تبیان، دستیار زندگی
نخستین قسمت برنامه «خندوانه» دوشنبه (19 خرداد) روی آنتن شبکه نسیم رفت. مهمان ویژه این برنامه علی کفاشیان بود و به سوالات غیر متعارف رامبد جوان پاسخ های بامزه ای داد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : احمد رنجبر
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

وقتی همسر کی روش شک می کند!

درباره «خندوانه» که گام نخست را محکم برداشت


نخستین قسمت برنامه «خندوانه» دوشنبه (19 خرداد) روی آنتن شبکه نسیم رفت. مهمان ویژه این برنامه علی کفاشیان بود و به سوالات غیر متعارف رامبد جوان پاسخ های بامزه ای داد.

«خندوانه»

همین چند روز پیش بود که رویه نسیم دستمایه یادداشتی انتقادی شد البته همچنان بر این نظر هستیم مگر آن که اتفاقی چون «خندوانه» ادامه داشته باشد.

رامبد جوان اما در نخستین برنامه موفق عمل کرد؛ سر و شکل برنامه او نشان داد که با حساب و کتاب وارد گود شده و می توان به تداوم موفقیت آن خوشبین بود. مهم ترین شاخصه «خندوانه» عدم تقلید از برنامه های دیگر است؛ برای همین حتی وقتی دوربین برای تهیه گزارش به سطح شهر می رود شاهد نوآوری هستیم. آیتم ها کشدار نیستند و مردم جلوی دوربین جوک تعریف نمی کنند!

جوان برای برنامه اش یک استودیو ساده تعبیه کرده و با انجام تست خنده هر بار تعدادی از مخاطبان را به عنوان بخشی از آکسسوار روی صندلی می نشاند. واکنش های آن ها موقع گفت و گو با مهمان ویژه و مشارکت در فرآیند مصاحبه ، باعث می شود شرکت کنندگان آکسسوار بی روح نباشند و همین به پویایی برنامه کمک کنند. برنامه ایده های جذاب دیگر هم دارد که عمده ترین آن دعوت از چهره های خاص برای انجام گفت و گوهای خاص است حال جوان تا چه حد از این پتانسیل بهره می برد در آیند مشخص می شود.

رامبد جوان تجربه سال ها بازیگری و کارگردانی آثار کمدی را دارد ؛ این پشتوانه به همراه استفاده از یک تیم تولید مطلوب، سر و شکلی حرفه ای به «خندوانه» بخشیده. دیگر برنامه های نسیم فاقد این سر و شکل هستند و همین پاشنه آشیل آن ها شده است. شاید تنها چیزی که به مرور علیه «خندوانه» شود، خود جوان باشد! او طبق یک مشخصه ذاتی آدمی اگزجره (دارای رفتار اغراق آمیز ) است که بارها و بارها در بازیگری و اجرای تلویزیونی اش شاهد بوده ایم و حالا سخت ترین کار او کنترل خودش است.

کفاشیان؛ برگ برنده اول

جوان قصد دارد با دعوت از چهره های شاخص گفت و گوهایی خندوانه وار روی آنتن ببرد. در گام نخست موفق بود و صد البته علی کفاشیان هم او را بخوبی همراهی کرد. متن پیاده شده گفت و گو را بخوانید شاید برای شما هم جذاب باشد. هر چند حتی با تصور میمیک چهره و لحن با مزه رئیس فدراسیون فوتبال هم نمی توان شوخ طبعی های او را در قالب نوشتار منتقل کرد.

در طول روز چقدر می خندید؟

خجالت می کشم اخم داشته باشم. اگر هم عصبانی شوم توی خودم می ریزم ولی در محیط کاری اخم نمی کنم. البته موقع مسابقات دچار استرس می شوم هر کاری کنم خنده ام نمی گیرد.

یک روز کی روش از دست من دلخور بود. شب پیش خودم گفتم چطور از دلش در بیاورم. پیامک زدم : I MISS YOU نگو همان شب خانمش برگشته بود ایران؛ پیامک را که دید شک کرد و بلافاصله همان 12 شب  به من زنگ زد. از آن موقع هر وقت می خواهم کی روش را تهدید کنم می گویم I MISS YOU.

شده جوک تعریف کنید بقیه نخندند؟

من چون مسوول هستم هر چیزی تعریف کنم همه می خندند چون اگر نخندند بعدا حساب شان را می رسم (خنده شدید حاضران)

از بس می خندید دکتر نمی روید.درست است؟

دائم ورزش می کنم این باعث شادابی می شود، خنده هم مزید بر علت است.

رابطه تان با عادل فردوسی پور چطو است؟

12 شب به بعد با او مشکل دارم. تازه این موقع شب موتورش روشن می شود من هم دقیقا وقت خوابم است. یک بار حدود ساعت یک و نیم بود تلفن زنگ خورد، خانمم بیدارم کرد ، ترسیدم گفته کیه این موقع شب؟گفت آقای فردوسی پور پشت خطه. (خنده حضار) من نمی دانم بقیه کار و زندگی ندارند تا این موقع شب بیدار هستند. البته صبح سه شنبه جلسه کمیته ملی المپیک داریم و باید زود بخوابیم که عادل نمی گذارد! یک بار قرار بود مهمان «صبح بخیر ایران» باشم چون دیر خوابیدم اصلا روی آنتن نمی توانستم بخندم. البته خنده باید بیاید به زور که نمی شود.

شده مسئولان بالاتر به شما بگویند کمتر بخندید و جدی تر باشید؟

بله می گویند چرا این قدر مسخره بازی در می آوری! همین چند روز پیش گفتند یک مقدار جدی باش ؛ چرا همه چیز را به مسخره می گیری؟ خیلی از مسئولان می گویند باید اخم داشت تا بقیه ازت حساب ببرند ولی من کارم را با خنده پیش می برم کسی هم دلخور نمی شود. اوایل تیم ملی که می باخت همه از خنده من لج شان می گرفت. من هم خوشحال می شدم که لج شان در آمده!

یعنی از لج دیگران می خندید یا خنده تان واقعی بود؟

واقعا می خندیدم. ضمن این که زورمان به مطبوعات نمی رسد بلکه این طوری لج شان را دربیاورم.

رامبد جوان تجربه سال ها بازیگری و کارگردانی آثار کمدی را دارد ؛ این پشتوانه به همراه استفاده از یک تیم تولید مطلوب، سر و شکلی حرفه ای به «خندوانه» بخشیده. دیگر برنامه های نسیم فاقد این سر و شکل هستند و همین پاشنه آشیل آن ها شده است.

نامرئی بودید کجا می رفتید؟

جایی که خبرنگاران من را نبینند. یا هم می رفتم پیش آن ها و هر چیزی می نوشتند خط می زدم. خبرنگارها منتظرند اتفاقی بیفتد ؛ ما دیگر گرفتاریم.

شده از کسی عذرخواهی کنید؟

اگر اشتباه کردم باشم بله. یا مثلا پسرم می گوید پول بده می گویم :عذر می خواهم ندارم. (باز هم خنده حاضران) بله عذر خواهی می کنم ولی می گویند بعد از باخت تیم ملی عذرخواهی  کن؛ آخه مگه من باخته ام ؛ این جور عذرها نمایشی است و من دوست ندارم.

خواب تان چطور است؟

خیلی خوب ... رلکس...

غذا چطور؟

معمولا کم غذا می خورم ؛ سال هاست مراعات می کنم؛ بالاخره ما که آخر مرض می گیرم این طوری یک کم دیرتر مبتلا می شویم.

وقتی همسر کی روش شک می کند!

ماجرای شک همسر کی روش

در میانه گفت و گو رامبد جوان از جدی بودن کی روش پرسید: « بله کسی جرات ندارد پیش او بخندد اما من را که می بیند یک لبخند ملیح می زند؛ بالاخره در برابر خنده همیشگی ما یک لبخند چیزی نیست.»

کفاشیان بعد از این مقدمه سراغ یک خاطره با مزه رفت:« یک روز کی روش از دست من دلخور بود. شب پیش خودم گفتم چطور از دلش در بیاورم. پیامک زدم : I MISS YOU نگو همان شب خانمش برگشته بود ایران؛ پیامک را که دید شک کرد و بلافاصله همان 12 شب  به من زنگ زد. از آن موقع هر وقت می خواهم کی روش را تهدید کنم می گویم I MISS YOU.

حالا که بحث کی روش شد اشاره به یک نکته دیگر مصاحبه هم جالب است؛ کفاشیان درباره ماجرای کوتاه شدن لباس های تیم ملی فوتبال قضیه آب داغ را با شوخی مطرح کرد و گفت: لباس ها با آب داغ شسته و کوتاه شدند من هم گفتم خب با آب ولرم بشورید. او سپس به مساله مهمی اشاره کرد که نباید این فرهنگ یک بار مصرفی نهادینه شود:«الان بچه های تیم ملی یک بار لباس را می پوشند و برای بازی بعد لباس جدید می خواهند در حالی که با شستن لباس می شود بارها از آن استفاده کرد. وگرنه تیم ملی مشکل لباس ندارد.»

فرصت سوزی نسیم

شبكه نسیم ‌حسابی ویژه روی خلاقیت و محبوبیت رامبد جوان باز كرده بود. «خندوانه» اما در بدترین زمان ممكن به آنتن رسید؛درست همزمان با نخستین ویژه برنامه جام جهانی شبكه سه با اجرا و تهیه كنندگی فردوسی پور و حضور یك مهمان ویژه یعنی دونگا. مطمئنا مخاطبان نه چندان زیاد شبكه نسیم دوست ندارند هیجان پیش از مسابقه جام جهانی را از دست بدهند و ترجیح شان «بیست چهارده » عادل است. تازه سوت بازی ها از پنج شنبه به صدا در می آید و غالب مخاطبان تلویزیون به سمت شبكه سه سرازیر می شوند. كمی بعد هم نوبت سریال ها و برنامه های مناسبتی شبكه ها در ماه رمضان است و این یعنی شبكه نسیم، «خندوانه» و رامبد جوان بی موقع نفس كِش طلب كرده اند. کاش در فرصت دیگری این برنامه روی آنتن می رفت.

احمد رنجبر

بخش سینما و تلویزیون تبیان


مطالب مرتبط:

بس کنید خانم ها و آقایان هنرمند!

راز كله قند«قند پهلو»