تبیان، دستیار زندگی
وقتی که اعتماد به نفس و خودباوری خود را بر اساس آن که و آن چه به راستی هستید، و نه بر اساس موفقیت ها و دست یابی ها یا شکست ها و ناکامی های خود، بنا می¬کنید چیزی را در خود خلق می نمایید که هیچ کس و هیچ چیز یارای گرفتنش را از شما نخواهد داشت.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : حسین شوروزی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خودت را دست کم نگیر


وقتی که اعتماد به نفس و خودباوری خود را بر اساس آن که و آن چه به راستی هستید، و نه بر اساس موفقیت ها و دست یابی ها یا شکست ها و ناکامی های خود، بنا می‌کنید چیزی را در خود خلق می نمایید که هیچ کس و هیچ چیز یارای گرفتنش را از شما نخواهد داشت.


اعتماد به نفس چیست؟

اعتماد به نفس به میزان علاقه، اطمینان و غروری که نسبت به خود دارید می‌گویند.

اغلب مردم معنای واقعی کلمه‌ی اعتماد به نفس را به خوبی درک نمی‌کنند به همین دلیل آن نوع از اعتماد به نفس و خودباوری را که مطلوب و مورد نظرشان است در زندگی تجربه نمی‌کنند، چون فکر می‌کنند اعتماد به نفس یعنی ایمان و اعتماد به موفقیت هایی که در کارها به دست می‌آورند. در صورتی که اعتماد به نفس واقعی و حقیقی آن است که قبل از این که در کاری موفق شویم نوعی اعتماد به توانایی خود برای انجام آن کار داشته باشیم.

خودت را دست کم نگیر

اما یکی از عوامل رشد و افزایش عزت نفس و خود باوری در فرد، خداباوری است؛ خداوند انسان را اشرف مخلوقات آفریده. اسماء الهی را به او تعلیم داده و به واسطه این امتیاز، او را امانتدار خود قرار داده، عقل و اختیار به او واگذار نموده و او را مسجود فرشتگان قرار داده و عالم هستی را یکسره در خدمت و تسخیر او قرارداد و به همین جهت در بین مخلوقات هیچ مخلوقی قدرت غلبه بر انسان را ندارد و نمی‌تواند او را شکست دهد پس اگر انسانی در زندگی ناموفق و شکست خورده شد، این  ناشی از نا آگاهی نسبت به توانمندی‌هایی است که خداوند به او داده و از آنها استفاده نکرده است.

انسان خلیفه خدا در روی زمین است. پس می‌تواند آگاه و توانمند شود.

بنابراین اکنون با دو نکته روبه رو هستیم: نخست اینکه اعتماد به نفس چیست و چه عواملی باعث افزایش اعتماد به نفس و خودباوری در فرد می‌شود و دوم اینکه، آیا خداباوری و شناخت خداوند، باعث افزایش اعتماد به نفس در فرد می‌شود یا خیر؟

عزت نفس یكی از هیجان‌های مثبت در وجود آدمی است، كه بر اندیشه، احساس و رفتار انسان اثر می‌گذارد. مفهوم عزت نفس در قرآن و حدیث با واژه‌های گوناگونی مانند: كرامت نفس، اعتماد به نفس، معرفت نفس و... به كار رفته است. عزت، به معنای ارجمندی، سرافرازی و گرامی شدن است. واژه عزت، به معنای حالتی است که نمی‏گذارد انسان شکست بخورد و مغلوب واقع شود.

اعتماد به نفس حقیقی این نیست که نترسیم، بلکه آن است که بدانید و مطمئن باشید با این که می ترسید اما بی‌گمان دست به عمل خواهید زد

انسان و نفس انسانی در مقامی است كه می تواند به پست ترین مقام تا عالی ترین و كمالی ترین مقام دست یابد و این همه، حالات یك وجودی است كه ما آن را انسان می نامیم. انسان از وسعت وجودی خاصی برخوردار است؛ از این رو در دو سوی متضاد و متقابل كمالات قرار دارد از یك سوی می‌تواند در كمال زیبایی ها و پسندیده ها به بالاترین و برترین درجه دست یابد و از سوی دیگر در جهت كمال زشتی ها و بدی ها به پست‎ترین موجود هستی تبدیل گردد.

زمانی که انسان با این نکته رو به رو شود که خداوند چه موهبت‌هایی در وجود او نهاده است و اینکه خداوند ویژگی‌هایی را در او نهاده کرده است که می‌تواند قله تمام مشکلات را فتح کند و بالاتر از تمام این موارد اینکه اگر انسان بداند همیشه خدایی هست که در تمام مشکلات، او را یاری می‌کند؛ در اینصورت از هیچ مشکلی نخواهد ترسید و به عالی‌ترین و کامل‌ترین مقامات دست خواهد یافت. بنابراین اصل و ریشه خود باوری، خدا باوری است.

عزت نفس یک منبع انرژی است. یک چتر وسیعی است که اعتماد به نفس زیر سایه آن است. اعتماد به نفس یعنی دیدن خود به عنوان فردی توانا با کفایت دوست داشتنی و منحصر به فرد. کفایت یعنی توانایی که درحد کافی و تسلط بر امور باشد. منحصر به فرد یعنی با توجه و در نظر گرفتن تفاوتهای فردی.

خودت را دست کم نگیر

به تعبیر دیگر اعتماد به نفس یعنی آن احساس و شناختی که از توانایی ها و محدودیت های بیرونی ودرونی خود دارید. بنابراین وقتی که اعتماد به نفس و خودباوری خود را بر اساس آن که و آن چه به راستی هستید و نه بر اساس موفقیت ها و دست یابی ها یا شکست ها و ناکامی های خود بنا می‌کنید چیزی را در خود خلق می نمایید که هیچ کس و هیچ چیز یارای گرفتنش را از شما نخواهد داشت. حال با توجه به مفاهیم بالا می‌توان گفت که اعتماد به نفس واقعی همواره در درون خود شما تولید می‌شود نه از بیرون.

اعتماد به نفس واقعی زاییده تعهد شما به خودتان است. این تعهد که هر آن چه لازم باشد انجام خواهید داد تا به خواسته ها و نیازهایتان برسید. اعتماد به نفس، باور شخصی شماست نسبت به روح خودتان به عنوان یک انسان. اعتماد به نفس حقیقی این نیست که نترسیم، بلکه آن است که بدانید و مطمئن باشید با این که می ترسید اما بی‌گمان دست به عمل خواهید زد.

و در نهایت:

«مَن هانت علیه نفسُهُ فلا تَرجُ خَیرَهُ؛ از کسی که برای خود شخصیتی قائل نیست، امید نیکی مدارید».

حسین شوروزی

بخش خانواده ایرانی تبیان


مطالب مرتبط:

نکاتی برای افزایش اعتماد به نفس

از دردسرهای فقدان اعتماد به نفس

سنجش اعتماد به نفس شما

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.