تبیان، دستیار زندگی
نقش پناهی "آخرین گناه" را بر اساس الگوی ذهنی ایفا کردم برای بازی در نقش بهروز پناهی که در قسمت‌های پایانی "آخرین گناه" دچار مشکلات حرکتی و تیک شدید عصبی می‌شود، از الگوی ذهنی استفاده کردم. اشکان خطیبی، بازیگر نقش پناهی در مجم...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گفتگویی با بازیگران سریال "آخرین گناه"

نقش پناهی "آخرین گناه" را بر اساس الگوی ذهنی ایفا کردم

برای بازی در نقش بهروز پناهی که در قسمت‌های پایانی "آخرین گناه" دچار مشکلات حرکتی و تیک شدید عصبی می‌شود، از الگوی ذهنی استفاده کردم.

اشکان خطیبی، بازیگر نقش پناهی در مجموعه تلویزیونی "آخرین گناه"، در گفتگو با خبرنگار مهر راجع به قبول این نقش گفت: "بازی در این شخصیت از سوی امید سهرابی - نویسنده سریال - به من پیشنهاد شد. همکاری مستمر و طولانی ما در عرصه تئاتر و شناختی که من از نوشته های سهرابی داشتم و اینکه نقش از ویژگی های خاص و پیچیده ای برخوردار بود که بازیگر را به فعالیت در این زمینه ترغیب می کرد، باعث پذیرش نقش از سوی من شد."

وی در خصوص اینکه تحول و بیماری شدید پناهی تا حدودی ناگهانی و بدون مقدمه چینی قبلی است، توضیح داد: "از ابتدا قرار نبود این شخصیت دچار چنین سرنوشتی شود که من هم از ابتدا مایه هایی از بیماری انتهایی را به بیننده نشان بدهم. یعنی من اگر از این صحنه ها خبر داشتم تیک های کوچکی را نشان می دادم و در پایان آنها را تشدید می کردم تا بیننده از نظر ذهنی با این مشکل آرام آرام آشنا شود. از سوی دیگر، نویسنده در نظر داشت شرایط فعالیت و سرنوشت هر کدام از شخصیت ها متفاوت باشد که همین مساله روی بروز بیماری پناهی تاثیرگذار بوده است. البته باید به یک نکته هم توجه داشت که فشار روحی که بر پناهی وارد می شود خیلی بیشتر از توان این شخص است و کار وی را از تیک عصبی به جنون می کشاند."

این بازیگر راجع به میزان استفاده از خلاقیت خود و راهنمایی کارگردان در ارایه تیک های عصبی یادآور شد: "به طور کلی کارگردان دست من را در ایفای نقش تا حدود زیادی باز گذاشته بود. چون شناخت قبلی که ما از همدیگر داشتیم شرایط فعالیت آزادانه من را فراهم می کرد. از زمانی که به من اطلاع دادند پناهی با چنین سرنوشتی مواجه می شود، حدود یک هفته روی آن کار کردم و بروز بیماری روانی در این شخصیت را به این گونه شکل دادم. تیک عصبی پناهی از حرکت بی اراده پا آغاز می شود و تا حرکات غیرارادی صورت ادامه پیدا می کند. من برای انجام این حرکات الگوی ذهنی داشتم و نمونه چنین وضعیتی را از نزدیک شاهد بودم. همین مساله موجب شد شیوه انعکاس استرس این شخصیت را به صورت حاضر ارایه کنم."

خطیبی در خصوص اینکه تا چه اندازه با مشکل نرسیدن فیلمنامه مواجه بوده است، خاطرنشان کرد: "ما در این سریال با مشکل فیلمنامه مواجه نبودیم. چون هیچوقت در زمینه تولید از متن جلوتر نبودیم. تنها مشکلی که در خصوص همزمانی تولید و نگارش با آن برخوردیم، بی اطلاعی از سرنوشت نهایی شخصیت های داستان بود. یعنی اگر من از سرنوشت نهایی پناهی به طور کامل اطلاع داشتم، رگه هایی از مشکل عصبی و نداشتن تعادل روانی این شخصیت را نشان می دادم. همچنین ما در طول هر جلسه تصویربرداری، سکانس های زیادی را ارایه می کردیم که همین مساله روی کیفیت بازی ما تاثیر می گذاشت."

بازیگر نقش پناهی در سریال "آخرین گناه" درباره میزان هماهنگی اش با بازیگران مقابل اظهار داشت: " من اصولا بازیگر انعطاف پذیری هستم و با بازیگران مقابل به مشکل برنمی خورم. مساله اینجاست که به تعامل میان بازیگران اعتقاد دارم و در زمانی که چند نقش کنار هم حضور دارند باید هر کدام از بازیگران، کار خود را به درستی انجام دهد تا نتیجه کار مطلوب و قابل توجه باشد. این مساله هم در بیان دیالوگ ها هم در ارتباط حسی میان نقش ها و در دیگر جزییات کار باید رعایت شود. برای نمونه انجام یک واکنش عجیب و ناگهانی بازیگر مقابل را در ایفای نقش دچار مشکل می سازد. اعتقاد به همکاری و موثر بودن کار گروهی باعث می شود، تعامل میان بازیگران در سطح خوبی انجام شود."

***


تحول شخصیت ندا در "آخرین گناه" برایم جذاب بود

فقط 10 قسمت از فیلمنامه مجموعه "آخرین گناه" آماده بود که به خاطر اعتماد به امید سهرابی فیلمنامه‌نویس و تحول شخصیت ندا در طول مجموعه این نقش را پذیرفتم.

ندا مقصودی، بازیگر نقش ندا در مجموعه تلویزیونی "آخرین گناه"، درباره پذیرش این نقش به خبرنگار مهر گفت: "من 10 قسمت از فیلمنامه این مجموعه را خوانده بودم، اما چون از قبل با کارهای امید سهرابی فیلمنامه نویس مجموعه آشنا بودم و اعتماد داشتم، به همین دلیل کار را قبول کردم. البته نقش ندا در 10 قسمت ابتدایی کمرنگ بود، اما به مرور پررنگ می شود. در ارتباط با این نقش هم خیلی با آقای سهرابی صحبت کردم. در مجموع تحولی که در کاراکتر ندا پیش می آید، برایم جذاب بود."

وی در ادامه افزود: "مسلماً آماده نبودن کامل فیلمنامه مشکلات خاص خودش را دارد و وقتی قرار است کار مناسبتی هر روز پخش شود و رساندن آن به آنتن سختی های بسیاری دارد، اما در این مجموعه تمام بازیگران و عوامل سعی کردند بتوانند نقش خود را به نحو مطلوبی ارائه دهند."

مقصودی با اشاره به اینکه نقش ندا در "آخرین گناه" تک بعدی پرداخت نشده، خاطرنشان کرد: "گرچه شخصیت ندا در قسمت های ابتدایی خیلی پررنگ نیست، اما حضور موثری در مجموعه دارد و خیلی خوب پرداخت شده است. او نشانگر دختری ساده است که به خاطر سادگی اش گرفتار آدم های بدی می شود. گرچه او چاقو در دست می گیرد و دیگران را تهدید می کند، اما زمانی که مهمان خانه آوا می شود، ما سادگی و مظلومیت او را در چهره او می بینیم که بازیچه شخصیت هایی با ذات منفی شده است."

ایفاگر نقش "ندا" اشاره می کند: "بازی در این مجموعه تجربه خوبی برایم بود، چرا که با وجود تعدد لوکیشن ها در این مجموعه، اما مدیریت خوب حسین سهیلی زاده کارگردان به پیشبرد و هدایت درست مجموعه کمک زیادی کرده است. چه بسا که اگر مدیریت او خوب نبود، مجموعه منسجم نبود."

وی در پایان اشاره کرد: "دخترهای نمونه ندا در جامعه ما زیاد هستند که مورد سوء استفاده و بازیچه افراد ناباب قرار می گیرند. من سعی کردم نقش چنین دخترهایی را به خوبی ایفا کنم. علاوه بر آن چون فیلمنامه به طور کامل آماده نبود، مرتب با آقای سهرابی درباره نقشم صحبت می کردم تا حسم را تا پایان قسمت ها حفظ کنم و نقش منسجمی را ایفا کنم."


لینک :

نگاهی به تصویر ماه رمضان در سینما

گفتگوبا سروش صحت بازیگر سریال «زیرزمین»

نگاهی به کیفیت سریالهای ویژه ماه رمضان

مینا لاكانی: پس از سال‌ها نقش منفی بازی می‌كنم