تبیان، دستیار زندگی
دوره آموزشی معاونان فرهنگی ادارات کل تبلیغات اسلامی استان‌های کشور با موضوع رسانه در اداره‌کل تبلیغات اسلامی قم برگزار شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دوره آموزشی معاونان فرهنگی تبلیغات اسلامی سراسر کشور برگزار شد

دوره آموزشی معاونان فرهنگی تبلیغات اسلامی سراسر کشور در قم

دوره آموزشی معاونان فرهنگی ادارات کل تبلیغات اسلامی استان‌های کشور با موضوع رسانه در اداره‌کل تبلیغات اسلامی قم برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی، در دوره یک روزه آموزشی معاونان فرهنگی تبلیغات اسلامی سراسر کشور که به‌صورت کارگاهی برگزار شد، حجت‌الاسلام والمسلمین عباس اسکندری مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قم، سیدحیدر مرتضوی قائم مقام مۆسسه فرهنگی و اطلاع‌رسانی تبیان دفتر قم، علی عسگری مدیرعامل خبرگزاری مهر، اباذر جعفری سرپرست اداره‌کل اطلاع‌رسانی و تبلیغ نوین دفتر تبلیغات اسلامی، حجت‌الاسلام نصراللهی و هادی فضل‌الله‌نژاد از پژوهشگران حوزه رسانه ضمن سخنرانی، به سۆالات معاونان فرهنگی ادارت کل تبلیغات اسلامی پاسخ دادند.

حجت‌الاسلام اسکندری که درباره ارتباطات دینی سخن می‌گفت، اظهار کرد: سال 87 یک طلبه بحث ارتباطات دینی را مطرح کرد که مورد توجه استادان علم ارتباطات و رسانه‌ها قرار گرفت.

مدیرکل تبلیغات اسلامی قم عنصر ارتباط گر، فرد یا جامعه، عنصر ابزار و وسایل و محتوای ارزشی را چهار عنصر مهم در مسیر دستیابی به ارتباطات دینی ذکر کرد.

وی توحید و یکتاپرستی و پرهیز از شرک، امت، تقوا، امر به معروف و نهی از منکر و امانت را از گزاره‌های مهم در ارتباطات دینی ذکر کرد و گفت: این 5 گزاره ارکان و مبانی ارتباطات دینی را شکل می‌دهند ولی این موارد در ارتباطات غرب جایگاهی ندارند.

علی عسکری، مدیرعامل خبرگزاری مهر نیز با اشاره به گستردگی و تأثیرگذاری فراوان فضای مجازی، حضور جدی مبلغان در این عرصه را از الزامات تبلیغ دین دانست و افزود: جنگ رسانه‌های غرب علیه جمهوری اسلامی و اسلام یک جنگ تمام عیار است ولی ماهیت تبلیغ دین با آنچه که رسانه‌های غرب دنبال آن هستند متفاوت است.

وی با اشاره به اهانت‌هایی که به علما و شخصیت‌های مذهبی شیعی در شبکه‌های اجتماعی می‌شود، بر لزوم حضور جدی‌تر مبلغان در فضای مجازی تأکید کرد و خواستار شبکه‌سازی در فضای مجازی با بهره‌گیری از ظرفیت خودجوش جوانان مۆمن و انقلابی شد.

سیدحیدر مرتضوی، قائم مقام مۆسسه فرهنگی و اطلاع‌رسانی تبیان دفتر قم دیگر سخنرانی این دوره آموزشی بود که ضمن ارائه گزارشی از فعالیت‌های این مۆسسه، درباره افق پیش روی مۆسسه تبیان سخن گفت.

وی اظهار کرد: موضوعاتی که تبیان سال‌ها در آن فعالیت داشته و به‌واسطه آن، نیروی انسانی متعهد، باتجربه و متخصص هر یک را دارد و در افق آینده خود قصد دارد شبکه‌هایی از عناصر فعال در هر حوزه را ایجاد کند.

اباذر جعفری، سرپرست اداره‌کل اطلاع‌رسانی و تبلیغ نوین دفتر تبلیغات اسلامی، حجت‌الاسلام نصراللهی و فضل‌الله‌نژاد از پژوهشگران حوزه رسانه نیز در این دوره آموزشی به تبیین نقش رسانه در تبلیغ دین و بررسی شبکه‌های اجتماعی و ماهواره پرداختند.

این دوره آموزشی به‌دنبال برگزاری همایش بررسی طرح‌های فرهنگی با رویکرد مدیریت جهادی برگزار شده و دبیرخانه مدیریت جهادی که در اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان قم مستقر است هر ماه برای معاونان فرهنگی ادارات کل تبلیغات اسلامی استان‌های کشور برنامه‌های متنوعی تدارک دیده است.

تنظیم: هومن بهلولی