تبیان، دستیار زندگی
ما به این دلیل که هر روز با اعضای خانواده خود در ارتباط هستیم، گاهی یادمان می‌رود، قدردانشان باشیم!
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قدردان یکدیگر باشیم!

چند لحظه تأمل کنیم برای دوست داشتن همدیگر


ما به این دلیل که هر روز با اعضای خانواده خود در ارتباط هستیم، گاهی یادمان می‌رود، قدردانشان باشیم!


اعتماد به همسر، افزایش محبت

پرده اول:

تا به حال برایتان پیش آمده است خواب دیده باشید کسی را که دوستش دارید از دست بدهید، در خواب چقدر گریه می‌کنید؟! یک دفعه از خواب می‌پرید و به دنبال آن عزیز می‌گردید و از اینکه هنوز در زندگی‌تان هست، خوشحال می‌شوید و قدر این لحظات را بهتر می‌دانید.

پرده دوم:

به پزشک مراجعه می‌کنید و پزشک برای شما یک سری آزمایش می‌نویسد، وقتی نتیجه آزمایش‌ها را به دکتر نشان می‌دهید، به شما می‌گوید تا چند وقت دیگر زنده هستید. چه حسی پیدا می‌کنید!؟ تصمیم می‌گیرید مهربان، با گذشت و صبور و ... شوید و دوست دارید به دوران سلامتی برگردید و در آن لحظه، قدر سلامتی و نعمت‌هایی که خدا به شما عطا کرده است را بیشتر می‌دانید.

پرده آخر:

زن و شوهر پیری با هم زندگی می‌کردند. پیرمرد، همیشه از خروپف همسرش شکایت داشت و پیرزن، هرگز زیر بار نمی‌رفت و گله‌های شوهرش را به حساب بهانه‌گیری‌های او می‌گذاشت. این بگو مگوها همچنان ادامه داشت تا اینکه روزی پیرمرد فکری به سرش زد و برای اینکه ثابت کند زنش در خواب خروپف می‌کند و آسایش او را مختل کرده است، ضبط صوتی را آماده کرد و شب، همه‌ی سر و صدای خرناس‌های گوش‌خراش همسرش را ضبط کرد. پیرمرد صبح از خواب بیدار شد و شادمان از اینکه سند معتبری برای ثابت کردن خروپف‌های شبانه او دارد، به سراغ همسر پیرش رفته و او را صدا زد، غافل از اینکه زن بیچاره به خواب ابدی فرو رفته است. از آن شب به بعد، خروپف‌های ضبط شده پیرزن، لالایی آرام‌بخش شب‌های تنهایی پیرمرد شد.

در زندگی و روابط روزانه‌ی ما، اتفاقاتی از این قبیل، جلوی چشمانمان رخ داده، یا امکان دارد اتفاق بیفتد. ضرب‌المثل معروفی هست که می‌گوید «تا چیزی را از دست ندهیم، قدر آن را نمی‌دانیم.» اگر بدانیم که روابط انسان‌ها همانند پل‌هایی هستند که گاهی بر اثر رفتارمان ممکن است تخریب شوند و این امکان را نداریم که بتوانیم دوباره به عقب برگردیم، در روابط‌ مان و رفتارهایمان تجدید نظر می‌کنیم.

هر وقت فرصتی پیش آمد، یا کوچک‌ترین نشانه‌ای از مناسب بودن فرصت برای ابراز قدرشناسی یافتید، از بروز آن دریغ نکنید. از صمیم قلب بگویید «متشکرم». کارت‌های تشکر برای یکدیگر بفرستید و در حق کسانی که لطفی در حق شما می‌کنند، لطفی بکنید.

در همین زمینه خوب است به حدیثی از امام جواد (علیه‌السلام) اشاره کنیم که می‌فرمایند: «با سه خصلت، محبت (دیگران) به دست می‌آید؛ انصاف در معاشرت، همدردی (با دیگران) در سختی‌ها و بازگشت به قلبی پاک.» (1)

قدرشناسی و عشق بی‌قید و شرط، بزرگ‌ترین نیروهایی هستند که روی زمین وجود دارند. اگر ما هر روز از اینکه در کنار هم هستیم، اظهار خوشحالی و خرسندی کنیم، حتی با یک لبخند و یک کلام محبت آمیز، اجازه می‌دهیم خیر و نیکی بیشتری وارد زندگی‌مان شوند.

ما به این دلیل که هر روز با اعضای خانواده خود در ارتباط نزدیک هستیم، گاهییادمان می‌رود از اینکه آن‌ها در کنارمان هستند، با ما نفس می‌کشند و می‌خندد و گریه می‌کنند و ... تشکر کنیم و قدردانشان باشیم.

یادمان می‌رود لحظاتی که تنها بودیم، یک دوست توانست این تنهایی را کمرنگ کند و صدایش تسکین دردهایمان شد.

یادمان می‌رود یک هم‌وطن، هم‌شهری، همسایه، هم‌کلاسی ... دست‌های ما را گرفت، کمکمان کرد و... ما یادمان رفته است که قدردانشان باشیم.

ما می‌توانیم برای بسیاری از چیزها قدردان باشیم. برای یک هدیه، برای یک حرکت دوستانه، برای زیبایی طبیعت، برای سکوت بعد از سروصدا، برای یک آشنایی تازه، برای هم‌دردی و هم‌نوایی، برای آرامش، برای عاشق شدن، ...... و هرچه که ما شکرگزارتر باشیم، دلایل بیشتری هم برای شکرگزاری خواهیم یافت.

امیرالمۆمنین علی (علیه‌السلام) می‌فرمایند: «به یکدیگر هدیه بدهید تا محبت را در میان خود بیفزایید.» (2)

مهربانی

این توصیه‌ها تذکر خوبی است برای اینکه هر وقت فرصتی پیش آمد، یا کوچک‌ترین نشانه‌ای از مناسب بودن فرصت برای ابراز قدرشناسی یافتید، از بروز آن دریغ نکنید. از صمیم قلب بگویید «متشکرم». کارت‌های تشکر برای یکدیگر بفرستید و در حق کسانی که لطفی در حق شما می‌کنند، لطفی بکنید.

پیامبر بزرگوار اسلام نیز در این زمینه می‌فرمایند: «بهترین مۆمنان، کسی است که با مۆمنان انس بگیرد و کسی که انس نگیرد و انس نپذیرد، خیری در او نیست. (3)

در خانواده‌هایی که قدردانی خود را بروز می‌دهند و آن‌ها که همیشه از لحاظ فیزیکی و عاطفی با هم هستند، رابطه‌ای مستقیم وجود دارد. نوجوانانی که احساس می‌کنند ارزشمند هستند، بیشتر مورد قدردانی قرار گرفته و در نتیجه بیشتر در دسترس بوده‌اند. آن‌ها می‌آموزند که قدر خود را بدانند. همسرانی که از آن‌ها تشکر شده است، شوهران خود را دوست دارند و آن‌ها را تحسین می‌کنند و شوهرانی هم که از آن‌ها قدرشناسی شده است، همسران خود را دوست دارند و آنان را تحسین می‌نمایند. همین امر در مورد خواهر و برادر، هم زمانی که در یک خانه هستند و هم زمانی که بزرگ شده و مستقل می‌شوند، صادق است. بدون شک، یکی از دلایل انسجام ما آن است که برای هم وقت می‌گذاریم.

بنابر این، اگر همه ما به این اصل اعتقاد داریم، چرا برای از دست دادن موقعیت‌هایی که طی آن می‌توانیم قدر لحظه‌هایمان را بدانیم کاری نمی‌کنیم، وقت انجام کار است و چه کاری ارزشمندتر از این که قدر زندگی را بشناسیم.

منابع:

1- بحارالانوار، ج 78، ص 82، ح 77

2- غررالحکم، ج 4، ص 304، ح 6161

3- بحارالانوار، ج 67، ص 298، ح 23


باشگاه کاربران تبیان - ارسالی از: mo_1443

برگرفته از گروه: خانواده