تبیان، دستیار زندگی
مسابقه ی موشک آبی پرتابی از این مدرسه جزء برترین مسابقه های این دوره از جشنواره شد. سجاد گودرزی، محمد محمدی، پیمان پارسا و پرهام کوچک پژوهشگران عزیزی هستند که این پروژه را با راهنمایی جناب آقای علیرضا صارمی انجام داده اند...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دستاورد برتر متوسطه 2 شهید بهشتی بروجرد

در نهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

پژوهشگران جوان متوسطه 2 شهید بهشتی بروجرد به مدیریت جناب آقای چنگیز ملک زاده در نهمین دوره جشنواره پروژه‌های دانش آموزی تبیان حضور داشتند.

مسابقه ی موشک آبی پرتابی از این مدرسه جزء برترین مسابقه های این دوره از جشنواره شد. سجاد گودرزی، محمد محمدی، پیمان پارسا و پرهام کوچک پژوهشگران عزیزی هستند که این پروژه را با راهنمایی جناب آقای علیرضا صارمی انجام داده اند. در زیر خلاصه ای از این پژوهش ارایه می گردد.

اساس حركت بر اساس خروج با سرعت آب و هوای فشرده از اگزوز راكت آبی است كه نیروی جلو برنده (پیشران) را برای راكت فراهم می كند. تا جایی كه بتوان بر نیروی جاذبه زمین غلبه نمود، راكت به حركت خود ادامه می دهد و اصطلاحاً زمان پرواز آن بیشتر می شود و یا برد موشك بالاتر خواهد رفت.

هفته ی اول:

92/09/25 تا 92/11/01

در این روز برای انجام صحبت های اولیه و گذاشتن قرار های بعدی در خانه ی پرهام جمع شدیم. در ابتدا مقداری سردرگم بودیم وبه طور دقیق نمی دانستیم که قصد انجام چه کاری را داریم. سپس برای آشنایی بیشتر با موضوع موشک های آبی در نظر گرفتیم تحقیقات خود را تا پایان هفته ادامه دهیم و دفتری هم برای ثبت مشاهدات و تحقیقات خود  با عنوان دفتر کارنما تهیه کرده و با آقای صارمی هم در این مورد مفصلاً صحبت کردیم.

دستاورد برتر متوسطه 2 شهید بهشتی بروجرد، موشک آبی پرتابی

هفته ی دوم:

92/10/02 تا 92/10/08

تمام هفته ی دوم با مطالعه کتاب آموزش گام به گام هوا فضا و همچنین با جستجو های اینترنتی با راکت ها آشنا شدیم. تاریخچه پرواز و روند تکامل وسایل پرنده از موضوعات جالب انجام این پروژه بود که ما را مصمم تر نمود.

نیروهای موثر بر موشک که شامل

1- وزن موشک
2- نیروی پرتاب موشک
3- آئرودینامیک در پرواز موشک که خود شامل کشش و رانش می شود را مطالعه کردیم.

سایت موسسه فرهنگی و علمی تبیان نیز مطالب بسیار آموزنده ای در اختیار ما قرار داد ما را  با چگونگی ساخت یک موشک پیشرفته آبی به خوبی آشنا کرد.

در پایان هفته ی دوم آشفتگی ذهن ما تقریباً از بین رفته بود و دقیقاً می دانستیم که چه می خواهیم. پس  به دنبال تهیه ی وسایل بودیم تا پروژه ی خود را عملاً شروع نمائیم.

هفته ی سوم:

92/10/09 تا 92/10/15

با جمع شدن دور هم با مطالعه ی روش طراحی و ساخت به این موضوع پی بردیم که روش ما باید تا حدودی با روش انجام پروژه های آزمایش فرق کند. در روش آزمایش دانش آموزان با قوانین حاکم بر پدیده ها آشنا می شوند در حالی که مسیر ما باید یک روش طراحی مهندسی باشد که در پایان پروژه بتوانیم موشکی طراحی کرده و بسازیم که در عین حال بیش ترین برد را در حالت افقی داشته باشد.

معیارهای کلی ما برای ساخت موشک آبیمان، استفاده از یک مخزن به عنوان جایگاه سوخت و داشتن متعادل کننده های خوب ( بال و دماغه ) و داشتن پایه ای مقاوم و کاربردی و استفاده از فشار هوای بالا برای داشتن بیشترین برد افقی ممکن بود. روز سه شنبه و چهارشنبه 12 و 13 دی ماه لیست و سایل لازم را که شامل تلمبه قوی تعدادی بطری خالی نوشابه و دلستر ( در انواع مختلف ) – لوله های پلاستیکی و فلزی مخصوص لوله کشی آب و ملزومات آن و نیز پلاستیک فشرده برای ساخت باله ها و توپ تنیس برای استفاده در مخروط دماغه، نوار تفلون و چسب برق و بست های فلزی و پلاستیکی و تیوبلس و....... را تهیه نمودیم.

هفته ی چهارم :

92/10/16 تا 92/10/22

به ثبت روش ساخت به شرح زیر پرداختیم:

  • ساخت پایه(launcher)
  • بدنه اصلی
  • متعادل کننده
  • دماغه
  • باله ها

هفته ی پنجم:

92/10/23 تا 92/10/29

با کمک و همکاری آقای صارمی و با وسایلی که هفته قبل تهیه کرده بودیم شروع به ساخت موشک کردیم. روز خوبی بود چرا که بالاخره، لحظه ساخت موشک فرا رسیده بود. هوا خیلی زود تاریک شد و ادامه ساخت موشک را به فردا موکول کردیم. البته ناگفته نماند که ساخت بعضی از قسمت ها سختی زیادی داشت و ظرافت و دقت بالایی می طلبید. برای مثال ما در ساخت پایه مشکلات فراوانی داشتیم، چون جنس پایه ی ما از فلز بود و برای جوش دادن آن نزدیک جوشکار با تجربه رفتیم و چون پایه نقش مهمی در پرواز موشک دارد می بایست در ساخت آن دقت بالایی می کردیم که ما نیز تمام تلاش خود را در این ضمیمه انجام دادیم. طرح نهایی پایه را به همراه موشک در تصویر زیر مشاهده می کنید.
دستاورد برتر متوسطه 2 شهید بهشتی بروجرد، موشک آبی پرتابی

هفته ی ششم:

30/10/92 تا 6/11/92

در مورد دماغه هم به قطعیت رسیدیم که نوک جلد چسب آکواریوم می تواند بهترین کارایی را برای ما داشته باشد که طرح تکمیل شده موشک را به همراه دماغه در تصویر زیر مشاهده می کنید.

دستاورد برتر متوسطه 2 شهید بهشتی بروجرد، موشک آبی پرتابی   دستاورد برتر متوسطه 2 شهید بهشتی بروجرد، موشک آبی پرتابی

هفته هفتم:

شنبه 7/11/92 تا جمعه 13/11/92

مطابق با نتایج آزمایش موشک ما در فشار ثابت 6.5  بار در حجم 350 سی سی بیشترین برد را داشت.

برای آگاهی بیشتر اینجا کلیک کنید تا اطلاعات بیشتری کسب کنید. دانلود

مطالب مرتبط:

قوانین موشک آبی پرتابی

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان - تهیه سارا خرّمی نژاد

تنظیم: نسرین صادقی