تبیان، دستیار زندگی
ما نه می خواهیم شما را سر کار بگذاریم و نه اذیتتان کنیم بلکه می خواهیم برای رسیدن به یکی از تمثیل های زیبای قرآن کریم با هم یک آزمایش ساده را انجام دهیم ببینیم چه اتفاقی می افتد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مسابقه

تست جالب سنجش بینایی و شنوایی در قرآن


« مَثَلُ الْفَرِیقَیْنِ كَالأَعْمَى وَالأَصَمِّ وَالْبَصِیرِ وَالسَّمِیعِ هَلْ یَسْتَوِیَانِ مَثَلاً أَفَلاَ تَذَكَّرُونَ » (سوره هود آیه 24) ؛ مَثَل این دو گروه، چون نابینا و كر [در مقایسه‏] با بینا و شنواست. آیا در مَثَل یكسانند؟ پس آیا پند نمى‏گیرید؟

گاهی اوقات که مشغول وبگردی هستم به برخی جملات سرکاری بر می خورم که خیلی راحت در عین سادگی ما را به بازی می گیرند ، مثلاً اینکه آیا می توانید با زبانتان نوک دماغتان را لیس بزنید؟

سۆال مضحکی به نظر می رسد اما کمی که به رفتارمان دقت کنیم می بینم که داریم در ذهنمان برآورد می کنیم که آیا زبانمان به نوک دماغمان می رسد یا نه؟ و در نهایت سعی می کنیم عملی اجرا کنیم که تا چه حد امکان پذیر است .

یا مثلاً آیا می توان با چشمان باز عطسه کرد؟ و ما منتظر اولین عطسه هستیم ببینیم می توان با چشمان باز عطسه کنیم یا نه ؟

خب حتماً شما هم به اندازه کافی با این قبیل سرگرمی ها مواجه شده اید ، حالا ما نه می خواهیم شما را سر کار بگذاریم و نه اذیتتان کنیم ، بلکه می خواهیم برای رسیدن به یکی از تمثیل های زیبای قرآن کریم با هم یک آزمایش ساده را انجام دهیم ببینیم چه اتفاقی می افتد.

خداوند متعال می فرماید بنده های مۆمن (بینا و شنوا) با بنده های کافر و لجوج (هرگز نمی توانند مانند هم باشند، حالا با خود شماست یا ایمان بیاورید و با عمل صالح در دنیایی روشن و در امنیت زندگی کنید، یا کافر شوید و در ظلمت جهل خودتان درگیر توهماتتان بمانید

مرحله اول آزمایش

با هم برای دقایقی (حداقل 5 دقیقه) چشمانمان را می بندیم، و سعی کنیم هر اتفاقی که افتد چشممان را باز نکنیم، لطفاً انجام دهید، خب ما می شنویم که دارد چه اتفاقی می افتد اگر صدای پایی بیاید یا کسی چیزی بگوید می شنویم و اطمینان خاطر پیدا می کنیم که اوضاع کاملاً عادی است.

  • آیه 24 سوره هود
  • آیه 24 سوره هود
  • آیه 24 سوره هود
  • آیه 24 سوره هود
  • مرحله دوم آزمایش

    بدون اینکه چشمانمان را باز کنیم دو گوش خود را محکم بگیریم به گونه ای که هیچ صدایی نشویم و در همین حالت چند دقیقه ای بمانیم (حداقل 5دقیقه ) لطفا انجام دهید.

    این حرکت خیلی ساده است اما بی نهایت کلافه کننده است، این ده دقیقه برایمان بسیار کند و خسته کننده می گذرد و چه بسا که تخیلات وحشتناکی به سراغمان بیاید که اگر همیشه اینطور بودیم چه اتفاقی می افتاد ، کور  و کر بودن حتماً خیلی باید طاقت فرسا باشد.

    حالا چشم و گوشتان را باز کنید و یک نفس راحت بکشید که خدا را هزار مرتبه شکر که هم می بینیم و هم می شنویم ، واقعاً کر و کور بودن خیلی وحشتناک است.

    خداوند متعال به زیبایی ما را در یک مقایسه ملموس قرار می دهد که بندگان محترم یک آدم کر و کور را با یک آدم شنوا و بینا مقایسه کنید، خوب خیلی راحت مقایسه کردیم ؛ واقعاً که دنیایی متفاوت بود ، یک دنیا سرشار از نورانیت و آرامش و یک دنیا پر از توهم و تخیلات وحشت آفرین.

    خداوند متعال می فرماید : بنده های مۆمن (بینا و شنوا) با بنده های کافر و لجوج (هرگز نمی توانند مانند هم باشند، حالا با خود شماست یا ایمان بیاورید و با عمل صالح در دنیایی روشن و در امنیت زندگی کنید ، یا کافر شوید و در ظلمت جهل خودتان درگیر توهماتتان بمانید .

    عزیزان نظر شما در مورد این مقایسه زیبای خداوند چیست؟

    جزو کدام دسته باشیم بهتر است؟

  • سوره هود آیه 23-24 (تاثیر نیات قلبی در پاداش عمل)
  • نیت مؤمن
  • نقش نیت در کارها
  • برندگان و بازندگان
  • قصد قربت از اول تا آخر کار
  • نیت بد (1)
  • برکات نیت خوب
  • درجات نیات
  • کاربران گرامی می توانند فایل صوتی تلاوت این آیه را به آدرس زیر ارسال نمایند.

    quran

    فاطمه محمدی  

    بخش قرآن تبیان


    مطالب مرتبط:

    سوال از خدا، پاسخ از شما!

    توجه توجه! آزمون استخدامی خداوند برگزار می شود!!!

    نشست علمی در تاکسی و اتوبوس

    مرغی که یک پا دارد!

    تا به حال شما این شیرینی را امتحان کرده اید؟!

    سوپرمن های نجات بخش ما!!

    غربی ها از ما مومن ترند؟!!

    میلیونر شو! بیشترین سود با کمترین سپرده

    تب رفیق شدن با چهره ها برای شهرت!!

    این مذهبی های املِ بی کلاس!!

    حلال هایی که حرام کردنش بدترین بدعته!

    سنگین ترین قرار داد تاریخ بشر!

    عاقبت فوتبال ما و کری خواندن هایمان!

    شما در کدام ایستگاه پیاده می شوید؟

    بی خاصیت ترین آدم های دنیا!

    احترام به اختیار انسانی