تبیان، دستیار زندگی
با اعلام رسمی زمان پخش بازی‌های جام جهانی، وضعیت پخش سریال‌های رمضانی بحرانی به نظر می‌رسد. با پخش رقابت‌های حذفی یك هشتم و یك چهارم نهایی در ساعت 20:30 ، عملا زمانی برای پخش دو سریال از شبكه سه و یك باقی نمی‌گذارد. با این حال معاونت سیما به پخش دو سریال
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هیولای جام جهانی و سریال های رمضان


با اعلام رسمی زمان پخش بازی‌های جام جهانی، وضعیت پخش سریال‌های رمضانی بحرانی به نظر می‌رسد. با پخش رقابت‌های حذفی یك هشتم و یك چهارم نهایی در ساعت 20:30 ، عملا زمانی برای پخش دو سریال از شبكه سه و یك باقی نمی‌گذارد. با این حال معاونت سیما به پخش دو سریال بعد از افطار تاكید دارد.

هیولای جام جهانی و سریال های رمضان

با اینكه زمان پخش بازی‌های جام جهانی، پیش از این مشخص شده بود اما با اعلام رسمی جدول پخش این رقابت‌ها به تفكیك شبكه‌های تلویزیونی، سریال‌های مناسبتی رمضان با بحران جدیدی روبه‌رو شدند. درست است كه پیش از این معاونت سیما به دلیل كوتاه بودن زمان بعد از افطار، اعلام كرده بود كه فقط دو سریال در این زمان روی آنتن می‌روند اما با در نظر گرفتن زمان پخش بازی‌های جام جهانی و اختصاص حجم بالایی از زمان كوتاه بعد افطار به پخش فوتبال، در چگونگی پخش همین دو سریال هم تردید وجود دارد. در این گزارش محسن چگینی، تهیه كننده سریال «شمعدونی» و مجید مولایی، تهیه كننده سریال «هفت سنگ»، كه هردو از گزینه‌های احتمالی شبكه سه برای ماه رمضان هستند، مسئله وضعیت پخش سریال رمضانی تلویزیون را بررسی می‌شوند.

پخش سریال از ساعت 23 به بعد؟

طبق جدول زمانی اعلام شده برای بازی‌های جام جهانی از تلویزیون، شبكه سه از روز اول تا روز هشتم ماه رمضان، راس ساعت 20:30، رقابت‌های یك هشتم نهایی و یك چهارم نهایی را پخش می‌كند. این رقابت‌ها هم از آنجایی كه در مرحله حذفی قرار دارند، ممكن است به وقت اضافه و حتی ضربات پنالتی كشیده شوند. بنابراین ممكن است هر بازی با احتساب وقت اضافه و ضربات پنالتی، حدود 120 دقیقه زمان ببرد. در این صورت شبكه سه عملا تا حدود ساعت 22:30 زمانی برای پخش سریال مناسبتی ندارد. از طرف دیگر برنامه «بیست چهارده» عادل فردوسی‌پور، قرار است از یك ساعت قبل تا یك ساعت بعد از پایان هر بازی به تحلیل و آنالیز آن مسابقه بپردازد. بنابراین در خوشبینانه‌ترین حالت ممكن، شبكه سه از ساعت 20:30 تا 23 عملا امكانی برای پخش سریال ندارد. البته این تازه بخشی از ماجراست چون شبكه سه مجددا از ساعت 30 دقیقه بامداد، دیگر بازی این مرحله را روی آنتن می‌برد. علاوه بر اینها در روزهای اول، ششم و هفتم ماه رمضان، رقابت لیگ جهانی والیبال هم باكس 22:45 این شبكه را اشغال می‌كند و باكس بعد از افطار شبكه سه، كاملا در اختیار گروه ورزش قرار دارد.

پخش قطعی سریال در شبكه سه

اولین مسئله‌ای كه در این میان به ذهن می‌رسد این است كه در ایام جام جهانی، بخصوص امسال كه ایران هم در این رقابت حضور دارد، جمع كثیری از مخاطبان، عملا درگیر تماشای فوتبال هستند و تماشای سریال برایشان اولیت چندانی ندارد. با این حال نمی‌شود آن دسته از مخاطبان علاقه‌مند به سریال و بی‌علاقه به فوتبال را نادیده گرفت اما مسئله اینجاست كه با كدام زمان؟ این مسئله را با محسن چگینی، تهیه كننده سریال «شمعدونی» سروش صحت، كه یكی از گزینه‌های شبكه سه برای ماه رمضان است در میان می‌گذاریم. او می‌گوید كه شبكه سه قطعا در ایام رمضان، سریال پخش می‌كند اما اینكه سریال مورد نظر «شمعدونی» باشد یا «هفت سنگ» هنوز مشخص نشده. او توضیح می‌دهد:«بهرحال یك فاصله زمانی 2 ساعته میان بازی 20:30 تا 30 بامداد وجود دارد و قطعا در این زمان، سریال روی آنتن می‌رود.» با این حال اما باید پذیرفت سریالی كه با این زحمت و خرج زیاد ساخته می‌شود، در شور و هیجان جام جهانی، چندان امكان دیده شدن ندارد. با این حال چگینی می‌گوید:« اتفاقا بین آن همه فوتبال، پخش سریال هم جالب است اما واقعا هنوز هیچ تصمیمی اعلام نشده.» به گفته او تا آخر این هفته معاونت سیما، نظر قطعی‌اش را درباره اینكه كدام سریال پخش می‌شود اعلام می‌كند.

سریال شبكه یك بعد از شبكه سه

شبكه سه با اینكه مدام اعلام می‌كند هنوز برای مناسبت رمضان، گزینه قطعی‌اش را مشخص نكرده اما از مدت‌ها قبل، در سایت اطلاع‌رسانی رسمی‌اش از اسم سریال «هفت سنگ»، تحت عنوان «ویژه ماه مبارك رمضان» نام برده. حتی بعد از اعلام اینكه «شمعدونی» و «هفت سنگ» هردو باهم گزینه‌های رمضان هستند، سایت شبكه حاضر نیست از موضع‌اش كوتاه بیاید. بهرحال چه «هفت سنگ» سریال قطعی رمضان باشد چه نباشد، بهرحال یكی از گزینه‌هاست. برای همین هم این مسئله را با مجید مولایی، تهیه كننده این سریال در میان می‌گذاریم. او می‌گوید كه درباره وضعیت سریال‌های رمضان شبكه سه، هنوز هیچ چیز قطعی نیست:«راستش برای من هم سوال است كه با این برنامه اعلام شده برای پخش بازی‌ها، سریال‌ها قرار است به چه صورت پخش شود! اما به نظر می‌رسد دوستان مشغول برنامه‌ریزی هستند تا زمانی را به آن اختصاص دهند. آنطور كه من می‌دانم طبق برنامه‌ریزی قبلی قرار بود بلافاصله بعد از بازی اول، سریال شبكه سه روی آنتن برود و پشت سر آن، شبكه یك سریالش را پخش كند اما اینكه با توجه به این برنامه، قرار است چه برنامه‌ریزی صورت بگیرد معلوم نیست.» آنطور كه مولایی می‌گوید سریال «هفت سنگ»، ساختاری اپیزودیك دارد و كوتاه كردن قسمت‌هایش به هیچ عنوان امكان پذیر نیست. هر اپیزود هم به چیزی حدود 50 تا 55 دقیقه زمان نیاز دارد.

درست است كه پخش سریال در ایام رمضان، به یك جور عادت دلنشین در تلویزیون تبدیل شده و مخاطبان هم هرسال برای تماشای آنها انتظار می‌كشند اما باید بپذیریم كه شرایط تلویزیون در دهه اول ماه رمضان امسال یك مقدار بحرانی است.

اصرار معاونت سیما به پخش سریال شبكه سه

مولایی درباره اینكه ایا ممكن است با توجه به این شرایط، شبكه سه تصمیم بگیرد باكس سریال‌هایش را تا پایان جام جهانی حذف كند یا خیر می‌گوید:« واقعیت این است كه ما سریال را برای ماه رمضان نساختیم. از طرفی هم این صحبت در شبكه سه مطرح بود كه با توجه به فضای فوتبالی حاكم بر تلویزیون، اصلا سریالی روی آنتن نرود اما معاونت سیما اصرار دارد كه شبكه سه حتما در این ایام سریال پخش كند.» به گفته او از آنجایی كه پخش سریال «مدینه» سیروس مقدم از شبكه یك قطعی ا ست، معاونت سیما تاكید دارد همزمان با پخش این سریال ملودرام، سریالی كمدی هم از شبكه سه پخش شود كه تا حدی فضا را تعدیل كند. مولایی در پاسخ به این سوال كه با توجه به شرایط حاكم بر تلویزیون در ایام جام جهانی، امكان این وجود دارد كه با پخش سریالش در ماه رمضان مخالفت كند؟ توضیح می‌دهد:«بهرحال ما تولید كننده هستیم. توزیع و پخش سریال به عهده آنهاست. باید صبر كنیم ببینیم چه تصمیمی در این مورد می‌گیرند.»

پخش «مدینه» بعد از نیمه شب؟!

مسئله دیگری كه در این میان وجود دارد، پخش قطعی سریال «مدینه» از شبكه یك است. طبق گفته مولایی و آنطور كه خود مجید زین‌العابدین، مدیر پروژه رمضان و تابستان تلویزیون توضیح داده بود، برنامه‌ریزی ماه رمضان طوری صورت گرفته كه ابتدا سریال شبكه سه پخش شود و بلافاصله بعد از آن، «مدینه» از شبكه یك روی آنتن برود. حالا فرض كنیم یك بازی به همراه تحلیل و میزگردهایش تا ساعت 23 طول بكشد و سریال «هفت سنگ» یا «شمعدونی» هم دقیقا بلافاصله بعد از آن روی آنتن برود. در آن صورت، در خوش‌بینانه‌ترین حالت ممكن، سریال تا ساعت 23:30 روی انتن است كه البته اگر سریال مورد نظر «هفت سنگ» باشد كه حتی با چنین دید خوش‌بینانه‌ای هم نمی‌شود با آن روبه‌رو شد. چون طبق گفته خود تهیه كننده، هر اپیزود 50 تا 55 دقیقه زمان می‌برد و عملا زودتر از ساعت 23:50 امكان پایانش نیست. حالا با این وضعیت چه بلایی سر سریال شبكه یك می‌آید؟ واقعا می‌شود از مخاطبان انتظار داشت تا نزدیك به 12 شب بیدار بمانند و منتظر تماشای «مدینه» شوند؟ آنهم در شرایطی كه چهار ساعت بعدش باید برای خوردن سحری بیدار شوند! بنابراین شبكه یك غیر از این، دو راه بیشتر ندارد. اول اینكه به شیوه دیگری عمل كند و سریالش را قبل از سریال شبكه سه و در باكس همیشگی‌اش یعنی 22:15 روی آنتن ببرد كه در آن صورت هم به دلیل همزمانی با پخش فوتبال، عملا بخش مهمی از مخاطبانش را از دست می‌دهد. دوم اینكه بعد از بازی فوتبال، همزمان با پخش سریال شبكه سه، «مدینه» را روانه آنتن كند و  این هم از معاونت سیما بعید به نظر می‌رسد كه بخواهد دستی دستی، سریال‌هایش را حرام كند.  غیر از این ساعت هم كه دیگر هرطور حساب كنیم، زمانی برای پخش «مدینه» پیدا نمی‌كنیم. برای روشن شدن قضیه با زینب تقوایی، تهیه كننده «مدینه» تماس می‌گیریم اما تماس ما بی‌پاسخ می‌ماند.

هدر شدن سریال‌ها

درست است كه پخش سریال در ایام رمضان، به یك جور عادت دلنشین در تلویزیون تبدیل شده و مخاطبان هم هرسال برای تماشای آنها انتظار می‌كشند اما باید بپذیریم كه شرایط تلویزیون در دهه اول ماه رمضان امسال یك مقدار بحرانی است. از یك طرف، امسال طولانی ترین روزهای ماه رمضان را داریم و زمان چندانی برای پخش سریال در شبكه‌های مختلف باقی نمی‌ماند. از طرف دیگر دهه اول رمضان با مهمترین بازی‌های حذفی جام جهانی هم زمان شده و بعد از افطار، تا دو ساعت بعد، آنتن در اختیار پخش فوتبال قرار می‌گیرد. بنابراین هنوز معلوم نیست تلویزیون می‌خواهد چطور برنامه‌ریزی كند كه علاوه بر پخش فوتبال، در ساعات باقی‌مانده دو سریال هم روی آنتن ببرد! ضمن اینكه همه میدانیم برای ساخته شدن یك سریال، چقدر هزینه و زمان صرف می‌شود و قطعا پخش آنها به صورت ام‌پی‌تری، آنهم در شرایطی كه مردم در شور و هیجان مسابقات جام جهانی هستند و حواسشان زیاد درگیر تماشای سریال نیست، چندان به صرفه نیست.  بهرحال باید منتظر باشیم و ببینیم معاونت سیما در این شرایط، چه تصمیمی می‌گیرد.

بخش سینما و تلویزیون تبیان


منبع: هفت صبح