تبیان، دستیار زندگی
در این دکترین، مراحل یک برنامه رسانه‌ای موفق شامل 4 مرحله اطلاع‌رسانی، آموزش، اقناع و نفوذ اعلام شده و راهبردها و راهکارهای رسانه‌ای گسترده‌ای جهت استفاده نیروهای نظامی آمریکا ارائه شده است. همچنین بر لزوم اتخاذ برنامه‌های رسانه‌ای مناسب برای گروه‌های مخت
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دکترین جدید رسانه‌ای ارتش آمریکا؛

ارتش آمریکا محبوب می شود؟


در این دکترین، مراحل یک برنامه رسانه‌ای موفق شامل 4 مرحله اطلاع‌رسانی، آموزش، اقناع و نفوذ اعلام شده و راهبردها و راهکارهای رسانه‌ای گسترده‌ای جهت استفاده نیروهای نظامی آمریکا ارائه شده است. همچنین بر لزوم اتخاذ برنامه‌های رسانه‌ای مناسب برای گروه‌های مختلف هدف نیز تاکید شده است.

اخیرا گزارشی مربوط به نحوه هماهنگ‌سازی برنامه‌های رسانه‌ای و تبلیغی نیروهای نظامی آمریکا منتشر شده است.

در این گزارش، راهبردهای کلی برای فعالیت‌های رسانه‌ای و تبلیغی نیروهای نظامی آمریکا ارائه شده است. این گزارش که سند دکترین مشترک نام دارد، مربوط به 18 دسامبر سال 2013 است و مخاطب آن، نیروهای مختلف ارتش آمریکا شامل ستاد مشترک ارتش، نیروی دریایی، نیروی زمینی، نیروی هوایی و گاردساحلی آمریکا است.

در این دکترین، راهبردها و شیوه‌های اساسی همگام‌ ساختن فعالیت‌های رسانه‌ای و تبلیغی نیروهای نظامی آمریکا یعنی راه‌های به اشتراک گذاشتن اطلاعات درباره مشکلات و راه‌حل‌های بالقوه آنها ارائه شده است.

در این دکترین، مراحل یک برنامه رسانه‌ای موفق شامل 4 مرحله اطلاع‌رسانی، آموزش، اقناع و نفوذ اعلام شده و راهبردها و راهکارهای رسانه‌ای گسترده‌ای جهت استفاده نیروهای نظامی آمریکا ارائه شده است

تصمیم به تدوین این سند در کنفرانس برنامه‌ریزی دکترین مشترک که در ژوئن 2013 برگزار شد، اتخاذ شده است.

در این دکترین بر لزوم پیوست تبلیغی و رسانه‌ای برای کلیه فعالیت‌های نظامی آمریکا یا هرگونه فعالیت ارتش آمریکا (حتی فعالیت‌های به ظاهر غیرنظامی همچون ارسال نیروی کمکی در شرایط بحرانی همچون زلزله) تاکید شده است؛ تا کمترین نگرش منفی در مردم جهان نسبت به فعالیت‌های ارتش آمریکا ایجاد شود.

البته توجه به نقش رسانه و فعالیت‌های تبلیغاتی، رویکرد جدیدی در ارتش آمریکا محسوب نمی‌شود و این کشور پیشگام استفاده از راهبرد رسانه‌ای برای پیشبرد اهداف نظامی خویش است.

به عنوان مثال، نتیجه نظرسنجی از مردم چند کشور نشان می‌دهد 70 درصد مردم کشورهای دومینیکن، جامائیکا، السالوادور، نیکاراگوئه، کلمبیا، برزیل و آرژانتین معتقدند ارسال نیروی نظامی آمریکا به هائیتی پس از زلزله در این کشور، کار درستی بوده است.

این نگرش مثبت مردم به ارسال نیروی نظامی آمریکا به هائیتی نتیجه سیاست‌های رسانه‌ای گسترده‌ای است که آمریکا انجام داده است.

دکترین جدید رسانه‌ای ارتش آمریکا

در این گزارش، چند نمونه از رویکردهای اشتباه تبلیغی ارتش آمریکا نیز معرفی شده است. مثلا ماجرای رسانه‌ای شدن آتش‌سوزی قرآن توسط سربازان آمریکایی در پایگاه بگرام در افغانستان که به اعتراض گسترده مردم این کشور منجر شد، به عنوان نتیجه غفلت ارتش آمریکا از توجه به جزئیات دقیق مقدسات مذهبی مردم کشور میزبان مطرح شده است.

در این دکترین، بر لزوم اتخاذ برنامه‌های رسانه‌ای مناسب برای گروه‌های مختلف هدف تاکید شده است؛ یعنی مردم خود آمریکا، مردم کشور مورد تهاجم، مردم سایر کشورها خصوصا همسایگان کشور مورد تهاجم. در مورد مردم کشور مورد هدف نیز بر لزوم برنامه‌های رسانه‌های مجزا برای گروه‌های مرجع، گروه‌هایی که احتمالا بیشترین زیان را از فعالیت آمریکا خواهند دید، گروه‌های اجتماعی و نهادهای غیردولتی و سایر مردم تاکید شده است.

در این دکترین، بر لزوم اتخاذ برنامه‌های رسانه‌ای مناسب برای گروه‌های مختلف هدف تاکید شده است؛ یعنی مردم خود آمریکا، مردم کشور مورد تهاجم، مردم سایر کشورها خصوصا همسایگان کشور مورد تهاجم

در این دکترین، مراحل یک برنامه رسانه‌ای موفق شامل 4 مرحله اطلاع‌رسانی، آموزش، اقناع و نفوذ اعلام شده و راهبردها و راهکارهای رسانه‌ای گسترده‌ای جهت استفاده نیروهای نظامی آمریکا ارائه شده است.

همچنین از تجارب موفق واحدهای مختلف ارتش آمریکا در مهندسی افکار عمومی در کشورهای میزبان، به نمونه‌هایی اشاره شده است.

 دکترین جدید رسانه‌ای ارتش آمریکا
بخش ارتباطات تبیان

منبع : مشرق

مطالب مرتبط:

ابزار اصلی آمریکا برای نفوذ بر افکار جهانی