را بهتر کنند .

بسیاری از فصول این کتاب به گونه ای نگارش شده اند که برای استفاده شخصی و انفرادی موثر هستند . به گونه ای قدم به قدم به شما می آموزند که چگونه قدم به قدم در انگاره های تبادلی خود تغییراتی به وجود آورید . وقتی شما تغییر می کنید خود به خود همسرتان نیز در کار خود تغییراتی به وجود می آورد و واکنش مثبت نشان می دهد.وقتی اقدام جدیدی صورت می دهید ، به ناچار واکنش متقابلی به وجود می آورید . حتی کمترین تلاشها و اقدامات می تواند تاثیر بزرگی ایجاد کند.

گاه همسرتان در برابر رفتار جدید شما مقاومت می کند . برای اغلب مردم ، تغییر و حتی تغییر مثبت هول انگیز است اما اگر مداومت کافی داشته باشید ، اگر پایبند رفتار جدیدتان باقی بمانید به احتمال زیاد همسرتان نیز تغییر مثبت می کند.

در حالی که کار انفرادی می تواند موثر واقع شود ، کار به اتفاق همیشه زودتر نتیجه می دهد .

کتاب "رابطه موثر: مهارت‌های زناشویی "دارای 4بخش ، 13 فصل صفحه می باشد. عناوین فصول ذکر شده عبارتند از :مهارت های اولیه ،مهارت های پیشرفته،خشم و تضاد ،درک مشکل و تغییر دادن آن .

هر فصل این کتاب حاوی تمامی مطالبی است که برای فرا گرفتن یک مهارت مناسباتی به آن احتیاج دارید . می توان مهارت های مورد نیازتان را انتخاب کنید و آنها را بیاموزید و معنای این حرف این است که می توانید فورا شروع کنید و دست به کار شوید . از همان شروع کیفیت رابطه شما و همسرتان تغییر می کند.

بسیاری از فصول این کتاب به گونه ای نگارش شده اند که برای استفاده شخصی و انفرادی موثر هستند . به گونه ای قدم به قدم به شما می آموزند که چگونه قدم به قدم در انگاره های تبادلی خود تغییراتی به وجود آورید . وقتی شما تغییر می کنید خود به خود همسرتان نیز در کار خود تغییراتی به وجود می آورد و واکنش مثبت نشان می دهد.حتی کمترین تلاشها و اقدامات می تواند تاثیر بزرگی ایجاد کند.

در بخش اول کتاب به مهارت های اولیه درباره گوش دادن ، ابراز احساسات و طرح خواسته ها و نیز تقویت های متقابل پرداخته شده است . این بخش شالوده حمایت متقابل از یکدیگر و آمادگی برای در نظر گرفتن نظرات و خواسته های یکدیگر را بر زمین می گذارد . به کمک مطالب فصول مهارت های پیشرفته می توان بک انتخاب کننده باشید . اگر از مورد حمله قرار گرفتن ارتباطات داوری کنند رنج می برید ، در این صورت فصل مربوط به ارتباط را بخوانید . اگر می بینید درباره احساسات شریک زندگیتان و انگیزه های او فرضیه سازی می کنید و یا با اشتباهات و تقصیرهای همسرتان برخورد مبالغه آمیز دارید ، فصل مربوط به خطاهای شناختی می تواند بسیار موثر واقع شود .

فصول مربوط به مذاکره و حل مسئله آموزش قدم به قدم برای برخورد با تعارض به دست می دهد.بخشی که به بحث درباره خشم و تضاد اختصاص یافته به ارزیابی و تغییر ناسازگاری ها کمک می کند و از کنار آمدن و برخورد با خشم خود و خشم همسر و ترک کردن صحنه به عنوان مهارت های اساسی برای خاموش کردن شعله های نزاع ، صحبت می کند .

بخش پایانی درباره فهمیدن و تغییر دادن اشکالات بینش وسیع تری در مورد مکانیسم های صمیمیت فراهم می آورد. توضیح می دهد که چگونه احساسات و واکنشهای ناشی از روابط شما و پدر و مادرتان می تواند به زندگی زناشویی شما منتقل گردد.در این بخش روش هایی برای شناسایی این حادثه پیشنهاد شده است و همچنین درباره انتظارات ، قاعده ها و پذیرش به شما کمک می کند تا قاعده ها و انتظارات ذهن ناهشیارتان را که روی واکنشهای شما به همسرتان تاثیر می گذارد شناسایی نمایید .وقتی همسرتان مطابق میل و خواسته و قاعده های شما ظاهر نمی شود خشمگین می شوید و این در حالی است که ممکن است بعضی از توقعات شما با توقعات همسرتان در تعارض باشد و برآورده ساختن برخی دیگر غیر ممکن باشد . در این فصل به تفصیل درباره رسیدن به پذیرش بیشتر بحث شده است .

کتاب حاضر به نویسندگی دکتر ماتیو مک کی ، دارای 209 صفحه می باشد و توسط انتشارات شباهنگ منتشر شده است .

تنظیم و فرآوری : مریم تجریشی

 مرکز مشاوره         


مشخصات کتاب

نویسنده:ماتیو مک کی،پاتریک فانینگ،کیم پالگ

مترجم:مهدی قراچه داغی

ناشر:شباهنگ