تبیان، دستیار زندگی
شاید برای شما هم در این چند وقته اتفاق افتاده باشد که در چند روز متولی برای طی کردن یک مسیر ثابت نرخ های متفاوتی به تاکسی ها پرداخت کرده باشید. یک نفر هزار تومان می گیرد یک نفر 700 تومان و نفر دیگر 500 تومان! آخر هم تکلیف مشخص نمی شود که قرار است بابت ای
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تاکسیران‌ها چند میلیارد کرایه اضافی می‌گیرند؟


شاید برای شما هم در این چند وقته اتفاق افتاده باشد که در چند روز متولی برای طی کردن یک مسیر ثابت نرخ های متفاوتی به تاکسی ها پرداخت کرده باشید. یک نفر هزار تومان می گیرد یک نفر 700 تومان و نفر دیگر 500 تومان! آخر هم تکلیف مشخص نمی شود که قرار است بابت این مسیر ثابت چقدر پول پرداخت کنید.

کرایه تاکسی

فرض کنید در هر کرایه ماشین فقط یک تومان اضافی رد و بدل شود؛ آن وقت هر روز سه میلیون و 850 هزار تومان از پول مردم پایتخت از راه غیر حلال و غیرقانونی وارد چرخه گردش مالی شهر خواهد شد!

کرایه تاکسی همیشه معضلی بوده که باعث جنگ و جدل دیرینه بین راننده، مسافر و تاکسیرانی می شود. از یک طرف تاکسیرانی نرخ هایی تعیین می کند که اصلا معلوم نیست آن را چطور باید گرد کرد یا اصلا برای چه باید تاکسیرانی چنین رقمی را تعیین کند؛ بعد از آن خود راننده از ظن خود مشخص کند که چقدر باید بگیرد و طبیعتا به نفع خود آن را گرد کند. مثلا همین نرخ کرایه ای که برای تاکسی های گردشی با عنوان ورودی تعیین می کنند، رویش نوشته است: ورودی 2341 ریال، یا به سادگی نوشته‌اند: 2222 ریال، یا هر مقدار دیگری که شما آن را دیده‌اید! بعد در کنار همین عدد نوشته‌اند که با 500 متر مسافت آزاد! معنی جمله این است: شما با پرداخت دو هزار و سیصد و چهل و یک ریال می‌توانید سوار تاکسی شوید و تا 500 متر از آن استفاده کنید و جابه جا شوید. این نرخ تاکسی را که مثال زدیم مصوب تابستان سال 91 است! یعنی آقا یا آقایانی که این قانون را تصویب کرده‌اند، هنوز فکر می‌کنند چیزی به اسم چهار تومان در پول رایج و رسمی کشور وجود دارد! هنوز فکر کرده‌اند با سکه‌های 25 تومانی و 50 تومانی می‌توان 34 تومان سوا کرد و به راننده پرداخت کرد! آن هم 25 تومانی و 50 تومانی هایی که خودشان به سختی گیر می آیند و البته در شرایطی که تراول های 100 هزارتومانی هم وارد چرخه پول شده است.

باز هم دلیل نمی شود، بیشتر از نرخ تعیین شده از سوی تاکسیرانی، از جیب مردم به دخل راننده برود. بر اساس آمار و اطلاعات منتشر شده از سوی شرکت مطالعات جامع حمل و نقل و ترافیک تهران، بیش از 24 درصد از کل سفرهای شهری در پایتخت با تاکسی انجام می‌شود، این رقم در ‌آمار این شرکت سه میلیون و 850 هزار سفر برآورد شده است. یعنی هر روز سه میلیون بار در تهران پول کرایه تاکسی پرداخت می‌شود

شغلی به نام پول خردی!

معضل نبود پول خرد چیزی است که مسافر و راننده را اسیر خودش کرده به گونه ای که وقتی تاکسیرانی کرایه را 650 تعیین می کند، به این فکر نمی کند که این پول های خرد باید چطور به دست مسافر و راننده برسد. همه گلایه دارند که در این نبود پول خرد این چه نوع کرایه ای است که برای تاکسی ها تعیین می کنند. در این زمان است که شغل جدیدی به وجود می آید به نام خرید و فروش پول خرد. افرادی که به جمع آوری این پول های خرد می پردازند و با فروختن آنها به راننده های تاکسی و اتوبوس، با قیمتی بالاتر از ارزش ریالی خود پول، برای خود کار و کاسبی راه می اندازند و راننده ها از این بابت که مجبور هستند بابت پول خرد هزینه کنند شاکی می شوند و برای همین همیشه به زمین و زمان بد و بیراه می گویند که چرا مردم پول خرد در جیبشان پیدا نمی شود. مثلا برای 5هزار تومان 200 تومانی باید 6هزار تومان و در مواقعی حتی بیشتر پرداخت کنند و قیمت 50 تومانی که بالاتر هم می رود و مبلغ 3 هزار تومان 50 تومانی تا 5 هزار تومان هم خرید و فروش شده است. در این زمان است که راننده اگر بخواهد 700 تومان بگیرد مسافر شاکی می شود و اگر بخواهد 600 تومان بگیرند راننده شاکی می شود که چرا باید کمتر از آنچه که تاکسیرانی تعیین کرده از مسافر دریافت کند؛ در حالی که روز به روز به گرانی ها و تورم اضافه می شود. البته بماند که معمولا مسافر بابت آن 50 تومان کوتاه می آید و عطای گرفتنش را به لقایش می بخشد.

به ازای هر 100 متر 161 ریال!
کرایه تاکسی

شاید برای شما هم در این چند وقته اتفاق افتاده باشد که در چند روز متولی برای طی کردن یک مسیر ثابت نرخ های متفاوتی به تاکسی ها پرداخت کرده باشید. یک نفر هزار تومان می گیرد یک نفر 700 تومان و نفر دیگر 500 تومان! آخر هم تکلیف مشخص نمی شود که قرار است بابت این مسیر ثابت چقدر پول پرداخت کنید. امسال نیز براساس لایحه شهرداری ورودیه تاکسی های گردشی برای مسافت آزاد 500 متر 370 تومان و پس از 500 متر تا 7 کیلومتر به ازای هر 100 متر 161 ریال به کرایه افزوده می شود. همچنین برای مسافت های بالای 7 کیلومتر به ازای هر 100 متر 135 ریال و در سرعت های کمتر از 15 کیلومتر بر ساعت برای هر دقیقه 96 ریال در نظر گرفته شده است. همین رند نبودن کرایه ها موجب می شود تا راننده آنطور که دلش می خواهد کرایه را گرد کند و از مسافر بگیرد و تنها دلیل برای این کار را گرانی و بالا بودن خرج ماشین و زندگی بداند. در صورتی که کسب درآمد به این طریق به هیچ عنوان نمی تواند درست باشد. مسافر هم به دلیل رند نبودن کرایه ها و مشغله فکری حوصله حساب و کتاب کردن ریال به ریال براساس میزان مسافت طی شده در زمان مشخص را ندارد و ترجیح می دهد هرآنچه را که راننده می گوید پرداخت کنند.

یک میلیارد و 386 میلیون تومان در سال با یک تومان اضافه کرایه در جیب راننده تاکسی ها می رود!

حالا از سوی دیگر به این قضیه نگاه کنیم! اینکه همین چند ریال ناقابل می تواند چه پول زیادی را به جیب راننده تاکسی ها روانه کند، بدون اینکه آب از آب تکان بخورد. حالا اینکه خرج و مخارج زیاد و گرانی ها چیزی در جیب راننده تاکسی ها نمی گذارد، بحث جدایی است، که به تورم و بالا بودن مخارج برمی گردد؛ اما باز هم دلیل نمی شود، بیشتر از نرخ تعیین شده از سوی تاکسیرانی، از جیب مردم به دخل راننده برود.

معضل نبود پول خرد چیزی است که مسافر و راننده را اسیر خودش کرده به گونه ای که وقتی تاکسیرانی کرایه را 650 تعیین می کند، به این فکر نمی کند که این پول های خرد باید چطور به دست مسافر و راننده برسد. همه گلایه دارند که در این نبود پول خرد این چه نوع کرایه ای است که برای تاکسی ها تعیین می کنند

بر اساس آمار و اطلاعات منتشر شده از سوی شرکت مطالعات جامع حمل و نقل و ترافیک تهران، بیش از 24 درصد از کل سفرهای شهری در پایتخت با تاکسی انجام می‌شود، این رقم در ‌آمار این شرکت سه میلیون و 850 هزار سفر برآورد شده است. یعنی هر روز سه میلیون بار در تهران پول کرایه تاکسی پرداخت می‌شود. حالا فرض کنید هر بار فقط یک تومان کرایه اضافی رد و بدل شود! فقط یک تومان! آن وقت هر روز سه میلیون و 850 هزار تومان از پول مردم از راه غیر حلال و غیرقانونی وارد چرخه گردش مالی شهر می‌شود! این عدد در ماه می‌شود 115 میلیون 500 هزار تومان و در سال می‌شود یک میلیارد و 386 میلیون تومان! یادتان هست که فرض ما فقط برای یک تومان کرایه اضافه بود! نه صد تومان و 200 تومان و 300 تومان! این وضعیت تنها در شهر تهران محاسبه شده است؛ حالا حساب کنید اگر برای هر استان اینگونه محاسبه و جمع شود در کل کشور چندین میلیاردتومان کرایه اضافی رد و بدل می شود؟

بخش اجتماعی تبیان

منبع : ابتکار