تبیان، دستیار زندگی
اعضای گروه تروریستی داعش روز سه‌شنبه با ورود به استان «نینوا» عراق، ابتدا شهر «موصل» و سپس چندین شهر دیگر در مناطق مجاور را به کنترل خود درآوردند. ارتش عراق برای مقابله با تروریست‌ها وارد عمل شده و در حال حاضر درگیری‌های گسترده‌ای در این مناطق در جریان اس
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

واکنش ها به درگیری های عراق


اعضای گروه تروریستی داعش روز سه‌شنبه با ورود به استان «نینوا» عراق، ابتدا شهر «موصل» و سپس چندین شهر دیگر در مناطق مجاور را به کنترل خود درآوردند. ارتش عراق برای مقابله با تروریست‌ها وارد عمل شده و در حال حاضر درگیری‌های گسترده‌ای در این مناطق در جریان است.  در ادامه واکنش ها را پیرامون این حادثه تا کنون مرور می کنیم


اعلام حمایت آیت‌الله سیستانی از نیروهای مسلح عراق

مرجع عالیقدر شیعیان در پی حملات داعش در موصل و مناطق شمالی عراق ضمن اعلام حمایت خود از نیروهای مسلح این کشور، این نیروها را به پایداری و صبوری دعوت کرد.

درگیری عراق، داعش

به نقل از سایت شبکه سومریه نیوز، دفتر آیت‌الله عظمی سیدعلی سیستانی،‌ مرجع عالی قدر شیعیان در بیانیه‌ای از گروه‌های سیاسی و دولت عراق خواست به منظور رویارویی با تروریست‌ها هماهنگ و متحد عمل کنند.

در این بیانیه آمده است: آیت‌الله سیستانی با نگرانی بسیار اوضاع امنیتی اخیر در استان نینوا و مناطق همجوار آن را دنبال می‌کند.

در بیانیه منتشر شده بر لزوم وحدت میان گروه‌های سیاسی و دولت عراق به منظور مقابله با تروریست‌ها و تامین امنیت شهروندان تاکید شده است.

دفتر آیت‌الله سیستانی حمایت این مرجع شیعیان را از نیروهای مسلح در برابر متجاوزین اعلام کرده است.

افراد مسلح وابسته به داعش از شب دوشنبه ساختمان استانداری، فرودگاه بین‌المللی و نظامی موصل، دو شبکه تلویزیونی سمای موصل و الغد نینوا را علاوه بر مراکز امنیتی و سازمان‌های اصلی به تصرف خود درآورند.

تروریست‌ها هم‌چنین هزاران زندانی را از زندان‌های مختلف این استان فراری دادند.

واکنش تهران به حمله تروریست‌ها به موصل

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران حمله وحشیانه تروریست‌ها به شهر موصل مرکز استان نینوای عراق را به شدت محکوم کرد و گسترش حملات تروریستی به عراق را نمونه‌ای بارز از خطر فرامرزی تروریسم دانست.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران حمله وحشیانه تروریست‌ها به شهر موصل مرکز استان نینوای عراق را به شدت محکوم کرد و گسترش حملات تروریستی به عراق را نمونه‌ای بارز از خطر فرامرزی تروریسم دانست.

مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان حمله وحشیانه تروریست‌ها به شهر موصل مرکز استان نینوای عراق را به شدت محکوم کرد.

در بیانیه منتشر شده بر لزوم وحدت میان گروه‌های سیاسی و دولت عراق به منظور مقابله با تروریست‌ها و تامین امنیت شهروندان تاکید شده است

وی ضمن ابراز نگرانی از روند حملات زنجیره‌ای تروریست‌ها به مناطق مختلف شهری و روستایی عراق، ابراز امیدواری کرد اقدام مشترک ارتش، نیروهای امنیتی و مردم این کشور در مقابله با تروریست‌ها، امنیت و آرامش را به مناطق مورد هجوم باز گرداند.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان گسترش حملات تروریستی به عراق را نمونه‌ای بارز از خطر فرامرزی تروریسم دانست و افزود: تهدید جهان شمول تروریسم ایجاب می‌کند که دولت‌ها و مجامع بین‌المللی، در شرایط خطیر کنونی در کنار دولت و ملت عراق قرار گیرند.

افخم با اعلام حمایت جمهوری اسلامی ایران از دولت و ملت عراق در شرایط جاری، تقویت وحدت ملی عراق، تحکیم همدلی و همکاری همه طرف‌های سیاسی این کشور در مقابله با تروریست‌ها را بسیار مهم و موثر خواند.

پنتاگون: تحولات عراق را به دقت زیر نظر داریم

ما قطعا وضعیت عراق را تا بیشترین حد ممکن از نزدیک تحت نظر داریم و مطمئنا خشونت‌ها و آنچه را که «داعش» در عراق انجام داده، محکوم می‌کنیم.

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا روز سه‌شنبه با بیان اینکه واشنگتن به دقت تحولات عراق را تحت نظر دارد، گفت این نیروهای امنیتی و دولت عراق است که باید با ناآرامی‌های به وجود آمده، مقابله کند.

وزارت دفاع آمریکا روز سه‌شنبه در واکنش به تحولات اخیر در استان «نینوا» عراق، گفت واشنگتن این تحولات را به دقت در نظر دارد و تا حد امکان به تقویت ارتش عراق کمک می‌کند، با این حال این نیروهای امنیتی عراق هستند که باید با بحران مقابله کنند.

درگیری عراق، داعش

«جان کربی» سخنگوی وزارت دفاع آمریکا که در نشست خبری هفتگی در جمع خبرنگاران صحبت می‌کرد، در مورد وضعیت عراق گفت: «ما قطعا وضعیت عراق را تا بیشترین حد ممکن از نزدیک تحت نظر داریم و مطمئنا خشونت‌ها و آنچه را که «داعش» در عراق انجام داده، محکوم می‌کنیم. همانطور که می‌دانید یکی از گسترده‌ترین برنامه‌های صادرات تسلیحاتی ما در جهان، به عراق است و ارزشی حدود 14 میلیارد دلار دارد.»

وی با بیان اینکه آمریکا به ایفای نقش مشورتی و مشاوره‌ای در حمایت از ارتش عراق ادامه می‌دهد، گفت: «اما نهایتا، این بر عهده نیروهای امنیتی عراق و دولت عراق است که با این موضوع مقابله کند. ما هرآنچه در توان داشته باشیم، داریم از طریق روابط بیشتر میان نیروهای مسلح طرفین، انجام می‌دهیم. ما پیشتر هم تصریح کرده‌ایم که نخست‌وزیر «نوری المالکی» را به ادامه همکاری با سران قبایل در آن منطقه و رویکردی کلی‌محور برای مقابله با افراط‌گرایی در داخل کشور، تشویق می‌کنیم.»

مقتدا صدر: کمک ارتش المهدی به ارتش عراق مقتدی صدر رهبر جریان صدر از کمک «ارتش المهدی» به ارتش عراق در نبرد علیه گروه داعش در این کشور خبر داد.

مقتدی صدر رهبر جریان صدر از کمک «ارتش المهدی» به ارتش عراق در نبرد علیه گروه داعش در این کشور خبر داد.

به گزارش تسنیم به نقل از پایگاه خبری پانورما الشرق الاوسط، مقتصدی صدر رهبر جریان صدر از کمک «ارتش المهدی» وابسته به این جریان به ارتش عراق در نبرد علیه گروه مسلح موسوم به دولت اسلامی در عراق و شام (داعش) خبر داد.

واکنش امارات و انگلیس به اشغال موصل

وزارت خارجه امارات اعلام کرد وزیر خارجه این کشور شامگاه سه‌شنبه در تماس تلفنی با هوشیار زیباری وزیر خارجه عراق، اوضاع موصل را بررسی کرد.

مقامات اماراتی و انگلیسی در پی اشغال شهر موصل توسط تروریستهای تکفیری داعش از اوضاع کنونی عراق ابراز نگرانی کردند.

به گزارش مهر به نقل از الیوم، السابع شیخ عبدالله بن زاید اعلام کرد کشورش با نگرانی شدیدی حوادث تروریستی را که در شهر موصل عراق رخ داده است دنبال می کند.

افخم با اعلام حمایت جمهوری اسلامی ایران از دولت و ملت عراق در شرایط جاری، تقویت وحدت ملی عراق، تحکیم همدلی و همکاری همه طرف‌های سیاسی این کشور در مقابله با تروریست‌ها را بسیار مهم و موثر خواند

وی افزود کشورش تروریسم را با تمام اشکالش رد و از ثبات و وحدت عراق حمایت می کند.

وزارت خارجه امارات اعلام کرد وزیر خارجه این کشور شامگاه سه‌شنبه در تماس تلفنی با هوشیار زیباری وزیر خارجه عراق، اوضاع موصل را بررسی کرد.

وزیر خارجه امارات به همتای عراقی خود گفته است ما با نگرانی شدیدی آنچه را در موصل می گذرد، پیگیری می کنیم و به شدت اقدامات عناصر تروریستی در ایجاد رعب و وحشت برای مردم و غیرنظامیان و نابودی دارایی ها آنها را محکوم می کنیم.

دولت انگلیس هم حملات تروریست‌های داعش به شهر موصل و اشغال این شهر را محکوم کرد و از دولتمردان عراق خواست دلایل ناامنی در این کشور را بررسی کنند.

هیو روبرتسون وزیر امور خاورمیانه دولت انگلیس اعلام کرد ما حمایت کامل خود را از دولت عراق در جنگ با تروریسم مورد تاکید قرار می دهیم و از دولت جدید عراق که به سرعت تشکیل خواهد شد می خواهیم به رهبران سیاسی اجازه دهد با کمک یکدیگر دلایل از بین رفتن امنیت را در عراق بررسی کنند.

ائتلاف ملی عراق هم در بیانیه ای خواستار اتحاد همه عراقی‌ها در جنگ با داعش و حمایت آنها از عملیات ارتش در مقابله با تروریسم و اعمال اشد مجازات نظامی درباره فرماندهانی شد که از ادای وظیفه دفاع از میهن شانه خالی کردند.

فراوری : رضوانی

بخش سیاست تبیان


منابع :  فارس تابناک تسنیم  ایسنا