تبیان، دستیار زندگی
برنامه ریزی برای این عملیات از حدود 6 ماه پیش در اتاق های جنگ ارتش سعودی آغاز شده و دولت قطر نقش هماهنگ کننده و پشتیبانی را در این طرح داشت که نزدیک به 3 میلیارد دلار برای آن هزینه شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پشت پرده حمله به سامرا و موصل


برنامه ریزی برای این عملیات از حدود 6 ماه پیش در اتاق های جنگ ارتش سعودی آغاز شده و دولت قطر نقش هماهنگ کننده و پشتیبانی را در این طرح داشت که نزدیک به 3 میلیارد دلار برای آن هزینه شد.

حمله به سامرا، داعش

حمله تکفیری ها به سامرا و موصل، نقشه پیشنهادی افسران برخی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس بود که به طور احمقانه ای از طرح های جبهه مقاومت در سوریه تقلید شده و قرار بود با اجرای آن، مناطق سنی نشین عراق بطور کامل جدا شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، خبرگزاری النخیل عراق به نقل از مقامات سازمان های اطلاعاتی و امنیتی این کشور، از پشت پرده حمله تروریست های داعش به شهرهای سامرا و موصل و پشتیبانی 3 میلیارد دلاری عربستان از این عملیات پرده برداشت.

بر اساس این گزارش، افسران نظامی و کارشناسان امنیتی برخی کشورهای حوزه خلیج فارس، به این نتیجه رسیده بودند که موفقیت های متوالی جبهه مقاومت در سوریه از زمانی سرعت گرفت که ارتش سوریه، ابتدا طرح جداسازی مناطق تحت سلطه تکفیری ها را اجرا کرد و از آن پس، قرارگاه ها و مراکز تجمع تروریست ها، یکی پس از دیگری فرو ریخت و اکنون وضعیت به گونه ای تغییر یافته که گروه های مسلح، بدون درگیری تسلیم می شوند.

شهر حمص نمونه بارز موفقیت آمیز بودن این طرح نظامی بود و در آن، تروریست هایی که مسیرهای پشتیبانی شان قطع شده بود، داوطلبانه سلاح های خود را تسلیم کردند و بدون درگیری، سوار بر اتوبوس های دولت سوریه از شهر خارج شده و پایتخت انقلاب را به دولت تسلیم کردند.

با اجرای این طرح، اکنون کافیست که ارتش سوریه منتظر بنشیند تا به مرور زمان، تکفیری های مناطق باقیمانده نیز، تسلیم شوند و سلاح های خود را تحویل دهند.

بر اساس این تجربیات، فرماندهان نظامی برخی ارتش های عربی، تصمیم گرفتند همین طرح را تقلید کرده و از آن بر علیه جبهه مقاومت استفاده کنند.

عملیات داعش در سامرا و موصل، با مدیریت مستقیم افسران سعودی و نظارت مقام های ارشد عربستان سعودی و قطر انجام شد تا استان های سنی نشین جدا شده و خیلی زود، تمام مناطق شمالی عراق به تسلط دولت اسلامی عراق و شام در آید.

برنامه ریزی برای این عملیات از حدود 6 ماه پیش در اتاق های جنگ ارتش سعودی آغاز شده و دولت قطر نقش هماهنگ کننده و پشتیبانی را در این طرح داشت که نزدیک به 3 میلیارد دلار برای آن هزینه شد

حمله به سامرا برای تقسیم عراق

گزارش های سرویس های اطلاعاتی عراق و نیز، اعترافات رهبران اسیر شده این سازمان تروریستی حاکی از آن است که طراحان این عملیات اطمینان داشته اند که حتی با 50 درصد موفقیت نیز، وضعیت میدانی منطقه و هرج و مرج به شکلی تغییر خواهد کرد که تقسیم عراق به دست ساکنان منطقه رقم می خورد.

برنامه ریزی برای این عملیات از حدود 6 ماه پیش در اتاق های جنگ ارتش سعودی آغاز شده و دولت قطر نقش هماهنگ کننده و پشتیبانی را در این طرح داشت که نزدیک به 3 میلیارد دلار برای آن هزینه شد.

افسران طراح این عملیات به پادشاه عربستان اطمینان داده بودند که با جداسازی مناطق شمالی و افزایش بمبگذاری ها و کشتارهای وسیع و پرتعداد، توجه غرب جلب شده و این پیام به آنها منتقل خواهد شد که استان های سنی نشین خواهان استقلال و استقرار حکومت دلخواه هستند و افکار عمومی جهان، این بخش از عراق را به عنوان منطقه ای جداگانه و متمایز با جنوب تصور خواهد کرد. به این ترتیب مقدمه برای پس گرفتن نیمی از عراق فراهم خواهد شد.

نشست های توجیهی متعددی در تعدادی از پایتخت های عربی، از جمله اردن، قطر و برخی از پایتخت های اروپایی بین نمایندگان جامعه اطلاعاتی عربستان سعودی و قطر و تعدادی از فرماندهان  داعش، بویژه افسران حزب بعث صدام و تعدادی از سیاستمداران عراقی، برگزار شد.

به آنها توضیح داده شد که این طرح نیاز به کار در دو جبهه دارد و نخستین بار است که یک پروژه در چنین سطحی در دو عرصه سیاسی و نظامی اجرا می شود.

وقتی طرح به پادشاه عربستان و تعدادی از اعضای ارشد آل سعود عرضه شده و  توضیح داده می شود که با جدا شدن استان های سنی نشین، حکومت تکفیری ها تثبیت شده و پلت فرم برای اجرای عملیات های بیشتر در عراق و مشابه سازی در کشورهای دیگر ایجاد می شود، آنها به قدری هیجان زده و ذوق زده می شوند که بی معطلی دستور تامین اعتبار نامحدود مالی برای پشتیبانی و اجرای طرح را صادر می کنند.

حمله به سامرا، داعش

تعدادی از فرماندهان داعش نیز به ملاقات پادشاه سعودی عبدالله بن عبدالعزیز، برده می شوند و همانجا دستور قرارگرفتن امکانات ارتش سعودی در خدمت افسران سابق حزب بعث و فرماندهان داعش صادر شده و بزودی گروه هایی از اعضای داعش برای آموزش به عربستان منتقل می شوند.

نقش قطر نیز، در این فرآیند مهم بود و شبکه هایی برای استخدام جنگجویان جدید از کشورهای عربی بویژه مغرب و تامین و انتقال تسلیحات و تجهیزات از مسیر ترکیه و کردستان عراق را راه اندازی می کند.

با سقوط شهر های رنکوس و یبرود در سوریه و تسلیم شدن تکفیری های حمص، شاهزادگان سعودی خواستار اجرای سریع عملیات می شوند و مقامات سعودی دربرابر مقاومت فرماندهان داعش، مجبور به برپایی چندین نشست با آنها می شوند.

سعودی های می دانند که افسران سابق گارد ریاست جمهوری صدام، نظامیانی باتجربه هستند، اما اهداف آنها چندان با سیاست های عربستان در جبهه بین المللی تکفیری ها منطبق نیست و در صورت تقویت بیشتر، به طور قطع شاخه داعش در سوریه نیز قدرت بیشتری خواهد گرفت و باقیمانده عناصر جبهه النصره و تکفیری های تحت امر سعودی ها را نابود خواهند کرد.

آنها تلاش کردند فرماندهان داعش را قانع کنند که با تخریب اماکن مقدس شیعیان در سامرا و قتل عام مردم، فرایند جنگ فرقه ای را دامن بزنند و از همین رو، حملات تروریستی به قصد ناآرام کردن استان دیاله شدت گرفت.

اطلاعات ارتش عراق، حاکی از حمله به شهرهای در استان دیاله بود، اما تغییر ناگهانی طرح از سوی مقامات سعودی، که بدون اطلاع سایر طرف های حاضر در نشست های توجیهی، تنها به فرماندهان داعش منتقل شده بود، باعث غافلگیری موقتی ارتش عراق شد.

توجیه تکفیری ها برای حمله صلاح الدین

* توجیه تروریست ها قبل از حمله به سامرا . توضیح داده می شود که استان صلاح الدین پایتخت عباسیون بوده است.

حمله تکفیری ها به سامرا

اطلاعات به دست آمده از اعضای ارشد تروریست های مهاجم به سامرا نشان می دهد که خود آنها نیز، حتی صبح روز حمله، خبر از هدف بودن شهر سامرا نداشته اند. در همان روز، همزمان با حرکت تروریست ها به سمت سامرا، به برخی از شخصیت های خائن شهر اطلاع داده می شود که آماده همکاری با نیروهای مهاجم باشند.

در سپیده دم پنجشنبه، تهاجم به سامرا آغاز می شود و با غافلگیری مردم و ماموران محلی و ایجاد فضای رعب و وحشت، تروریست ها در شهر پراکنده شده و در نقاط مختلف مستقر می شوند.

تعدادی از فرماندهان داعش نیز به ملاقات پادشاه سعودی عبدالله بن عبدالعزیز، برده می شوند و همانجا دستور قرارگرفتن امکانات ارتش سعودی در خدمت افسران سابق حزب بعث و فرماندهان داعش صادر شده و بزودی گروه هایی از اعضای داعش برای آموزش به عربستان منتقل می شوند

با کمک خائنین و وابستگان به وهابی ها، تروریست های داعش به منازل چهره های شناخته شده، از جمله وزیر علوم عراق حمله کرده و ساکنین آنها را که اغلب از اهل سنت هستند به قتل می رسانند.

پلیس و ماموران محلی در نقاط مختلف شهر مقاومت می کنند، اما همه آنها، حتی سربازان اهل سنت، رفته رفته احساس می کنند که باید به سمت حرم بروند.

نقطه عطف

با تجمع گروه های پراکنده سربازان و مردم در اطراف حرم، فرایند به هم ریختن نقشه مهاجمان آغاز می شود. مقاومت محافظان حرم تروریست ها را غافلگیر می کند و رسیدن به آنجا غیر ممکن می شود. تروریست ها با شلیک خمپاره، تلاش می کنند حرم را تخریب کنند و درست در ساعاتی که اغلب حرامیان مهاجم در خیابان های اطراف حرم تجمع کرده اند، صدای غرش بالگردهای ارتش شنیده می شود.

یگان طلایی ارتش عراق، که داعش مدعی است سپاه ایران آن را تاسیس کرده و آموزش داده است، از زمین و هوا به مهاجمان حمله می کند و آنها را از 800 متری حرم تا بیابان های اطراف شهر بیرون می راند.

داعش علت شکست خود در تسخیر سامرا را مقاومت مردم می داند و در بیانیه خود مدعی می شود که در سامرا با نیروهای "قاسم سلیمانی" جنگیده است.

حمله به موصل

داعش برای جبران این شکست و ارتقا روحیه تکفیری ها و نیز، امیدوار نگه داشتن حامیانش، صبح روز بعد به شهر موصل در شمال غربی عراق حمله کرد.

موصل شهر سنی نشین و مرکز استان نینوا است و داعش از زمان استقرار در الانبار و مناطق شمالی عراق، مراوداتی با برخی شهرهای این استان داشت.

پس از حمله داعش از سمت جنوب و غرب به موصل، گروه های دیگری نیز، از مرزهای ترکیه و سوریه وارد دهوک عراق شدند و از شمال به موصل حمله کردند.

تعلل مقامات کردستان عراق در اعزام نیروهای کمکی برای محافظان شهر، باعث پیشروی تروریست ها شد و فرودگاه، زندان مرکزی، دانشگاه و مناطق دیگری از شهر به تصرف داعش در آمد.

حمله به سامرا، داعش

حمله تکفیری ها به موصل

ائمه و خطبای استان نینوا بار دیگر از کسانی که قادر به استفاده از سلاح هستند خواستند برای جنگ با عناصر مسلح داعش در موصل سلاح به دست بگیرند، اما کوتاهی برخی مقامات و هراس مردمی که ترجیح دادند از شهر بگریزند و یا در خانه بمانند، باعث محاصره شدن محافظان شهر شد و ارتش، در ساعات پایانی دیشب، به آنها دستور عقب نشینی داد.

نچیروان بارزانی، رئیس حکومت اقلیم کردستان عراق امروز مدعی شد که آماده اعزام پیشمرگان کرد برای دفاع از موصل بوده، اما به علت اختلال ارتباطی در دو روز اخیر، پاسخی از دولت دریافت نکرده است.

نفوذ داعش به موصل، بطور جدی شهرهای کردنشین را نیز تهدید خواهد کرد.

شاهدان عینی می گویند، نیروهای نظامی طی دو روز مقاومت مانع از نفوز تکفیری ها به شهر شدند، اما با افزایش شلیک های خمپاره ای تکفیری ها به سوی شهر، دیشب دستور عقب نشینی دریافت کردند.  با خروج نظامیان از شهر، صبح امروز تروریست های داعش وارد شهر شدند و پرچم سیاه خود را بر مناره های مساجد نصب کردند.

بخش سیاست تبیان

منبع : تابناک